Search This Blog

King Arthur Legend of the Sword [Review]

Filem King Arthur Legend of the Sword bukanlah sebuah filem dalam pemerhatian kami dan kami tidaklah beriya-iya menontonnya, tetapi kami berpeluang menontonnya tempoh hari dan di sini kami bentangkan pendapat kami mengenainya.

King Arthur Legend of the Sword [Review]

Arthur Legend of the Sword merupakan satu olahan kisah lagenda King Arthur yang lebih memfokuskan kepada sejarah disebalik pedang Excalibur yang ditarik keluar Arthur dari batu dan juga sejarah disebalik keturunan Arthur. Kisahnya merangkumi sejarah keluarga Arthur dan bagaimana Arthur akhirnya menaiki takhta Camalot.

Filem ini menyelami secara mendalam siapakah sebenarnya Arthur, persekitaran di mana beliau dibesarkan dan bagaimana beliau berusaha menaiki takhta.

Untuk mengetahui kisah sepenuhnya, tontonlah filem ini di pawagam berhampiran anda.

Jalan Cerita dan Lakonan

Dalam kisah-kisah King Arthur tipikal, biasanya ia menceritakan beliau seorang rakyat marhaen yang telah berjaya mengeluarkan pedang dari batu dan beliau terus menjadi Raja Calmelot.

Namun dalam versi ini, ia menceritakan kisah di sebalik bagaimana pedang tersebut boleh tersekat pada batu itu dan persekitaran negara England pada ketika itu yang ditadbir raja yang kejam. Arthur tidak terus menjadi raja selepas berjaya mengeluarkan pedang dari batu, sebaliknya perlu berusaha keras menentang raja jahat walaupun pada mulanya beliau tidak mahu terlibat langsung dalam perebutan takhta.

Dari segi ini jalan ceritanya lebih kreatif dan kelihatan berpotensi. Namun dari segi pengolahan cerita, kisahnya berlainan. Jalan ceritanya agak meleret-leret dan agak monotonous. Ia mengambil masa yang panjang untuk menerangkan satu poin. Namun, mujurlah pengarahnya, Guy Richie, merupakan pengarah sama dengan filem-filem Sherlock Holmes dan bijak mengolah filem ini bagi memberikannya vibe seperti filem Sherlock Holmes. Ini menjadikan babak-babaknya lebih menarik. Tetapi ini tidak menafikan bahawa jalan ceritanya meleret-leret. Tambahan pula babak aksinya juga tidak mempunyai sebarang perkara istimewa dan boleh dijangka.

Pendek kata tiada satu pun masa dalam filem ini di mana penonton berasa sangat teruja. Babak klimeksnya tidak begitu mengujakan dan pacing jalan ceritanya terlalu perlahan untuk menjadi sebuah filem yang mampu mengekalkan minat penonton.

Filem ini menampilkan ramai pelakon handalan, termasuk pelakon yang membintangi Game of Thrones, namun terdapat satu babak yang mengejutkan di mana babak itu memaparkan penampilan David Beckham sebagai salah seorang askar raja kejam. Ia memang mengujakan tetapi lakonannya kurang memberangsangkan (boleh diterima kerana beliau bukanlah pelakon professional).

Secara keseluruhannya, jalan cerita filem ini kurang menarik, walaupun terdapat babak-babak individu yang diolah dengan menarik.

Positif dan Negatif

Positif

  • Jalan cerita dipandang dari sudut yang unik.
  • Terdapat babak-babak individu yang diolah dengan menarik.

Negatif

  • Secara keseluruhan filem in kurang memberangsangkan dan hampir monotonous.
  • Babak-babak yang meleret-leret panjangnya.
  • Babak aksi yang tidak memberangsangkan

Kesimpulan

Kami memang menjangkakan filem King Arthur Legend of the Sword satu filem yang tidak menarik dan sebenarnya, walaupun pandangan kami sangat negatif mengenai filem ini, ia lebih menarik dari jangkaan kami. Sungguhpun demikian, kami tidak merekomen anda menonton filem ini jika ada filem yang lebih baik boleh ditonton.

King Arthur Legend of the Sword

Penilaian: 5/10

IMDB

The post King Arthur Legend of the Sword [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2rOQcfx