Постоянные читатели

on Leave a Comment

Allah beli dari jiwa dan harta org2 mukmin dgn syurga.._^



Assalamualaikum w.b.t. =)

Sudah agak lama ana(mujtahidah) x menulis di sini..
Hmm,ana,klu nak menulis,suka mengajak diri ana n antum antunna semua berfikir..
but,dlm berfikir tu,kita kena jadikan Al-Quran dan As-Sunnah sbg kayu ukur kita..pedoman kita dlm berfikir la kiranya..

Baiklah,skrg ni ana tgh baca novel 'Matahari' dan 'Remaja Harapan' by Hilal Asyraf.
Rata2 shbt kenal kan penulis ni?
Pd pendapat peribadi ana,saudara Hilal slalu menekankan ttg 'menjadi spt matahari' dlm stp karyanya..
Dan..bg ana,dia berjaya membuktikan yg dia 'dah menjadi matahari',buktinya? Penulisannya kini yg menembusi pasaran buku dan hati2 kita..
Jadi,ana nak mengajak kita sama2 berfikir,klu dia dah berjaya 'menjadi spt matahari',bagaimana pula dgn kita?
Adakah dah berubah kpd yg lebih baik? Utk Islam? Kerana cintakan ALLAH & Rasul-NYA..

Baiklah,alhamdulillah,sejak akhir2 ini,perkara yg inspiring ana adlh kalam ALLAH yg berikut:

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dgn memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung." (At-Taubah: ayat 111)

Allah beli dari kita..(org2 mukmin)..jiwa n harta..dgn SYURGA!
Tidakkah itu satu tawaran n ganjaran yg hebat dari PENCIPTA kita??
Kita perlu memilih kehidupan yg kita nak di akhirat kelak..dan apa choice yg ada?
cuma SYURGA dan NERAKA je!
Jadi,kita kena pilih dari skrg..

Kita boleh ambil ibrah dari Surah Al-Fatihah..
ayat ke-6, "Tunjukilah kami jalan yang lurus,"
..:Jln yg lurus iaitu jln hidup yg benar, yg dapat membuat bahagia di dunia dan di akhirat:..
ayat ke-7, "(jalan yg lurus iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan(jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan(pula jalan) mereka yang sesat."
..:Mereka yg dimurkai adlh mereka yg sengaja menentang ajaran Islam. Mereka yg sesat adlh mereka yg sengaja mengambil jalan lain selain ajaran Islam:..

Tafsir 'jln yg lurus' dan 'mereka yg dimurkai n sesat' tu ana petik dari Al-Quran & Terjemahan(Resm Uthmani) terbitan Al-Quran Darul Iman.



Ana ingat ayat ni(At-Taubah:111) terhenti di situ saja tp rupa2nya..
Semasa ana wat blogwalking,ana ada terjumpa satu blog ni..tp minta maaf,ana x ingat blog mane..
yg m'buatkan ana teruja ttg blog 'ni' adlh ayat Al-Quran yg terdapat di header blognye..

"Mereka(yang dibeli jiwa dan harta oleh Allah dengan syurga) itu adalah orang-orang yang bertaubat, beribadah, memuji(Allah), mengembara(demi ilmu dan agama), rukuk, sujud, menyuruh berbuat makruf dan mencegah dari yang mungkar dan yang memelihara hukum-hukum Allah. Dan gembirakanlah orang-orang yang beriman." (At-Taubah: ayat 112)

Tadabbur..hayati..n amalkan! InsyaALLAH lillah..^_^ Yakin dgn janji ALLAH..

Ana nak sentuh ckit ibrah yg ana dpt drpd novel 'Matahari' dan 'Remaja Harapan'...
1- Bina hbgn yg kuat dgn Allah(m'abdikan diri kpd Allah dlm hidup), kita akan jadi kuat!
2- Iman adlh asas kpd kehidupan dan perjuangan.
.......klu xde iman, x percaya kpd Allah, kita x dptlah bertahan dgn ujian. Ble xdpt tahan ujian, x dptlah nak jadi kuat. Bila x kuat, mcm mana nak teruskan kehidupan?.......
3- Tidak berputus asa spt matahari,
......"Matahari bersinar stp hari, m'berikan cahaya kpd semua kehidupan. Walau ada yg m'cacinya kerana teriknya ia, walau ada yg tidak menyukainya kerana ia m'hapus malam, walau ada yg merungut krn dia mewujudkan bahang, dia tetap bersinar dan tidak pernah merajuk."......
4- Kita(remaja Islam,umat Islam) adalah harapan Islam!

Wallahua'alam. Berusaha mencontohi sifat2 Rasulullah ^_^

0 comments:

Отправить комментарий

Sebarang komen membina adalah di alu-alukan.

Технологии Blogger.

Start Backlink Code

jubah murahFree Automatic Backlink

Entertainment Blogs
Entertainment blogs


tanda




Backlink Checker SEO Tool by monitorbacklinks.com
link directory


Submit your website to 20 Search Engines - FREE with ineedhits!
SEO Services

link directory
Blogs Directory

Blogarama - The Blog Directory
Photobucket


Blogged.my
My Ping in TotalPing.com





Feedage Grade A rated





Ping your blog, website, or RSS feed for Free

Search Engine


web directory
chrisrossell Blog
HQ Arts BlogsHQ Arts Blogs
Directory submission Test your Internet connection speed at Speedtest.net

pgrnk n ppp


Page Rank


В этом гаджете обнаружена ошибка

fdbrnr

Masukkan email anda untuk mendapatkan tips rahsia buat duit dengan internet.:

Sinopsis, Review, Informasi

ntwkblg