Search This Blog

Maze Runner The Death Cure – Penutup Bagi Siri Filem Yang Sederhana

Siri filem Maze runner bukanlah sebuah kisah yang kami tunggu-tunggukan, maka tidak hairanlah kami tidaklah beriya-iya menonton bahagian terakhir siri filem tersebut, Maze Runner The Death Cure. Namun memandangkan kami telahpun menonton filem pertama dan kedua, maka tidak lengkaplah jika kami tidak menonton penutup kepada kisah sci-fi ini. Kami sempat menonton filem ini di IMAX TGV Velocity yang kebetulan mempunyai tawaran khas tiket IMAX 2D pada harga RM19 dan jika anda membayar menggunakan kad Maybank Visa Paywave, anda akan mendapat satu lagi tiket percuma beserta set pop corn + minuman ringan sekali (anda perlu beli tiket di kaunter, bukan online atau mesin tiket). Memang berbaloi . Tawaran sah sehingga 4hb Januari ini di semua pawagam TGV yang mempunyai pawagam IMAX. (Penafian: TGV Cinemas tidak menaja kami).

 Maze Runner The Death Cure – Penutup Bagi Siri Filem Yang Sederhana

Maze Runner The Death Cure menyambung kisah Maze Runner sebelumnya, di mana Minho telah ditawan pihak WCKD untuk dijadikan bahan ujikaji, dan Teresa telah berpaling tadah kepada pihak WCKD setelah mengetahui beliau sebenarnya sebahagian dari pasukan penyelidik mereka.

Setelah gagal menyelamatkan Minho, Thomas dan rakan-rakannya mendapat tahu, beliau dibawa ke satu bandar yang digelar “The Last City” di mana ujikaji dijalankan ke atas beliau untuk menghasilkan penawar kepada virus yang menyebabkan manusia bertukar menjadi zombi ganas.

Misi untuk menyelamatkan Minho mengalami cabarannya tersendiri dan akhirnya membongkarkan penyelesaian yang dicari-cari semua pihak. Apakah Thomas akan berjaya menemui penyelesaian tersebut? Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

 

Maze Runner The Death Cure

Review

 

Filem Maze Runner The Death Cure bermula dengan penuh aksi dengan operasi menyelamat tawanan WCKD dari keretapi. Namun jika diperhatikan secara teliti, banyak perkara klise dalam babak ini seperti watak hero tidak kena satu pun tembakan dari pihak askar WCKD, sebaliknya askar WCKD pula yang terkena banyak tembakan meskipun pihak hero hanya menggunakan pistol, manakala anggota WCKD menggunakan rifel automatik. Kebanyakan babak aksi sepanjang filem ini mempunyai masalah klise ini. Malah penutupnya juga sangat klise dan and mungkin anda akan bersetuju dengan kami jika kami berkata kesudahan filem ini boleh diubah sekiranya pihak yang terlibat tidak melengahkan masa di babak epik terakhir. Kongsikan pendapat anda mengenai babak terakhir dan jika anda bersetuju dengan kami.

Sebahagian besar jalan cerita filem ini pula bertumpu kepada usaha menyelamatkan Minho dari makmal penyelidikan WCKD dan kurang bercerita mengenai perkara lain. Ternyata filem ini berlainan dari siri filem The Hunger Games yang mempunyai tema politik kebangkitan yang lebih kompleks. Dengan kata lain, jalan cerita filem ini lebih kepada sebuah filem aksi serta kurang mempunyai plot yang kompleks, bermakna ia sesuai ditonton oleh semua lapisan penonton dan anda tidak perlu memerah otak untuk memikirkan plotnya.

Malangnya pada pendapat kami kurangnya kompleksiti dalam jalan ceritanya juga merupakan penyebab filem ini bukanlah satu penutup yang epik kepada filem ini dan akan menjadikan siri filem Maze Runner satu siri filem yang akan dilupakan ditelan zaman. Ia hanyalah sebuah filem penutup yang baik.

Dari segi positifnya, babak-babak aksi, walaupun klise, mampu menghiburkan peminat filem aksi dan mempunyai kesan khas CGI yang dibikin dengan baik. kualiti produksi terutamanya lagak ngeri realiti juga dibikin dengan baik dan tidak kedekut dari segi memusnahkan props.

Positif vs Negatif

  • Babak aksi yang walaupun klise cukup menghiburkan
  • Kualiti set dan prop yang baik
  • Lagak ngeri realiti juga agak baik.

Negatif

  • Jalan cerita yang mudah dijangka
  • Terlalu banyak babak yang klise
  • Secara keseluruhan banyak menumpu kepada aksi berbanding jalan cerita yang kreatif

Kesimpulan

Ternyata siri filem Maze Runner tidak akan menjadi siri filem yang dikenang-kenangkan hasil dari pembikinan filem penutup Maze Runner The Death Cure yang mempunyai plot yang mudah dijangka dan penuh dengan klise. Sunggupun demikian, jika anda hanya menonton sebagai hiburan semata-mata, babak aksi yang banyak dalam filem ini adalah cukup untuk menghiburkan hari anda di hujung minggu. Tontonlah bersama kawan-kawan dan keluarga, kerana filem ini bukan filem yang berat dan tidak perlu dihayati seorang diri kononnya untuk mengelak gangguan.

Penilaian: 7/10

The post Maze Runner The Death Cure – Penutup Bagi Siri Filem Yang Sederhana appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2Fgyt6G