Search This Blog

The Nun – Permulaan Dunia The Conjouring

Siri filem dunia The Conjouring yang rata-rata diarah atau ditulis oleh pengarah dari Malaysia, James Wan sering diangkat sebagai filem seram yang benar-benar seram oleh penontonnya, namun setelah menonton beberapa filem sejak filem The Conjouring asal, kami tidak berasa ia begitu seram seperti diwar-warkan. Filem The Nun adalah sebuah lagi filem seram dalam dunia The Conjouring yang menyingkap asal usul salah satu watak puaka dari filem The Conjouring 2, iaitu Valek.

The Nun – Permulaan Dunia The Conjouring

Filem The Nun mengisahkan mengenai biara Santa Carta di Romania yang mana rahib-rahibnya ditugaskan untuk mempertahankan dunia daripada dimasuki satu kuasa berpuaka yang dinamakan Valek.

Dalam filem Father Burke dan Sister Irene telah ditugaskan oleh The Vatican untuk menyiasat kejadian bunuh diri oleh seorang rahib di biara tersebut. Sepertimana diketahui umum, dalam agama katolik, bunuh diri merupakan satu perbuatan keji dan terkutuk.

Mereka mendapat bantuan daripada pemuda yang bernama Frenchie yang merupakan orang pertama yang menmui mayat rahib yang membunuh diri. Apa yang mereka sangkakan hanyalah satu siasatan, rupa-rupanya akan menguji kekuatan dan integriti mereka sebagai ahli gereja katolik. Untuk mengetahui kesudahannya, tontonlah filem ini di pawagam.

Review

Secara ringkasnya, pendapat kami mengenai filem-filem dunia The Conjuring tidak berubah setelah menonton The Nun. Ia bukanlah filem seram yang paling menyeramkan. Tetapi ia tetap mempunyai kelebihannya sendiri. Sebagai contoh, ia tidak banyak menggunakan taktik terkejut untuk menimbulkan keseraman dalam penonton sebaliknya ia menggunakan misteri, keanihan dan putaran plot bagi menimbulkan perasaan seram. Namun bagi admin yang agak lali dengan filem seram ini, tidak berasa ia terlalu seram. Namun, ada segelinitir penonton dalam panggung kami tidak menyorokkan perasaan seram mereka.

Jalan cerita filem ini juga agak menarik. Pada awalnya filem ini nampak biasa sahaja, namun putaran plot di bahagian-bahagian terakhir akan membuatkan para penonton tertanya-tanya mengenai apa yang telah berlaku pada 2/3 filem sebelumnya. Dengan kata lain, pada awalnya penonton menyangka ceritanya begini, namun pada akhirnya sebenarnya apa yang mereka sangka memang bukan yang sebenarnya. Walaubagaimanapun, sesiapa yang telah menonton The Conjouring 2, pastinya tahu tentang kesudahan filem The Nun, cuma akan tertanya-tanya bagaimana ia akan berakhir.

Spoiler: Ia berakhir sebagaimana filem The Conjouring bermula

Dari segi lakonan, para pelakonnya memainkan watak masing-masing dengan baik, namun mungkin watak Frenchie sedikit tidak begitu sesuai. Watak beliau lebih mirip kepada seorang “adventurer” seperti Indiana Jones, tetapi tanpa pengalaman. Watak ini sedikit lari dari konsep dunia The Conjouring yang diilhamkan kisah seram sebenar. Tetapi, kalau difikirkan semula, The Conjouring 2 pun sudah ada babak yang mengarut seperti babak di mana Valek memusnahkan separuh dari rumah mangsa.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita dan putaran plot yang agak menarik
  • Keseimbangan antara keseraman dan jalan cerita menarik
  • Wanita dalam filem ini kebanyakannya menutup aurat

Negatif

  •  Babak-babak terakhir sudah menjadi seperti filem The Mummy. Mungkin itu menyumbang kepada kekurangan rasa seram filem ini.

Kesimpulan

Secara keseluruhannya, filem The Nun tidaklah sehebat yang diwar-warkan. Namun ia juga tidaklah seteruk mana. Kami tidak mempunyai kritikan terlalu serious mengenai filem tetapi pada masa yang sama, kami tidak merasakan filem ini sebuah filem yang akan dipandang begitu serious. Kami rasa, penonton akan hanya menonton filem ini sekiranya mereka mengikuti perkembangan dalam dunia The Conjouring dan Annabelle. Jika anda tergolong dalam kategori ini, anda akan berpuas hati dengan filem kali ini, tetapi tidaklah begitu teruja. Jika anda bukan seorang pengikut filem-filem berkenaan, tidak rugi jika anda tidak menonton filem ini.

Penilaian – 6/10

IMDB

The post The Nun – Permulaan Dunia The Conjouring appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2MWSerY