Search This Blog

Bleeding Steel – Sebuah Filem Sci-Fi Aksi Asia Tipikal

Filem-filem Jackie Chan memang terkenal sejak dulu dengan aksi lagak ngeri buatan sendiri dan lawak jenaka praktikal. Oleh kerana itu filem-filemnya menjadi kegemaran segenap lapisan masyarakat. Namun filem Bleeding Steel yang mula ditauyangkan penghujung Disember menjadi tanda tanya, memandangkan tarikh hujung Disember hingga sekitar Februari biasanya menjadi lubuk filem-filem “reject” yang tidak mendapat sambutan di Holywood. Namun, adakah filem ini tergolong dalam kategori itu? Ini penilaian kami.

Bleeding Steel

Bleeding Steel – Sebuah Filem Sci-Fi Aksi Asia Tipikal

Filem Bleeding Steel mengisahkan Jackie Chan yang memainkan watak ketua pasukan agen khas polis yang melindungin Dr James, seorang saintis yang mencipta cara untuk membolehkan manusia mempunyai kadar penyembuhan seperti cicak yang boleh menumbuhkan semula anggota badan yang terputus.

Malangnya, semasa hendak memindahkan Dr James ke tempat selamat, pasukan polis khas telah diserang subjek ujian pertama Dr James yang menubuhkan organisasi gelap untuk mendapatkan formula tersebut. Rawatannya terdiri dari dua bahagian, pertama ialah satu cecair yang mengubah sel badan untuk membolehkan kadar penyembuhan luarbiasa dan kedua jantung mekanikal yang membolehkan darah dipam keseluruh badan dengan lebih pantas. subjek ujian itu mempunyai jantung mekanikal, namun tidak mendapat rawatan sel badan yang berkesan.

Jackie Chan dan Dr James berjaya melepaskan diri dengan nyawa-nyawa ikan.

Pada masa yang sama, anak Jackie Chan, Nancy yang sedang dirawat untuk kanser telah mati di hospital. Dr James yang ingin kerjanya diberi penghargaan pada masa depan, telah menjalankan rawatan tersebut kepada Nancy.

13 tahun berlalu, Nancy dimasukkan ke rumah anak yatim di Australia dan Jackie terpaksa menyamar sebagai orang luar demi melindungi anaknya dari organisasi gelap itu. Di sinilah bermula kisahnya.

Review

Filem ini jelas sekali merupakan filem kerjasama antara Australia dan China di mana sebahagian besar filem ini dirakam di Australia dan China. Kali ini Jackie Chan tidak mengarahkan filem ini, namun kesan-kesan atau inputnya jelas kelihatan dari segi koreografi babak lawannya. Bercakap mengenai babak lawan, filem ini didapati lebih ganas berbanding filem biasa Jackie Chan, walaupun tema aksi dan lawak jenaka tetapi dikekalkan. Namun, tiada babak ganas yang melampaui batas.

Lakonan para pelakon utama tiada masalah, tetapi jika anda mengikuti perkembangan filem Jackie Chan, pelakon tambahan yang biasanya digunakan dalam filemnya kebanyakannya amatur dan ia boleh dilihat dalam mutu lakonan mereka.

Props dan CGI juga tidak berada di tahap filem Holywood atau Korea, malah agak “cheezy“, namun ini biasa dilihat dalam filem sci-fi keluaran Asia. Jalan ceritanya pula, tidak akan memenangi sebarang Oscar dan lebih kepada santai berbanding sci-fi “hardcore“. Ia kurang menarik sedikit berbanding filem seperti Who am I atau The Myth.

Secara keseluruhan, ia sebuah filem yang lebih bertemakan keluarga, aksi santai dan bukan untuk peminat sci-fi hardcore yang mengharapkan jalan cerita yang saintifik dan kompleks.

Positif vs Negatif

Positif

  • Filem yang ringan dan santai
  • Aksi dan koreografi lawan yang agak baik.

Negatif

  • Props dan CGI yang agak mengecewakan
  • Jalan cerita yang kurang memberangsangkan

Kesimpulan

Filem Bleeding Steel bukanlah pilihan pertama anda jika diberi pilihan antara Star Wars The Last Jedi dan semua filem lain yang mula ditayangkan baru-baru ini. Namun jika anda telah menonton semua filem penting, tidak salah anda cuba menonton filem ini, jika anda tidak mempunyai aktiviti santai yang lain di masa libur anda. Sekurang-kurangnya ia dapat mengisi masa terluang anda itu dan anda bolehlah menjemput rakan-rakan anda menonton sekali.

Penilaian 6.5/10

IMDB

 

The post Bleeding Steel – Sebuah Filem Sci-Fi Aksi Asia Tipikal appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2pTMC6I