Susah betul nak merancang ekonomi diri

Dalam hidup aku, ada 3 pemboleh ubah yang mempengaruhi emosi diri aku. Ia adalah fikiran, kerja dan material. Ketiga-tiga perkara ini aku harus rancang dengan sangat teratur supaya emosi aku sentiasa stabil. Kalau tak stabil alamatnya....angina pectoris. Ya, ini la yang sering aku alami bila stress aku memuncak. Senang cakap, angina pectoris ni macam sakit pedih di hulu hati. Puncanya....jantung.

Material memang sentiasa ada untuk aku rancang. Sape-sape pun mesti kena rancang benda ni  sebab material ni memudahkan kerja seharian. Contohnya barangan kesukaan dan juga barang keperluan. Tentang fikiran pulak, aku harus rancang macam mana nak bagi fikiran aku jadi tenang. Biasanya aku pergi bercuti. Tapi sejak sebulan yang lepas, aku belum sempat bercuti ke mana pun. Banyak sangat perkara yang nak diselesaikan. Ada sekali tu aku demam panas, langsung tak dapat keluar ke mana-mana. Cuti aku hanya terbaring saja.

Akhir sekali adalah kerja . Tak kisah ape kerja yang aku tengah buat samada kerja harian atau bukan harian, mesti kerja tu aku dapat buat dengan sempurna. Kalau tak...... stress.

Dalam ketiga-tiga pembolehubah ini, aku kekurangan satu lagi pembolehubah iaitu perhatian (affection). Aku tak ada seseorang yang benar-benar aku sayang dalam hidup aku. Kalau ada pun, sayang atas dasar tanggungjawab. Aku yakin kalau seseorang itu pernah menyayangi seseorang di dalam hidupnya, bila orang yang disayangi itu telah pergi, rasa kasih sayang itu takkan pernah terpadam di dalam jiwanya. Kasih sayang itu akan menjadikan hidupnya masih bermakna hinggalah ajal datang menjemputnya untuk kembali bertemu dengan insan yang disayanginya itu.

Tetapi kalau seseorang itu tidak pernah menyayangi , aku rasa ia amat tragis.

评论

此博客中的热门博文

Maksud Kod Di Penyata Resit ATM

Tarikh Tayangan Filem Melayu Terbaru

Pesan Dari Tuhan (Cereka Ahad TV3)