Search This Blog

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald

Sejujurnya, admin tidak menggemari filem-filem Harry Potter, namun aneh sekali kerana filem-filem Fantastic Beasts menarik minat admin untuk menontonnya. Mungkin tema yang lebih matang menjadikannya lebih sesuai ditonton penonton seumur dengan admin. Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald merupakan siri kedua dalam siri filem Fantastic Beasts yang dibikin berdasarkan buku-buku tulisan JK Rowling. Kami baru sahaja sempat menonton filem ini walaupun ia telah lama ditayangkan di pawagam, dan inilah pendapat kami mengenai filem ini.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald

Filem Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald mengisahkan Grindelwald, yang merupakan ahli sihir licik yang dipenjarakan kementerian magik kerana jenayah yang dilakukannya. Selama ini dunia ahli sihir dan dunia manusia adalah dipisahkan dan menjadi rahsia. Tetapi Grindelwald ingin mengingkari norma ini dan ingin menguasai dunia manusia dengan mengajak ahli-ahli sihir untuk menjadi pengikutnya.

Sebelum itu, Grindelwald perlu mencari Credence Barebone yang merupakan pureblood terakhir dan paling berkuasa. Beliau disangka mati dalam filem pertama tetapi sebenarnya hidup dan berada di Paris.  Dumbledore, secara rahsia telah mempengaruhi Newt Scamander  untuk ke Paris untuk mencari Credence dan mengalahkan Grindelwald kerana beliau sendiri tidak boleh berlawan dengannya disebabkan satu perjanjian darah dengannya.

Apakah Newt Scamander berjaya mengalahkan Grindelwald? Tonton filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Seperti filem  pertama, filem Fantastic Beast The Crimes of Grindelwald memaparkan Newt Scamander yang obses mengumpul haiwan-haiwan sakti dalam beg ajaibnya dan mengkaji serta memelihara haiwan-haiwan tersebut. Jika anda seorang yang gemarkan filem bertemakan cerita-cerita dongeng, filem ini tentu anda suka. Siapa lagi yang pakar dalam cerita dongeng kalau tidak JK Rowling.

Jalan cerita filem ini semakin kompleks berbanding filem pertama dimana penonton perlu menumpukan perhatian supaya faham kaitan setiap watak dengan watak yang lain serta kedudukan mereka dalam jalan cerita keseluruhan. Dari segi itu filem ini berjaya menghidangkan satu jalan cerita yang menarik. Namun, memandangkan filem ini adalah filem yang kedua, penonton perlu menunggu hingga ke filem seterusnya untuk mengetahui kesudahan filem ini.

Dari segi aksi, filem ini tidaklah menghidangkan begitu banyak aksi, namun cukuplah bagi menghiburkan penonton sepanjang tontonan. Tetapi banyak babak-babaknya meleret dan sedikit panjang. Dengan kata lain dari segi jalan cerita dan pengolahannya, filem ini tidaklah mempunyai “X factor”, malah kami tidak rasakan ia lebih baik dari filem-filem Harry Potter (walaupun kami tidak menonton semua filemnya).

Positif vs Negatif

Positif

  • Tema cerita dongeng yang kreatif dan ceria
  • Jalan cerita yang berisi

Negatif

  • Jalan cerita yang sedikit perlahan dan tiada apa yang begitu memberangsangkan

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald

Kesimpulan

Sebenarnya jalan cerita filem ini banyak mengingatkan kami mengenai kisah bagaimana dajjal menguasai dunia. Dia akan menjanjikan pelbagai perkara dan menunjukkan sihirnya untuk menunjukkan kekuasaannya dan mempengaruhi mereka yang tiada pendirian yang kuat, namun semuanya penipuan semata-mata. Malah, dikatakan filem-filem sihir ini adalah salah satu taktik golongan tertentu untuk menormalisasikan bidang sihir untuk menyediakan pemikiran manusia untuk menerima dajjal.

Apa pun, itu hanya pendapat kami. Jika anda sekadar menonton tanpa mengambil serious perkara di dalamnya, tentunya tidak mengapa.

Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald

Penilaian: 7/10

IMDB

The post Fantastic Beasts The Crimes of Grindelwald appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2QbbqUC