Search This Blog

Transformers Last Knight [Review]

Tidak dapat dinafikan dua atau tiga filem awal Transformers sememangnya menjadi kegemaran ramai, namun kebelakangan ini, filem-filem Transformer telah menjadi semakin teruk dan membosankan. Adakah filem Transformers Last Knight tergolong dalam golongan itu? Kami berpeluang menonton filem tersebut dan menilainya sendiri.

Transformers Last Knight

Transformers Last Knight [Review]

Pada zaman pertengahan, King Arthur dan satrianya hampir kalah dalam peperangan menentang puak gasar. Namun Merlin, ahli sihir King Arthur telah meminta bantuan pihak pihak Satria Cybertron yang melarikan diri ke bumi. Beliau telah diberi satu tongkat sakti yang mengawal kuasa satria cybertron dan membolehkan beliau memanggil naga Dragonstorm untuk berlawan di pihak King Arthur, seterusnya memenangi peperangan.

Transformers Last Knight berlangsung di masa hadapan di mana semua robot Transformer diburu TRF. Cade Yeager dan pihak Autobots mendapat tahu mengenai tongkat satria Cybertron itu yang disorokkan Merlin dan berusaha mencarinya. Malangnya pihak Decepticons diketuai Megatron juga ingin mendapat tongkat tersebut yang dieprcayai merupakan senjata berkuasa. Pada masa yang sama, Optimus Prime telah berjaya menjumpai pencipta Transformers, Quintessa (juga pencipta tongkat tersebut) di planet Cybertron yang telah musnah. Bagi membaiki semula planet Cybertron, planet bumi harus dikorbankan dan tongkat itu diperlukan untuk menjalankan proses asimilasi planet bumi ke planet Cybertron. Quintessa juga telah memukau Optimus Prime untuk bekerja di pihak beliau dan memusuhi Autobots.

Siapakah yang akan dapat mencari tongkat satria Cybertron itu? Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Jalan Cerita dan Lakonan

Terus terang kami katakan jalan cerita filem ini sangat bercelaru dan tidak fokus serta mengelirukan. Tambahan pula kelihatan seperti banyak babak-babak telah disunting keluar tanpa sebab. Mungkin itu masalah di pihak wayang, tetapi ia menambahkan lagi kekeliruan kepada jalan cerita yang sudah sememangnya keliru. Pengarah seolah-olah ingin memasukkan terlalu banyak maklumat atau isi ke dalam babak-babak yang pendek, menjadikannya babak-babaknya kelihatan seperti tergesa-gesa dan tidak terurus. Tambahan pula ia cuba memasukkan terlalu ramai watak dalam satu filem, walaupun watak tersebut tidak begitu perlu.

Tidak dapat dinafikan, babak-babak aksinya gah serta mendebarkan, dan lawak jenakanya boleh tahan, walaupun ada kalanya lawaknya tidak menjadi. Tetapi secara keseluruhannya jalan ceritanya terlalu kelam-kabut. Terdapat banyak ketika dalam filem ini di mana kami terlalu keliru sehingga kami tertidur seketika. Keserasian antara watak utamanya, Cade Yeager dan Vivian Wembley juga kurang berjaya.

Positif vs Negatif

Positif

  • Aksi mendebarkan
  • Animasi CGI yang baik

Negatif

  • Jalan cerita bercelaru
  • Cuba memasukkan terlalu banyak watak yang tidak perlu
  • Filem ini seolah-olah telah menamatkan kemungkian untuk kami menonton filem berikutnya

Kesimpulan

Jelas sekali review pendek kami mengenai filem Transformers Last Knight sangat negatif dan percayalah ia sememangnya negatif. Sekiranya anda lebih berminat menonton babak aksi yang mendebarkan dan tidak kisah mengenai jalan cerita, maka tontonlah filem ini. Jika anda mengharapkan kesinambungan jalan cerita dari filem lepas atau akan datang, filem ini seolah-olah memperlihatkan bahawa pengarahnya sudah ketandusan idea untuk membikin filem. Jika boleh, elakkan menonton filem ini.

Penilaian: 3/10

IMDB

The post Transformers Last Knight [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2t5co93