Search This Blog

Fast and Furious 8 [Review]

Filem yang ditunggu-tunggu ramai telahpun mula ditayangkan di pawagam dan bagi anda yang menjadi peminat setia francais filem Fast and Furious tentu tidak sabar menonton Fast and Furious 8 atau juga dikenali sebagai “Fate of the Furious”. Kami berkesempatan menonton filem ini dan berikut adalah pendapat kami mengenai filem tersebut.

Fast and Furious 8

Fast and Furious 8 [Review]

Bagi anda yang telah menonton trailer filem Fast And Furious 8, tentu boleh mengagak jalan ceritanya secara asas. Ia berkisah tentang Dominic Toretto telah dipaksa untuk bekerjasama dengan penjenayah siber bernama Cipher yang berupaya menggodam hampir apa saja yang menggunkan sistem komputer dan dihubungkan dengan internet.

Untuk menghentikan rancangan Cipher, Mr Nobody mengumpul semula pasukan Torreto untuk membantu menangkap Cipher. Pasukan itu juga disertai Cobb (lakonan The Rock) dan Deckard (watak jahat dalam filem Fast and Furious 7), walaupun kedua-dua mereka saling berbalah.

Semua ahli pasukan tertanya-tanya mengapa Toretto berpaling tadah dan bekerjasama dengan Cipher dan mengesyaki Sipher mengugutnya dengan sesuatu. Apakah sesuatu itu? Untuk mengetahui sesuatu itu, tontonlah filem ini di pawagam berhampiran anda!

Jalan Cerita dan Lakonan

Secara keseluruhannya, jalan cerita bagi Fast and Furious 8 adalah antara yang terbaik dalam francais filem ini, namun tidaklah ke tahap layak memenangi anugerah Oscar. Jalan ceritanya kali ini lebih sofistiketed dan tidaklah direct to the point. Penonton akan terasa terhibur dengan jalan cerita filem ini yang bukan aksi kosong semata-mata.

Bercakap mengenai babak aksi, filem ini menampilkan babak-babak aksi yang mendebarkan dan sudah semestinya tidak mematuhi undang-undang fizik (jangan tiru aksi-aksi tersebut di rumah). Babak-babak aksinya juga cukup panjang dan diselangi dengan lawak jenaka bersahaja membuatakan anda tentu berpuas hati menontonnya.

Jalan ceritanya juga melibatkan beberapa watak dari filem yang lalu, jadi ada juga baiknya anda menonton semula Fast and Furious 6 dan 7 untuk mengingat kembali jalan ceritanya. Walaubagaimanapun, jika anda tidak menonton semula, filem Furious 8 akan memberikan anda peringatan tentang watak-watak yang kembali dan kedudukan mereka dalam jalan cerita filem ini, jadi pastikan anda mendengar dialog mereka dengan teliti. Jika anda mengikuti siri filem yang terdahulu, anda akan terkejut dengan siapa yang akan membuat kemunculan dalam filem ini.

Penyertaan watak-watak baharu dan persaraan watak terkini juga akan disentuh dalam filem ini. Ini sekaligus membuka lebih banyak kemungkinan untuk filem-filem akan datang. Adakah pasukan baharu akan terbentuk? Adakah tanggungjawab pasukan diserahkan kepada generasi seterusnya? Inilah persoalan yang akan ditanya selepas menonton filem ini.

Positif vs Negatif

Positif

  • Aksi dan lawak jenaka yang memuaskan hati penonton.
  • Jalan cerita yang lebih sofistiketed dan berkesinambungan dari jalan cerita dari filem-filem terdahulu.
  • Kemunculan watak-watak baru dan lama yang mengejutkan

Negatif

  • Masih lagi menggunakan formula yang sama, namun bergerak ke arah tema kekeluargaan, memandangkan kebanyakan watak sudah mula berkeluarga.
  • Jalan cerita belum cukup sofistiketed untuk mereka yang gemarkan filem yang lebih sofistiketed

Kesimpulan

Filem Fast and Furious 8 merupakan antara filem francais itu yang paling menghiburkan. Kami sangat yakin anda tentu terhibur menonton filem ini. Kami tidak nampak banyak sangat kelemahan besar dalam filem ini selain aksi tidak mematuhi hukum fizik dan beberapa perkara kecil. Sememangnya dari segi nilai hiburan, ia mempunyai markah yang tinggi, cuma dari segi jalan cerita dan sofistikasi, mungkin tidak. Oleh kerana itu kami yakin ia akan mengaut keuntungan yang banyak di box office.

AMARAN: Jangan bawa kanak-kanak di bawah 18 tahun, filem ini berklasifikasi 18SG. Kanak-kanak akan dihalang dari masuk pawagam (kawan admin dah terkena, anak tak boleh masuk, jadi isteri jaga anak, suami tengok berseorangan)

Penilaian: 7.5/10

IMDB

The post Fast and Furious 8 [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2o5MsDa