Search This Blog

First Man – Biografi Neil Armstrong, Manusia Pertama Ke Bulan

Sebut saja Neil Armstrong, pasti sesiapa pun kenal manusia pertama yang menjejakkan kaki ke bulan. Filem First Man merupakan biografi ikon tersebut yang dibikin berdasarkan buku biografi dengan tajuk yang sama. Kami berpeluang menontonnya baru-baru ini dan berikut pendapat kami mengenai filem ini.

First Man – Biografi Neil Armstrong, Manusia Pertama Ke Bulan

Filem First Man merupakan filem biografi ikon manusia pertama menjejakkan kaki ke bulan, Neil Armstrong. Filem ini menceritakan semula perjalanan Niel Armstrong dari masa beliau menjadi juruterbang penguji di NASA sehingga beliau menjejakkan kaki ke bulan dan pulang semula.

Filem ini memfokuskan kepada perlumbaan atau persaingan di antara Amerika dan USSR dalam mendominasi teknologi aeroangkasa dan satelit di zaman perang dingin sekitar tahun 1960an. Ia juga memberikan penekanan kepada cabaran yang dihadapi para angkasawan serta isteri-isteri mereka yang tabah berada di sisi mereka melalui cabaran-cabaran tersebut.

Fokus mendalam juga diberikan kepada pengalaman penonton meneroka angkasa dari sudut pandang angkasawan dan oleh kerana itu, tontonlah filem ini di pawagam IMAX untuk mendapat pengalaman penuh melalui filem ini.

Review

Nama pun filem biografi, jadi kita tidak boleh mengharapkan sebuah filem dengan jalan cerita yang mendebarkan atau didramatisasikan secara melampau. Filem ini lebih mirip kepada sebuah drama dokumentari yang mengisahkan jalan hidup angkasawan bernama Neil Armstrong. Jadi jika anda bukan peminat sejarah angkasa lepas, secara spesifik, sejarah Neil Armstrong, anda mungkin akan tertidur di pertengahan filem ini.

Untuk menjadikan filem ini lebih menarik, dari segi pengolahan jalan cerita, pengarah memfokuskan kepada konflik dalaman di dalam diri Neil Armstrong yang memberi impak kepada perhubungan di dalam keluarganya. Paling dominan ialah kesedihannya berikutan kematian anak perempuan sulungnya yang baru berusia tidak lebih dua tahun akibat kanser. Ia memberi kesan kepada keseluruhan hidupnya.

Seterusnya pihak produksi juga kreatif dalam memberikan pengalaman penerokaan angkasa kepada penonton dengan pemaparan babak-babak kapal angkasa dari sudut yang dramatik bagi memberi pengalaman aeroangkasa paling maksima kepada penonton. Oleh itu, jika anda mahu menonton filem ini, pastikan anda menonton ia di pawagam IMAX. Admin menonton di pawagam biasa dan walaupun kesan dramatik itu dapat dirasakan, admin yakin menontonnya di IMAX akan memberikan pengalaman lebih dramatik.

Selain itu, tidak banyak dapat dikatakan mengenai filem ini. Secara ringkasnya, ia adalah sebuah filem biografi dengan babak-babak kapal angkasa yang dramatik hasil penggunaan teknologi IMAX.

Positif vs Negatif

Positif

  • Babak kapal angkasa dengan teknologi IMAX memang hebat
  • Tiada dramatisasi yang berlebihan atau tidak realistik

Negatif

  • Anda mungkin tertidur di tengah-tengah filem

First Man

Kesimpulan

Jika anda minat mengenai sejarah aeroangkasa dan Neil Armstrong, filem ini akan tampak menarik di mata anda. Namun jika anda penonton wayang yang inginkan aksi mendebarkan, anda mungkin akan kecewa. Bagus juga jika anda mempunyai anak remaja yang minat dalam bidang angkasa untuk menonton filem ini. Ia agak ilmiah. Tetapi, jika anda terpaksa menonton filem ini atas apa sebab pun, tontonlah di IMAX. Sekurang-kurangnya anda dapat menikmati pengalaman angkasa yang lebih dramatik.

Penilaian: 6/10

IMDB

The post First Man – Biografi Neil Armstrong, Manusia Pertama Ke Bulan appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2yZecAO