Search This Blog

Thor Ragnarok [Review]

Filem yang ditunggu ramai kini telah mula ditayangkan. Thor Ragnarok merupakan edisi terbaharu dalam siri filem Thor dan kami berpeluang menonton filem ini di pawagam.

Thor Ragnarok [Review]

Filem Thor Ragnarok menyambung kisah Thor The Dark World. Dalam filem berkenaan Loki kononnya telah mati, tetapi sebenarnya hidup dan menyamar sebagai Odin. Dalam Ragnarok pula, Thor mendapat tahu bahawa Loki menyamar dan memaksanya mendedahkan di mana Odin yang sebenar berada. Namun, setibanya mereka ke tempat Odin berada, Odin memberitahu mereka bahawa umurnya telah sampai ke penghujung dan kematiannya akan membebaskan kakak sulung Thor dan Loki, iaitu Hela, yang jauh lebih kuat daripada mereka.

Pembebasan Hela setelah berabad lamanya dikurung diramalkan akan memulakan Ragnarok, iaitu ramalan bahawa Asgard akan dimusnahkan oleh kuasa jahat. Dapatkah Thor dan Loki mengalahkan Hela dan seterusnya menyelamatkan Asgard dari Ragnarok? Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Setelah sekian lama menonton trailer Thor Ragnarok dengan soutrack yang begitu mengujakan, akhirnya dapatlah kami menonton filem ini. Awal-awal lagi filem ini telah membuka cerita dengan lawak jenaka bersahaja. Ia mengekalkan trend lawak bersahaja ini sepanjang filem ini dan inilah perkara pertama yang kami sukakan tentang filem ini, ia sentiasa lucu, namun tidak terlalu lucu hingga mengorbankan jalan cerita yang serious. Lakonan dan skrip filem ini juga lebih santai dan “natural” sekaligus memperlihatkan pelakonnya lebih mirip bercakap secara spontan sahaja.

Satu lagi perkara yang membezakan filem ini dari filem Marvel yang lain adalah berbanding filem seperti The Avengers dan Captain America Civil War adalah ia tidak bergantung kepada babak aksi yang panjang berjela-jela. Harus diakui bahawa filem-filem terebut mempunyai babak aksi yang terlalu panjang hingga membosankan penonton. Dalam Thor Ragnarok, babak aksinya mempunyai durasi yang tidak panjang dan sekadar cukup untuk menyampaikan poinnya sahaja.

Thor Ragnarok

Jalan ceritanya pula mudah difahami, tiada putaran plot yang terlalu kompleks hingga membunuh sel otak, sesuai untuk mereka yang hanya mahu melepaskan tekanan di hujung minggu. Jangan lupa menonton dua babak tersembunyi, satu di pertengahan babak kredit, satu di penghujung babak kredit.

Positif vs Negatif

Positif

  • Adunan sempurna aksi, lawak jenaka dan jalan cerita menarik
  • Skrip yang santai dan natural
  • Kemunculan Dr Strange menghiburkan lagi filem ini

Negatif

  • Tiada banyak perkara negatif yang menonjol pada filem ini

Kesimpulan

Tidak dapat disangkal lagi filem Thor Ragnarok merupakan filem wajib ditonton tahun ini. Kekuatan utama filem ini adalah vibe filem ini yang santai dan tidak menciuba terlalu kuat untuk menjadi filem paling kelakar atau paling beraksi. Kesederhanaan itulah yang menjadikan filem ini menghiburkan secara ikhlas. Kami memang manggalakkan anda menonton filem ini dengan rakan-rakan anda bagi menceriakan hari anda.

Penilaian: 9/10

IMDB

The post Thor Ragnarok [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2z9ZgBF