Search This Blog

Jurassic World [Review]

Sequel kepada siri filem Jurassic Park telah mula ditayangkan bulan lepas dan pada hujung minggu pertama ia ditayangkan, ia telah berjaya mengutip sebanyak USD500 juta. Namun adakah kutipan memberangsangkan ini ekoran nostalgia peminat siri filem Jurassic Park atau ia sememangnya sebuah filem yang hebat. Mari kita selami bersama.

jurassic-world-super-bowl-10

Jurassic World [Review]

Dalam filem ini, Jurassic World merupakan sebuah taman tema dinosaur baharu telah dibina menggantikan Jurassic Park yang telah menemui kegagalan. Setelah beroperasi selama beberapa tahun, ia mahu memperkenalkan dinosaur baharu bagi menarik kembali minat pengunjung mengunjungi taman tema tersebut.

Untuk itu, para saintisnya telah menggunakan teknologi pemetaan DNA untuk mencampuradukkan DNA dinosaur dengan haiwan sedia ada untuk menghasilkan seekor dinosaur yang dipanggil Indomunus Rex. Bagaimana penerimaan orang ramai kepada dinosaur baharu ini? Saksikan filem ini di pawagam berhamiran anda.

JWSuperBowlTrailer-Raptors1

Jalan Cerita

Dengan menggunakan tema DNA dan bioteknologi, ternyata penulis filem ini telah menyesuaikan jalan ceritanya mengikuti perkembangan teknologi terbaharu masa kini. Walaubagaimanapun fakta sains yang digunapakai dalam filem ini agak tidak realistik.

Isi kandungan filem ini juga berkembang dengan terlalu pantas dan isi pentingnya sedikit menyebabkan penonton tidak merasa kepuasan sepenuhnya dari filem ini. Perilaku dinosaur dalam filem ini juga sedikit tidak munasabah, terutamanya dalam babak-babak terakhir dan jika anda menonton filem ini anda tentu faham maksud kami.

Sungguhpun dengan kelemahan-kelemahan kecil itu, filem ini masih lagi mampu menghiburkan para penonton, cuma ia tidaklah mempunyai “Wow Factor” yang menjadikannya sebuah filem yang anda akan dikenang.

indominus rex

Lakonan

Lakonan Chris Pratt sebagai watak utama Owen yang merupakan seorang penjaga dinosaur di Jurassic World dilakonkan dengan baik dan menghiburkan. Tetapi lakonan watak Claire sebagai pengurus besar Jurassic World agak kurang meyakinkan, terutamanya perubahannya dari seorang korporat yang terlalu tegas dan terlalu mengikut peraturan kepada watak yang lasak agak terlampau pantas dan tidak begitu meyakinkan.

Produksi dan Kesan Khas

Filem ini menampilkan banyak babak yang memaparkan interaksi antara dinosaur dengan manusia dan krew produksi berjaya menghasilakn interaksi CGI antara kedua-dua makhluk ini dengan baik dan meyakinkan. Kami juga percaya sesetengah babak menggunapakai teknologi robotik untuk memaparkan dinosaur.

jurrasic

Positif vs Negetif

Positif

  • CGI pada kelas pertama.
  • Watak Owen lakonan Chris Pratt dimainkan dengan baik

Negetif

  • Jalan cerita kurang padat dan memuaskan.
  • Perwatakan dinosaur yang agak pelik dan tidak realistik

e9866c7d2fec6495534e6ab76e4eeeb6

Kesimpulan

Kami tidak mengatakan filem Jurassic World ini sebuah filem yang teruk, cuma ia tidak berjaya membawa keghairahan yang dikaitkan dengan filem Jurassic Park pertama lebih 20 tahun lalu. Kami rasakan keinginan pembikin filem ini untuk membuat sequal kepada filem ini sedikit sebanyak telah memberi kesan kepada jalan ceritanya secara keseluruhan.

Kami juga rasakan kejayaan filem ini dari segi kutipan banyak disebabkan oleh peminat-peminat setia filem Jurassic Park terdahulu dan kehebatan siri filem terbahau Jurassic World hanya akan dapat dilihat melalui filem sequelnya nanti yang telahpun diumumkan.

The post Jurassic World [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/1J24SgQ