Search This Blog

Skiptrace [Review]

Filem-filem Jackie Chan sememangnya menjadi kegemaran kami sejak dulu lagi dan filem terbaharunya, Skiptrace menarik minat kami untuk menontonnya. Filem komedi-pengembaraan ini telah mula ditayangkan di pawagam mulai semalam.

Skiptrace

Skiptrace [Review]

Skiptrace mengisahkan seorang anggota polis Hong Kong, Bennie Chan yang tekad memburu ketua sindiket jenayah yang bernama Matador sejak kematian rakan sekerjanya ditangan penjenayah itu.

Pada masa yang sama seorang kaki judi Connor Watts telah menjadi saksi kepada pembunuhan seorang wanita oleh mereka yang Bennie Chan percayai adalah penjenayah Matador. Sebelum wantia itu mati, beliau memberikan telefon pintar milik Matador kepada Watts sebelum beliau melarikan diri.

Bennie Chan yang percaya Watts (yang juga telah menipu wang kasino milik Matador) boleh membantunya dalam kes Matador, mula mengejar dan menangkapnya. Di situlah bermulanya pengembaraan mereka merentasi mogolia dan China tanpa kenderaan untuk sampai ke Hong Kong.

Apakah mereka berjaya menangkap Matador? Kesudahannya boleh diketahui dengan menonton filem ini di pawagam berhampiran anda.

436_1461139346

Jalan Cerita dan Lakonan

Sejujurnya kami memang gemar filem berunsurkan komedi pengembaraan dan walaupun filem ini bertemakan penyiasatan jenayah, ia banyak memaparkan pengembaraan watak-watak utama merentasi Mongolia dan China (Guilin terutamanya). Tidak dapat dinafikan sebahagian besar filem ini adalah umpama iklan pelancongan untuk China dan Mongolia dengan memaparkan pemandangan indah serta budaya menarik di kedua buah negara tersebut.

Dari segi jalan ceritanya, ia sangat menghiburkan, plot yang tidak begitu berat dan mempunyai plot-twist yang tidak dijangka (tetapi kami boleh mengagak). Walaubagaimanapun, semua ini dihampakan dengan mutu lakonan atau pemilihan pelakon yang kurang sesuai.

Skiptrace-HD-Movie-Still-Image

Pertama, kami dari mula tidak gemarkan pelakon Johnny Knoxville yang memainkan watak Connor Watts. Beliau mempunyai rupa yang serious dan sejujurnya agak tua, tetapi watak yang dimainkannya sepatutnya seorang yang kelakar dan muda. Kami rasa jika Owen Willson memainkan watak tersebut, filem ini memang akan menjadi sempurna.

Walaupun watak sokongan seperti penjahatnya dimainkan oleh pelakon yang agak terkenal (termasuk seorang dari Korea), seperti biasa, watak tambahan seperti konco-konco jahat dimainkan oleh pelakon kurang professional di mana lakonan mereka agak kaku dan jelas kurang berpengalaman.

1280x720-vSH

Kesan Khas

Dalam filem ini Jackie Chan beralih semula kepada penggunaan lagak ngeri sebenar dan kurang menggunakan CGI (kecuali babak Flying Fox yang menggunakan CGI yang kurang meyakinkan). Ini suatu yang baik bagi peminat klasik filem Jacki Chan dan menaikkan nilai filem ini. Seperti biasa, tiada siapa yang dapat melawan koreografi lucu babak lawan Jacki Chan dan filem ini membuktikannya.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang ringkas dan menghiburkan.
  • Paparan pemandangan yang indah membuatkan anda ingin melancong.

Negatif

  • Pemilihan pelakon watak Watts yang kurang sesuai.
  • Bagi mereka yang mengharapkan jalan cerita penyiasatan yang penuh debaran, anda akan hampa.
  • Satu-satunya babak CGI kurang memuaskan.

MV5BMTU2MDYzMzA0Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwMjEyMjc0OTE@._V1_UX477_CR0,0,477,268_AL_

Kesimpulan

Filem Skiptrace merupakan sebuah filem yang sangat menghiburkan. Jika anda mempunyai minggu kerja yang stress, dengan menonton filem ini, anda tentu dapat melupakan stress anda. Walaubagaimanapun  kelemahan-kelemahan kecil dalam filem ini menghalangnya untuk menjadi sebuah filem yang lebih hebat lagi. Kami rekomen anda menonton dengan rakan sekerja atau rakan belajar memandangkan ia sesuai untuk semua lapisan masyarakat.

Penilaian: 7/10

IMDB

The post Skiptrace [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2afxvx0