Search This Blog

Jumanji Welcome to the Jungle [Review]

Bagi mereka yang lahir selepas tahun 2000 dan tidak mengenali filem Jumanji, ia merupakan sebuah filem adventure yang diterbitkan pada tahun 1995 dibintangi mendiang Robin Williams, Kristen Dunst dan Bonnie Hunt. Ia mengisahkan sebuah permainan papan ajaib yang membawa pemainnya ke satu alam safari. Filem ini kini mendapat sequel yang dimodenkan berupa sebuah filem bertajuk Jumanji Welcome to the Jungle. Kami berpeluang menontonnya dan di sini kami memberi sedikit ulasan mengenainya.

Jumanji

 Jumanji Welcome to the Jungle [Review]

Jumanji Welcome to the Jungle merupakan sequel kepada filem asal Jumanji yang diterbitkan pada tahun 1995. Pada ketika itu, watak utamanya telah mencampakkan permainan papan tersebut ke dalam sungai dengan harapan tiada sesiapa menjumpainya. Tetapi dalam filem sequel ini permainan papan Jumanji ditemui oleh seorang remaja pada tahun 1996 yang kemudiannya membawanya pulang. Mungkin kerana keajaiban papan tersebut, ia telah bertukar mengikut citarasa remaja pada tahun 1996 yang lebih gemar bermain permainan video berbanding permainan papan.

Remaja yang bernama Alex itu telah menemui konsol permainan Jumanji itu dan mencubanya. Tanpa disangka, beliau disedut masuk ke dalam permainan tersebut.

Kemudian, pada tahun 2017 sekumpulan 4 remaja yang dikenakan kelas tahanan disuruh mengenaskan sebuah bilik di sekolah yang akan dijadikan bilik komputer. Semasa mengemas, mereka telah menjumpai konsol permainan Jumanji di antara barangan lusuh yang ada di dalam bilik tersebut. Kerana sifat ingin tahu mereka menyambungkannya kepada TV dan cuba bermain. Tanpa disangka, mereka berempat disedut masuk ke dalam permainan itu. Bermulalah pengembaraan mereka dalam misi menyelamatkan dunia Jumanji.

Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Seingat admin filem asal Jumanji lakonan Robin Williams merupakan salah satu filem adventure  yang terhebat pada ketika itu. Ia penuh dengan aksi yang mendebarkan dan admin masih ingat berasa cemas memikirkan bagaimana watak Robin Williams bernama Alan Parrish hidup berseorangan di dunia Jumanji yang kejam.

Trivia: dalam filem sequel ini terdapat “easter egg” yang merujuk kepada watak Alan Parrish.

Dalam filem terbaharu ini, komedi diberi lebih keutamaan dalam jalan ceritanya. Lawak jenaka sememangnya dialu-alukan, namun terdapat lawak jenaka dalam filem ini yang sedikit kotor dan tidak sesuai untuk golongan bawah 16 tahun. Namun ia tidaklah keterlaluan. Babak-babak aksi pengembaraannya mantap dan menghiburkan.

Ini ditambah pula dengan watak-watak yang sungguh bertenaga yang dilakonkan barisan pelakon yang berbakat. Namun, bagi kami, banyak perkara yang boleh ditambahbaik seperti pengarah boleh menerapkan lebih banyak elemen-elemen RPG (Role Playing Game) ke dalam filem ini bagi menjadikannya lebih menarik serta menambahkan lagi kerumitan teka-teki yang perlu diselesaikan kumpulan pemain itu.

Tetapi secara keseluruhan, filem ini sangat menghiburkan dan sememangnya mampu menceriakan hari anda, rakan dan keluarga jika menontonnya, selagi anda tidak mengharapkan satu jalan cerita yang kompleks. Jalan ceritanya santai, watak-wataknya bertenaga dan lucu serta aksi-aksinya menghiburkan.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang santai dan menghiburkan
  • Watak-watak yang bertenaga dan lucu
  • Aksi yang mendebarkan

Negatif

  • Terdapat aspek-aspek yang boleh ditanbahbaik untuk lebih impak

Kesimpulan

Filem Jumanji Welcome to the Jungle merupakan sebuah filem santai, tidak lebih dari itu. Ia mempunyai adunan tepat antara komedi, aksi dan drama remaja. Sesuai untuk anda yang melepaskan tekanan di hujung minggu atau membawa keluarga bersantai. Namun kami tidak rasa anda akan memperkatakan mengenai filem ini selepas keluar dari panggung. Apa pun, kami tidak boleh menafikan filem ini sebuah filem yang menghiburkan dan kami yakin ia akan mendapat sambutan baik dalam minggu-minggu akan datang, dibukitkan oleh kepadatan penonton di panggung kami hari ini.

Penilaian: 7.5/10

IMDB

The post Jumanji Welcome to the Jungle [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2Cr36Vj