Search This Blog

The Dark Tower [Review]

Filem The Dark Tower telah di”hype“kan memandangkan ia dibikin berdasarkan siri novel penulis terkenal Stephan King,  The Dark Tower yang mempunyai ramai peminatnya. Namun, adakah filem sebenarnya menyamai hype yang diuar-uarkan mengenainya? Kami berpeluang menonton filem ini untuk menilai sendiri. Kami tidak pernah membaca novel berkenaan, jadi kami menilai dari sudut “orang awam” yang pertama kali mendengar mengenai kisah The Dark Tower.

The Dark Tower

The Dark Tower [Review]

Dalam kisah The Dark Tower, the Dark Tower merupakan satu menara gelap yang mengeluarkan kuasa ajaib, membentuk perisai yang mempertahankan cakerawala, yang terdiri dari ratusan atau ribuan dunia, dari kuasa-kuasa kejahatan yang terletak di luar lingkungan perisai berkenaan. Seorang ahli sihir bernama Walter, juga digelar The Man in Black merancang untuk meruntuhkan menara tersebut bagi membolehkan segala makhluk jahat memasuki dan menguasai dunia-dunia yang berada dalam lingkungan perisai menara gelap itu.

Untuk meruntuhkan menara tersebut, Walter perlu menggunakan kuasa minda kanak-kanak istimewa bagi mewujudkan satu aliran tenaga yang ditembak ke arah menara tersebut bagi meruntuhkannya. Di sini lah peranan Jake Chambers, seorang kanak-kanak di New York yang mempunyai minda yang istimewa yang disalah anggap sebagai masalah mental oleh orang lain. Beliau sering bermimpi mengenai menara gelap, The Man In Black dan watak Gunslinger yang ditugaskan mempertahankan menara gelap itu.

Prejudis terhadap kuasa mindanya memuncak apabila ibu dan bapa tirinya mengambil keputusan menghantarnya ke pusat sakit mental. Tidak mahu mengalah, Jake telah melarikan diri dan mula menyiasat segala apa yang beliau mimpikan. Apakah yang akan beliau temui? Tonton kesudahannya di pawagam berhampiran.

Jalan Cerita

Pada bahagian awal filem ini, ia menunjukan potensi yang tinggi untuk menjadi sebuah filem yang menarik dengan portal-potal ke dunia lain serta makhluk-makhluk ganjil dari perbatasan perisai menara gelap. Namun, semakin lama menonton filem ini, didapati ia tidak menterjemahkan potensi tersebut kepada satu interpertasi dunia yang menarik dan terperinci sepertimana dilakukan dengan siri Harry Potter, Lord of the Rings dan Fantastic Creatures. Dengan kata lain pengarah gagal mengekspresikan dunia Dark Tower secara immersive, yang akan membuatkan penonton berasa terpaut pada dunia tersebut.

Bercakap mengenai dunia yang menjadi latarbelakang filem The Dark Tower, selain berlangsung di dunia kita (bumi), ia juga berlangsung di dunia yang dinamakan mid-earth yang digambarkan sebagai sebuah dunia umpama zaman koboi. Apa yang aneh ialah teknologi yang digunakan Walter dan konco-konconya jelas sekali berteknologi tinggi dengan portal dan HQ yang melampaui teknologi bumi. Malah Gunslinger juga menggunakan pistol dari zaman koboi. Dari segi itu, ia agak mengelirukan penonton.

Bukan itu sahaja, jalan cerita ini juga agak simplistik dan mudah dijangka. Ia juga tidak dibantu oleh watak jahat (Walter) yang terlampau berkuasa. Kami rasa dia mampu menghapuskan semua manusia di dunia tanpa masalah besar. Mujurkah kuasa sihirnya tidak berkesan kepada Gunslinger dan Jake, jika tidak filem ini boleh berakhir sejurus ia bermula.

Walaubagaimanapun, tidak semuanya teruk. Babak aksinya mendebarkan dengan Gunslinger menembak dan mengisi peluru secara sangat bergaya. Itu sahaja yang menarik mengenai filem ini. Malah setelah tamat menonton filem ini, anda tidak akan terasa untuk menonton sebuah sequel filem ini, walaupun babak terakhir menunding kepada sebuah sekuel. Itu pun jika sebuah sequel dibikin.

Positif vs Negatif

Positif

  • Babak aksi yang mendebarkan

Negatif

  • Jalan cerita yang lemah dan mudah dijangka
  • Interpertasi dunia yang kurang memberangsangkan
  • Pengenalan watak-watak yang agak lemah, terutama watak sokongan.

Kesimpulan

Filem The Dark Tower sememangnya tidak sehebat hype mengenainya. Mungkin pengarah menganggap penonton yang akan menontonnya adalah terdiri dari golongan yang telah membaca novelnya, dan mungkin sebab itu beliau kurang menekankan perincian mengenai latarbelakang dunia di Dark Tower. Namun, jalan cerita yang lemah dan tidak immersive menyebabkan kami tidak tertarik atau terpaut kepada watak-watak mahupun jalan cerita filem ini. Dengan kata lain ia tidak menyebabkan pautan emosi antara penonton dan watak-watak filem. Kami tidak merekomen filem ini dan mungkin lebih baik anda menanti ia ditayangkan di Astro atau HyppTV.

Penilaian: 6/10

IMDB

The post The Dark Tower [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2v4Ewcg