Search This Blog

Wonder Woman [Review]

Filem Wonder Woman merupakan salah sebuah filem yang ditunggu-tunggu kami menjelang tayangan filem Justice League hujung tahun ini. Kami berpeluang menonton filem ini dan tidak sabar untuk berkongsi pandangan kami mengenai filem ini.

Wonder Women

Wonder Woman [Review]

Menurut kisah mitos Greek, suatu ketika dahulu dewa Zeus telah mencipta manusia. Tetapi dewa Aries iaitu dewa peperangan yang dengki dengan kewujudan manusia telah menghasut manusia untuk berperang sama sendiri. Setelah mendapat tahu perkara ini, dewa Zeus telah murka dan cuba menghapuskan Aries. Dalam peperangan antara Zeus dan Aries, Aries telah cedera parah dan menghilangkan diri.

Zeus pula telah mecipta kaum Amazon untuk menjadi penjaga dunia dan mengelakkan peperangan di kalangan manusia pada masa hadapan. Dia juga telah mencipta senjata pembunuh dewa dan menyorokkan pulau kaum Amazon dari dunia luar supaya kaum itu selamat dari dijumpai oleh Aries sekiranya dia masih hidup.

Diana pula merupakan puteri kepada pemaisuri Amazon Hyppolyta yang dilatih sejak kecil untuk menjadi pahlawan yang terhebat, walaupun pada mulanya dihalang oleh ibunya. Suatu hari seorang perisik pihak bersekutu dalam perang dunia pertama yang melarikan diri dari pihak Jerman menggunakan kapal terbang, telah secara tidak sengaja mendarat cemas di pulau kaum Amazon, membawa sekali tentera Jerman yang mengejarnya.

Setelah pertempuran antara tentera Jerman dengan kaum Amazon berlaku, general kesayangan Diana telah terbunuh dan ini menyebabkan beliau berazam menghentikan perang dunia pertama yang beliau percayai disebabkan pengaruh dewa Aries.

Mampukah Diana atau lebih dikenali sebagai Wonder Women mencapai matlamatnya? Tontonlah filem ini di pawagam berhampiran.

Jalan Cerita dan Lakonan

Terdapat banyak perkara positif boleh kami katakan mengenai filem Wonder Woman baharu ini. Pertama sekali, jelas sekali filem ini antara filem-filem pemerkasaan wanita yang semakin banyak dikeluarkan Holywood. Namun, kali ini berbeza. Mungkin kerana di kalangan kaum Amazon, tidak ramai yang pernah berjumpa dengan manusia lelaki, mereka tidak ada stereotaip mengenai lelaki. Ini memberikan satu naratif pemerkasaan wanita yang berbeza daripada filem-filem yang lain yang biasanya menjatuhkan lelaki demi menaikkan wanita. Dengan kata lain ia tidak cuba melebih-lebih dalam memperjuangkan ideologi pemerkasaan wanitanya.

Pemaparan budaya zaman perang dunia pertama juga dibuat dengan baik di mana kita boleh melihat betapa teruknya golongan wanita dilayan sehinggakan mereka hanya layak menjadi setiausaha dan tidak boleh bercampur dengan VIP yang terdiri dari pemimpin negara.

Kedua, lawak jenaka yang ditampilkan sangat “ikhlas” terutamanya kerana Diana tidak pernah melihat dunia luar dan bersikap naif dan idealistik. Ini bertentangan dengan lumrah dunia sebenar yang kejam dan pesimistik. Babak aksinya juga hebat dan mendebarkan, namun CGI yang ditampilkan semasa babak aksi kadang-kala agak kurang memuaskan dan pergerakannya kelihatan tidak realistik.

Seterusnya, watak-watak yang ditampilkan juga menghiburkan dan lucu. Lakonan watak baik dan jahat juga tidak terlalu klise atau dilakonkan secara melebih-lebih. Cuma mungkin babak perlawanan terakhir antara Wonder Woman dan Aries agak klise perlawanan komik, maklumlah ia perlawanan antawa dewa-dewa.

Positif Vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang baik dan sesuai dengan masa tayangan 2.5 jam.
  • Tema pemerkasaan wanita yang tidak offensif kepada kaum lelaki.
  • Lawak jenaka yang menghiburkan dan babak aksi yang mendebarkan.

Negatif

  • Pelakon utama Gal Gadot rakyat Israel

Kesimpulan

Secara keseluruhannya, filem Wonder Woman merupakan filem DC Comics terbaik dalam filem-filem DC Comics selepas francais Dark Knight arahan Chris Nolan. Ia juga salah satu filem yang mempunyai jalan cerita yang masuk akal berbanding filem Batman vs Superman dan Suicide Squad.

Namun untuk pengetahuan anda, filem ini diharamkan din Lubnan kerana watak utamanya yang dilakonkan Gal Gadot merupakan seorang rakyat Israel dan pernah menyertai tentera Israel. Tambahan pula, oleh kerana hubungan Lubnan dan Israel agak tegang sekarang, mereka mengambil keputusan untuk mengharamkan tayangannya di  negara itu. Bagi anda yang juga merasa ingin memboikot filem ini, kami tidak menghalang anda.

Penilaian: 8.5/10

IMDB

The post Wonder Woman [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2slhwCc