Hormon 'kasih-sayang' yang terdapat dalam diri wanita

Aku tak pasti sejauh mana kebenaran kenyataan ini. Aku rasa, mungkin hormon tu adalah hormon estrogen. Bukan progesteron. Progesteron cuma terlibat semasa datang bulan dan berkaitan dengan sistem peranakan, ovari dan sebagainya. Mungkin juga lelaki tidak langsung memiliki hormon progesteron ini.

Estrogen berkaitan dengan pelancaran darah. Selain itu, estrogen mungkin juga berkait rapat dengan hormon oksitosin . Hormon oksitosin juga terkenal dengan gelaran 'hormon cinta' kerana melalui kajian, hormon begini banyak terdapat di dalam darah lelaki dan perempuan yang sedang dilamun cinta.

Sebagai info, hormon estrogen ni jugak la yang mengurangkan risiko perempuan terkena serangan penyakit jantung. Seperti yang dijelaskan tadi, estrogen dapat mencairkan darah. Oleh itu, orang perempuan sebenarnya lebih 'relax' dan tenang berbanding orang lelaki. Diorang ni cuma beremosi sikit masa datang bulan sahaja, tetapi tekanan emosi diorang hanya meningkatkan tekanan darah dan estrogen berperanan mengawal semula tekanan darah tersebut dengan efektifnya.

Apa yang aku tahu, lelaki juga ada hormon estrogen tetapi dalam kuantiti yang sangat sedikit. Oleh itu lelaki takde kelebihan dari segi kurangnya risiko terkena penyakit jantung. Selain itu, lelaki lebih 'hot-temper' dan dalam masa yang sama lebih penyabar berbanding perempuan.

Sekarang aku nak cerita pulak pasal kemusykilan aku. Terbukti, perempuan sebenarnya mempunyai pelbagai jenis hormon 'kasih-sayang'. Oleh itu, rasa aku sepatutnya diorang lebih penyayang berbanding lelaki dan tidak tergamak untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang amat tidak mempunyai nilai kasih-sayang seperti buang anak, penderaan dan sebagainya.

Tetapi mengapakah diorang ni sanggup juga jadi manusia yang tidak mempunyai hati dan perasaan? Adakah kerana nafsu? Kemarahan menjadi punca hilangnya kasih sayang di dalam diri.

Terjadinya kehamilan terlarang itu kerana nafsu, dan kesudahannya adalah kelahiran yang berakhir dengan pembunuhan. Juga kerana nafsu.

Aku rasa kalau setiap perempuan yang terfikir untuk membunuh zuriatnya berhenti dan berfikir sejenak menggunakan akal, pasti nafsu akan kalah. Pasti suatu nyawa dapat diselamatkan. Pasti juga dosa itu tidak menjadi terlalu besar.

Jika ditakdirkan pula, zuriat tersebut adalah zuriat yang 'baik', yang akhlaknya jauh lebih baik berbanding ibu dan bapanya sendiri. Sudah tentu dia akan berterima kasih kepada ibu bapanya tersebut kerana tidak membunuhnya. Malah akan mendoakan kesejahteraan orang tuanya apabila telah tiada, walaupun ibu bapanya pernah berdosa dan hampir membunuhnya suatu masa dahulu.

Fikirlah . Kasihan para bayi yang tidak berdosa. Tetapi andai itu takdirnya, tidak mengapa. Kerana mereka menjadi wildan yang akan menceriakan taman syurga . Tapi aku tidak akan 'bergembira' sampai bila-bila,  apabila aku dengar lagi pembunuhan seperti ini berulang kembali.

评论

此博客中的热门博文

Maksud Kod Di Penyata Resit ATM

Tarikh Tayangan Filem Melayu Terbaru

Pesan Dari Tuhan (Cereka Ahad TV3)