Search This Blog

Venom – Filem Venom yang ditulis semula

Sejujurnya, admin tidak mengikuti perkembangan komik bercetak Marvel namun sedikit sebanyak mengetahui watak-watak di dalamnya. Difahamkan filem Venom terbaharu ini ditulis semula dan tidak mengikut komik bercetak Marvel. Ia juga tidak menyertakan watak Spiderman dan Carnage dalam filem ini, walaupun terdapat babak tersembunyi berkaitan mereka di penghujung filem (oops spoiler). Kami berpeluang menonton filem ini dan kini kami memberi pendapat mengenai filem ini. Malangnya admin tersilap masuk pawagam dan ketinggalan 15 minit pertama filem ini, namun daripada dialog seterusnya, admin boleh agak apa yang telah berlaku dalam 15 minit itu. Tapi admin miss bahagian di mana watak tambahan bercakap dalam bahasa Melayu, memandangkan makhluk asing telah mendarat di Sibu (disalah erti sebagai Cebu, Filipina dalam filem), Sarawak. Mungkin admin perlu tengok semula filem ini kemudian.

Venom – Filem Venom yang ditulis semula

Venom mengisahkan Eddy Brock, seorang wartawan yang ingin mendedahkan salah laku Life Foundation yang mengkaji makhluk asing yang mendarat di Sibu, Sarawak. Akibat menyiasat terlalu mendalam, beliau tertangkap dan kemudian telah dilucutkan jawatan dan segala kelulusan sebagai seorang wartawan. Beliau tidak lagi boleh menjadi seorang wartawan.

Tetapi dengan bantuan dari dalam beliau, dengan degilnya telah masuk ke makmal kajian Life Foundation di mana beliau telah dijangkiti simbiot makhluk asing bernama Venom. Simbiot ini memberikannya kuasa luarbiasa membolehkannya melarikan diri. Tetapi pasukan elit Life squad menjejaknya untuk mendapatkan kembali simbiot tersebut.

Apakah kesudahan filem ini? Tontonlah di pawagam untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Filem-filem anti-hero seperti Deadpool dan filem Venom ini ternyata mempunyai tarikan yang unik. Jika filem hero biasa boleh dijangka di mana heronya sangat baik dan idealistik, filem anti-hero ini sukar diramal kerana mereka bukan orang yang baik, tetapi memperjuangkan kebenaran. Beginilah watak Venom ini. Jika dinilai secara bersendirian, watak Venom sememangnya jahat dan ingin menguasai bumi, namun olehkerana beliau mempunyai hos seperti Eddy Brock yang memperjuangkan kebenaran (sungguhpun dengan cara kasar), kejahatan Venom tidak dibenarkan melampaui batas. Keserasian antara dua watak Venom dan Eddy Brock sememangnya menjadi.

Namun, dari segi jalan ceritanya, ia bukanlah yang terhebat, malah jalan ceritanya boleh dijangka. Apa yang baiknya, ia tidak mengikut jalan cerita komik bercetak Marvel, jadi ia memberikan satu plot yang berbeza dari Venom yang kita biasa tonoton, termasuk dalam siri filem Spiderman lakonan Tobey Maguire.

Walaupun plotnya bukanlah sehebat mana, babak aksi yang mendebarkan dan lawak jenakanya yang lucu lebih kurang dapat menampung kelemahan ini dan menjadikan filem ini satu filem yang menghiburkan. Secara keseluruhannya, filem ini memang menghiburkan, namun bukan satu filem anti-hero yang luar biasa. Tidak banyak yang boleh dikatakan mengenai filem ini.

Positif Vs Negatif

Positif

  • Secara keseluruhannya ia filem yang menghiburkan
  • Tidak mengikut jalan cerita komik Marvel
  • Alien mendarat di Sibu, Sarawak.

Negatif

  • Biasa-biasa sahaja, tiada yang luarbiasa

Kesimpulan

Filem Venom adalah sebuah filem yang menghiburkan, namun sebagai satu siri filem Marvel, mungkin ia terletak di kedudukan bawahan dalam senarai filem Marvel yang perlu ditonton. Memandangkan filem ini adalah filem pertama dalam satu lagi siri filem Marvel Universe, anda boleh memilih untuk tidak menonton filem ini supaya anda tidak perlu menonton filem-filem sekuelnya selepas itu. Namun, kami rasa anda pun tahu Marvel Studios pasti akan membikin filem sequel atau filem watak Marvel lain yang berkaitan dengan Venom, seterusnya memaksa anda menonton filem Venom untuk mengetahui asal usul seseorang watak Marvel itu. Bijak Marvel Studios ni.

VENOM

Penilaian: 7.5/10

IMDB

The post Venom – Filem Venom yang ditulis semula appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2CprNoB