Jangan hina manusia lain kerana dosa yang dilakukan

Kita selalu dengar perumpamaan tentang jari yang menunding kesalahan orang lain adalah lebih buruk kesalahannya kerana semasa kita menunding kesalahan orang lain, tiga lagi jari (jari hantu, manis dan kelingking) akan menunding kepada diri kita sendiri.

Perumpamaan ini dari segi praktikalnya tidak dinafikan memang benar. Tetapi ada satu lagi perumpamaan dengan penjelasan yang lebih mudah tentang mengapa kita tak boleh hina orang lain kerana dosa yang dilakukannya. Contohnya jika kita menghina seseorang yang melakukan dosa berzina secara terang-terangan yang sememangnya tak perlu diperkatakan lagi di akhir zaman yang teknologi maklumatnya serba canggih ini. Sedarkah bahawa kita juga sebenarnya sedang menghina diri kita sendiri?

Caranya mudah. Dosa zina itu dilakukan oleh siapa? Haiwan? Tiada istilah zina kepada haiwan melainkan manusia. Kerana haiwan tidak berdosa dan tidak pula diberi pahala kerana mereka tiada akal untuk membezakan perkara baik dan buruk seperti kita. Jadi dosa zina adalah dilakukan oleh manusia sendiri. Dan jika kita menghina manusia lain melakukan zina, samalah seperti kita menghina diri kita sendiri kerana kita juga manusia. Ingatlah bahawa tiada manusia yang sempurna kecuali Nabi kita kerana baginda bersifat maksum (terpelihara) dari dosa. Allah yang 'menjaga'nya. Jadi janganlah kita menghina manusia kerana dosanya kerana kita juga belum tentu 'selamat' daripada melakukan dosa.

评论

此博客中的热门博文

Maksud Kod Di Penyata Resit ATM

Tarikh Tayangan Filem Melayu Terbaru

Pesan Dari Tuhan (Cereka Ahad TV3)