Search This Blog

Taxi 5: Filem Perangkap Nostalgia

Mereka yang ke universiti sekitar awal/pertengahan tahun 2000-an tentu kenal siri filem komedi Perancis berjudul Taxi, mengisahkan teksi luar biasa yang menyelamatkan keadaan. Bagi anda yang lebih muda, mungkin tidak kenala filem ini. Filem Taxi 5 ditayangkan secara terhad di beberapa pawagam TGV di seluruh negara dan sebagai golongan yang disebut di atas, admin tidak melepas peluang menonton filem ke-5 dalam siri filem Taxi ini.

Taxi 5: Filem Perangkap Nostalgia

Taxi mengisahkan seorang anggota polis Paris bermasalah, Sylvain Marot yang ditukarkan ke jabatan Polis Metropolitan di Marseille akibat salah laku yang dilakukan kepada isteri pegawai atasan. Di sana beliau tepaksa mengetuai satu pasukan polis yang “kurang ideal”  dalam usahanya menangkap kumpulan perompak yang menggunakan kereta sport untuk melarikan diri.

Eddy Maklouf pula seorang pemandu Uber di Marseille yang digelar pemandu Uber terburuk. Untuk dijadikan cerita, Marot memerlukan kereta laju untuk menangkap kumpulan perompak dan kereta teksi Peugeot lagenda berada di tangan bapa saudara Eddy di Algeria.

Dapatkah Marot dan Eddy mendapatkan kereta teksi tersebut dan seterusnya menangkap kumpulan perompak itu? Tontonlah filem ini di pawagam TGV terpilih untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Sejujurnya, admin tidak ingat filem Taxi ke berapa admin tonton dahulu, tapi admin telah hampir lupa keseluruhan jalan cerita filem-filem yang telah ditonton. Dari awal filem ini penonton sudah boleh mengetahui bahawa filem ini filem yang sangat simple. Malah karekter-karekternya sangat klise kepada filem-filem komedi polis dan jalan ceritanya juga mempunyai nasib yang sama. Tahap komedinya juga sekadar “slapstick” dan jalan ceritanya seolah ditulis oleh penulis sekolah menengah. Watak jahatnya juga tidak menakutkan dan lakonan mereka agak kaku. Itulah secara ringkasnya.

Sebagai peminat veteran filem ini, kami juga mengharapkan sebuah kereta Peugeot yang terkini untuk dijadikan Taxi, namun hampa apabila model kereta Peugeot 407 yang lama diguna semula untuk filem ini. Kereta ini merupakan kereta model yang sama digunakan dalam filem Taxi 4 yang ditayangkan pada tahun 2007 dahulu.

Beberapa perkara lain yang perlu disebut juga adalah terjemahan dialognya kepada bahasa Inggeris serta sarikatanya yang melucukan kerana tidak menepati makna sebenar. Kami mengharapkan filem ini mengekalkan bahasa Perancis asal dan tidak diterjemahkan tetapi, apakan daya. Patutlah ia mengambil masa yang lama untuk sampai ke Malaysia (ia ditayangkan pada bulan Aprill di Perancis).

Taxi 5

 

Secara ringkas, apa yang kami rasakan adalah filem ini bermain dengan nostalgia golongan seperti admin untuk menjual tiket wayangnya, malangnya apa yang terhasil langsung tidak memuaskan hati penonton. Malah sebelum filem ini betul-betul tamat, penonton sudah keluar dari panggung. Admin terkejut menoleh ke belakang dan tiada siapa dalam panggung.

Positif vs Negatif

Positif

  • Teradapat satu atau dua babak yang benar-benar lucu

Negatif

  • Semua, selain dari perkara positif di atas.

Kesimpulan

Kesimpulannya, filem ini tidak berbaloi ditonton di wayang. Mungkin apabila anda membaca article ini, filem Taxi 5 ini sudah tidak lagi ditayangkan di panggung wayang akibat kekurangan penonton. Filem ini bermain dengan nostalgia peminat filem Taxi terdahulu, tetapi gagal dalam pelaksanaannya. Oleh itu jangan terpedaya dengan nostalgia anda dan hanya tonton jika ia ditayangkan melalui perkhidmatan strim seperti Netflix atau iFlix`

Penilaian: 4/10

IMDB

The post Taxi 5: Filem Perangkap Nostalgia appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2S6bzGg