Search This Blog

Darkest Hour – Filem Biografi Winston Churchill Sebagai PM UK

Filem biografi biasanya tidak mendapat sambutan sehangat filem  aksi seperti The Avengers atau Black Panther. Namun terdapat segelintir penonton yang gemar menonton filem niche sebegini. Filem sebegini mempunyai cara tersendiri untuk menilainya, tidak seperti filem biasa di mana penekanan yang banyak diberikan kepada mutu lakonan, malah mutu lakonanlah yang menentukan samada filem itu berjaya atau tidak. Filem Darkest Hour (jangan terkeliru dengan sebuah lagi filem bertajuk Churchil yang juga mengisahkan Winston Churchil) merupakan sebuah filem yang sebenarnya telah lama keluar di US tetapi baharu memasuki pawagam sejak beberapa minggu lalu.

Darkest Hour – Filem Biografi Winston Churchill Sebagai PM UK

Filem Darkest Hour mengisahkan kebangkitan Winston Churchill menjadi perdana menteri UK di kala perang dunia kedua hampir tiba ke perairan negara itu. Jika dalam filem bertajuk “Churchill” yang ditayangkan tidak lama dahulu mengisahkan dilema Winston Churchill dalam mengambil keputusan melancarkan operasi “Overlord” dengan menyerang pantai Normandy, Perancis, filem the Darkest Hour pula mengisahkan bagaimana Churchill dilantik menjadi perdana menteri hingga keputusannya untuk melancarkan operasi “Dynamo” bagi menyelamatkan hampir kesemua anggota tenteranya yang dikepung di pantai Dunkirk.

Filem drama politik ini menampilkan lakonan mantap Gary Oldman sebagai Churchill. Filem ini masih ditayangkan di pawagam sekiranya anda ingin mengalami sendiri drama filem ini.

Review

Seperti yang dikatakan sebelum ini, filem biografi seperti ini banyak bergantung kepada mutu lakonan pelakon-pelakonnya dan filem ini memang tidak menghampakan. Lakonan Gary Oldman sebagai Churchill sememangnya tiada tandingan. Dalam realiti, perwatakan Winston Churchill sememangnya menjelekkan dan perasaan yang sama dirasakan semasa pertama kali diperkenalkan kepada Churchill dalam filem ini. Perwatakannya yang mudah melenting, tidak pedulikan kata orang lain dan degil dipersembahkan dengan baik oleh Oldman.

Dalam buku sejarah sememangnya mengatakan bahawa Churchill telah membawa pihak British dari pihak yang telah berputus asa menjadi pemimpin pihak perikatan yang berjaya menumbangkan pihak Nazi. Namun, tidak ramai mengetahui cabaran yang dihadapinya. Churchill sebenarnya seorang yang tidak dipercayai oleh partinya sendiri. Dalam perang dunia pertama beliaulah yang mengetuai tentera laut pihak perikatan bersama tentera ANZEC semasa ia menyerang Turki, tetapi gagal teruk dengan kematian beratus-ribu anggota tentera. Oleh kerana itu pihak partinya sendiri melihatnya sebagai tiada kredibiliti.

Tetapi setelah perdana menteri sebelumnya meletakkan jawatan, parlimen memerlukan seorang yang boleh menyatukan pihak kerajaan dan pembangkang bagi menghadapi peperangan dunia kedua. Churchill satu-satunya calon yang disukai pihak pembangkang. Jadi, jalan cerita filem ini adalah satu filem underdog, di mana protagonis berusaha untuk meyakinkan pihak rakyat dan parlimen, terutamanya ahli partinya sendiri yang langsung tidak menyukainya menggunakan kebolehan luarbiasanya menyusun kata-kata bagi merangsang semangat patriotik warganya itu.

Jika filem seperti memang citarasa anda dan anda mengikuti perkembangan jalan ceritanya dari awal, filem ini sememangnya sebuah filem yang meningkatkan semangat. Segala pergolakkan naik dan turun sememangnya disusun dengan baik oleh pihak pengarah sutradara bagi memain dengan emosi penonton. Tetapi seperti dikatakan sebelum ini, jika anda bukan peminat filem yang banyak dialog dan tiada babak aksi, anda mungkin tidak akan meminati filem ini.

Positif vs Negatif

Positif

  • Lakonan mantap barisan pelakon-pelakonnya.
  • Olahan jalan cerita yang menyemarakkan semangat
  • Sinematografi terbaik.
  • Filem ini memenangi anugerah Academy untuk filem terbaik dan pelakon utama terbaik

Negatif

  • tidak semua mengemari filem sebegini.
  • tiada babak aksi

Kesimpulan

Kami rasa kemenangan anugerah Academy untuk filem terbaik dan pelakon utama terbaik secara tidak langsung merupakan satu kenyataan mengenai kehebatan filem ini. Jika anda seorang peminat filem biografi, drama politik, filem ini memang wajib ditonton. Jika anda bukan, mungkin anda akan kebosanan menonton filem ini. Tontonlah mengikut minat anda.

Penilaian: 8/10

IMDB

The post Darkest Hour – Filem Biografi Winston Churchill Sebagai PM UK appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2COmYS2