Search This Blog

Monstrum – Filem Raksasa Zaman Silam dari Korea

Filem raksasa merupakan satu genre yang semakin lama, semakin dilupakan. Jika bukan kerana filem-filem baharu Godzilla dan Rampage, filem genre sebegini mungkin akan berkubur. Namun filem Korea Selatan Monstrum menghidupkan lagi genre filem raksasa. Kami sempat menontonnya baru-baru ini di pawagam untuk penilaian kami.

Monstrum – Filem Raksasa Zaman Silam dari Korea

Monstrum mengisahkan raja Jung Jong di zaman Joseon di mana perdana menterinya telah menggulingkan raja sebelumnya demi mengangkatnya sebagai raja negara tersebut. Cara beliau menggulingkan raja sebelumnya ialah dengan menyebarkan khabar angin bahawa terdapat satu raksasa dipanggil Monstrum yang bukan sahaja memakan manusia, malah menyebarkan wabak. Perdana menteri telah membunuh penduduk beramai-ramai dengan alasan mereka dijangkiti wabak Monstrum. Selain itu pihak tentera telah diarahkan membakar perkampungan penduduk dengan alasan yang sama. Ini menyebabkan rakyat bangkit dan menggulingkan raja.

General Yoon Gyeom, seorang yang setia kepada raja, tetapi mengambil keputusan memulaukan diri setelah menyelamatkan seorang budak perempuan dari kejadian pembunuhan beramai-ramai itu. 16 tahun kemudian, kejadian kematian yang aneh telah berlaku, sekaligus menghidupkan semula khabar angin mengenai kemunculan semula Monstrum.

Apakah monstrum benar-benar wujud, atau hanya khabar angin untuk mencucuk rakyat supaya menggulingkan raja. Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Admin gemar menonton filem epik zaman silam samada dari Korea, mahupun China. Namun dari awal lagi, ternyata filem ini bukan sebuah filem epik. Sebaliknya ia merupakan sebuah filem aksi Korea berskala sederhana.

Filem ini membuka kisahnya dengan tragedi berdarah pembunuhan beramai-ramai dan harus diingat terdapat banyak babak-babak ganas dan berdarah sepanjang filem ini, jadi mungkin kanak-kanak di bawah umur tidak sesuai untuk menonton filem ini. Namun skill mekap dan prop dalam filem ini tidaklah sehandal Holywood kerana mayat-mayat yang koyak rabak tidaklah kelihatan realistik seperti dalam filem Steven Spielberg, tetapi cukuplah di tahap filem-filem aksi terkenal Asia. Perkara yang sama juga boleh dikatakan dengan kualiti CGI yang digunapakai dalam filem ini.

Dari segi jalan ceritanya, ia mudah difahami dan putaran plotnya tidaklah terlalu berat membolehkan penonton memahami filem ini tanpa perlu memerah otak memikirkan plot filem. Jalan ceritanya bagi kami biasa sahaja, tidak teruk, namun tidak juga terlalu hebat. Babak aksi dalam filem ini pada pendapat kami OK dengan menampilkan aksi berlawan yang menarik, tetapi tiada apa yang istimewa. Tiada lawak jenaka yang jelas dalam filem ini mahupun plot cinta yang membazir masa.

Kesudahan filem ini juga agak biasa sahaja, walaupun putaran plot terakhir terletak di penghujung filem ini. Tetapi seperti yang dikatakan pada awal tadi, tiada apa yang istimewa.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang mudah difahami dan menarik
  • Babak aksi menarik
  • Pelakon sokongan comel

Negatif

  • Props dan CGI tidaklah begitu hebat
  • tiada apa yang istimewa
  • Banyak babak ganas

Kesimpulan

Kesimpulannya, filem ini merupakan satu filem yang biasa sahaja. Walaupun tidaklah teruk, namun tiada juga perkara yang istimewa mengenai filem ini. Jika anda tiada filem lain untuk ditonton, filem ini mungkin boleh mengisi masa lapang anda. Jika anda menunggu-nunggu filem lain ditayangkan di pawagam, tontonlah filem itu dahulu sebelum menontnon filem ini.

Penilaian: 6.5/10

IMDB

 

The post Monstrum – Filem Raksasa Zaman Silam dari Korea appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2xFvlzV