Search This Blog

Hunter Killer – Filem Mengenai Maruah Sebagai Anggota Tentera

Sebenarnya sudah lama admin tidak menonton filem-filem aksi-thriller ketenteraan yang menjadi satu genre yang agak popular pada zaman 90an. Filem-filem begini biasanya menggabungkan aksi dengan plot twist serta pengetahuan am mengenai geopolitik dunia. Hunter Killer merupakan sebuah filem dalam pemerhatian kami, namun hanya berdasarkan trailer, kami kurang pasti adakah ia sebuah filem yang baik. Jadi, kami berpeluang menonton filem ini di pawagam semalam untuk menyiasat sendiri filem ini.

Hunter Killer – Filem Mengenai Maruah Sebagai Anggota Tentera

Filem Hunter Killer mengisahkan kejadian di perairan semenanjung Kola di mana sebuah kapal selam Amerika bernama yang sedang mengintip sebuah lagi kapal selam Rusia. Tiba-tiba kapal selam Rusia itu meletup dan tenggelam, manakala kapal selam Amerika itu ditembak dan karam.

Komander Joe Glass ditugaskan oleh jurus angkatan tentera Amerika untuk membawa kapal selam USS Arkansas untuk menyiasat secara rahsia apa yang berlaku di tempat kejadian. Jore Glass seorang komander yang bermula dari bawah sehingga dinaikkan pangkat menjadi komander. Beliau tidak mempunyai latihan khas di skolah ketenteraan menjadikan beliau seorang komander yang tidak konvensional atau “skema“. Lokasi tempat kejadian yang berhampiran dengan sebuah pangkalan tentera laut Russia sekaligus membawa risiko peperangan meletus antara kedua-dua negara.

Apakah yang sebenarnya berlaku kepada kedua-dua kapal selam berkenaan? Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Tanpa membuang masa, filem ini terus kepada subjek filem ini pada babak pertama; babak dua kapal selam yang dikaramkan di perairan semenanjung Kola. Ia menunjukkan apa yang berlaku, tetapi tidak mendedahkan siapa yang melakukannya, jadi misteri inilah yang akan dirungkai sepanjang filem ini. Jalan ceritanya mendedahkan satu demi satu butiran mengenai situasi insiden ini dengan baik dan teratur, membolehkan penonton faham apa yang sedang berlaku. Jalan ceritanya juga mungkin memerlukan sedikit pengetahuan am mengenai situasi geopolitik antara Amerika dan Russia, namun saya yakin penonton boleh menangkap jalan ceritanya tanpa masalah besar.

Sangkaan biasa ialah peperangan kapal selam pastinya kurang menarik, namun filem ini menyajikan babak peperangan bawah air yang sangat mendebarkan dan penuh aksi. Terutamanya babak pertempuran terakhir yang epik. Babak pertempuran darat juga tidak kurang hebatnya. Tetapi filem ini bukan mengenai aksi semata-mata, ia juga mengenai politik, semangat ketenteraan dan maruh sebagai anggota tentera.

Namun satu perkara yang menjatuhkan filem ini ialah filem ini memaparkan orang Russia bercakap bahasa Inggeris sesama mereka. Filem ini akan lebih realistik jika mereka menggunakan bahasa Russia sesama mereka dengan sarikata di bawah. Sejujurnya, kesan penggunaan bahasa Inggeris itu agak besar dari segi nilai realism filem ini.

Hunter Killer

Secara keseluruhannya filem ini mempunyai keseimbangan antara aksi, politik dan penampilan karakter yang berkesan. Cuma terdapat isu dengan realism filem atau sekurang-kurangnya persepsi realism filem ini. Apa pun, jalan cerita dan kesudahan filem ini membuatkan kami berasa puas hati menontonnya.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang menarik serta tidak terlalu berat
  • Babak aksi yang menarik
  • Semangat persaudaraan antara tentera di dua belah pihak dipaparkan dengan baik

Negatif

  • Isu-isu realism
  • Kapal selam Russia dinamakan “Konek“. Satu panggung tergelak

Kesimpulan

Kesimpulannya filem Hunter Killer ini bukan sebuah filem yang santai. Ia agak berat, namun tidak sampai ke tahap penonton terpaksa memerah otak. Mungkin ada sedikit isu dengan realism, tetapi menonton filem ini memberikan satu kepuasan yang tinggi. Kami merekomen anda menonton filem ini terutamanya memandangkan tidak banyak filem hebat yang diterbitkan pada ketika ini.

Penilaian: 7/10

IMDB

The post Hunter Killer – Filem Mengenai Maruah Sebagai Anggota Tentera appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2qcfa8L