Постоянные читатели

on Leave a Comment

2 jenis manusia baik

Ini cuma kategori manusia baik menurut pendapat aku sendiri. Mungkin ada yang berpendapat ada empat jenis, tujuh, enam puluh dan sebagainya. Terpulang kepada pendapat masing-masing. Dan pendapat aku adalah pendapat peribadi. Tak puas hati, boleh tekan 'x' kat penjuru kanan atas atau terus lenyap (pegi jauh2) dari blog ni. Takde sape nak larang. Kalau tak suke tapi nak bace juga, aku rase kau mungkin kategori yang tak paham bahasa dan aku pun tak paham dengan kau.

Manusia baik kategori pertama ni pada aku jenis yang baik kerana dia lurus bendul. Manusia macam ni jarang membantah. Bagi manusia yang suka orang lain dengar cakapnya, manusia macam ni lah yang selalu jadi sasarannya. Manusia baik, tapi sering jadi pak turut. Kalau dia jadi pak turut kepada manusia yang baik, maka baiklah jadinya pak turut ni. Tapi kalau dia jadi pak turut kepada manusia yang jahanam, maka dia pun akan sama-sama jahanam.

Manusia baik kategori kedua pula pada aku sememangnya manusia baik yang terbaik. Maksud aku, manusia ni baik kerana akhlaknya baik. Dan sebaik-baik akhlak adalah akhlak yang dimiliki oleh orang Islam. Ini kerana di dalam al-Qur'an telah lengkap akan garis panduan untuk menjadi manusia yang berakhlak, atau istilah lainnya, manusia baik yang terbaik. Bukan setakat baik, dia juga tegas walaupun tak mampu dengan perbuatan, dia akan tegas dengan kata hatinya. Jika kata hatinya mengatakan 'jalan' itu jalan yang membinasakan dan juga merosakkan, maka dia akan mengelakkan dari mengikuti jalan kebinasaan tersebut.

Jadi pada aku, memang ramai manusia baik yang jenis kategori satu ni, dan tak kurang juga ramai yang dari kalangan kategori kedua. Aku memang akan berhati-hati dengan baik yang kategori satu ni, sebab lurus bendul atau pak turut ni sebenarnya mudah dipengaruhi selain akhlaknya boleh dikatakan tidak sempurna. Kalau dia masih pak turut yang baik, aku boleh ikut. Tapi kalau dia dah terikut kepada yang salah, aku hanya mampu berharap agar dia kembali ke pangkal jalan.


0 comments:

Отправить комментарий

Sebarang komen membina adalah di alu-alukan.

Технологии Blogger.

Start Backlink Code

jubah murahFree Automatic Backlink

Entertainment Blogs
Entertainment blogs


tanda




Backlink Checker SEO Tool by monitorbacklinks.com
link directory


Submit your website to 20 Search Engines - FREE with ineedhits!
SEO Services

link directory
Blogs Directory

Blogarama - The Blog Directory
Photobucket


Blogged.my
My Ping in TotalPing.com





Feedage Grade A rated





Ping your blog, website, or RSS feed for Free

Search Engine


web directory
chrisrossell Blog
HQ Arts BlogsHQ Arts Blogs
Directory submission Test your Internet connection speed at Speedtest.net

pgrnk n ppp


Page Rank


В этом гаджете обнаружена ошибка

fdbrnr

Masukkan email anda untuk mendapatkan tips rahsia buat duit dengan internet.:

Sinopsis, Review, Informasi

ntwkblg