Search This Blog

Master Z Ip Man Legacy – Filem Kung Fu Klasik

Siri filem Ip Man sememangnya satu siri filem kung fu yang terkenal dan diminati ramai dan apabila diumumkan filem spin off Master Z Ip Man Legacy, kami tahu kami perlu menonton filem ini. Kami sempat menontonnya baru-baru ini dan inilah pendapat kami mengenai filem ini.

Master Z Ip Man Legacy

Master Z Ip Man Legacy – Filem Kung Fu Klasik

Cheong Tin Chi, guru Wing Chun yang pernah mencabar Ip Man dan kalah, kini menarik diri dari dunia kung fu dan hidup secara sederhana dengan membuka kedai runcit dan membesarkan anak lelakinya di Hong Kong.

Nana pula bakal adik ipar Julia yang ditahan tokan dadah kerana tidak mempu membayar wang dadahnya. Oleh sebab itu Julia terpaksa datang menyelamatkannya. Dalam proses itu, mereka terjebak dengan pergaduhan dengan gang tokan dadah menyebabkan Tin Chi dengan tidak sengaja terlibat dan pada masa yang sama menyelamatkan kedua wanita berkenaan. Sejak hari itu Tin Chi diganggu kumpulan kongsi gelap tersebut.

Pelbagai pancaroba dilalui Tin Chi dan anaknya dan untuk mengetahui kesudahannya, tontonlah filem ini di pawagam.

Review

Secara ringkas kami simpulkan filem ini adalah filem kungfu klasik yang dipopularkan Bruce Lee dan Donnie Yan dalam Ip Man. Ia mengikuti format tradisional filem-filem ini. Hero hidup merendah diri yang menyelamatkan orang, kemudian mendapat masalah dengan kongsi gelap dan akhirnya terpaksa mengalahkan kongsi gelap itu. Satu lagi tema filem kung fu klasik ini ialah melawan penjajah dan ia juga ditampilkan dalam filem ini. Jadi, jalan ceritanya memang tidak lari dari filem-filem seumpama dengannya. Simple dan straight to the point.

Filem ini menampilkan pelakon handalan seperti Jin Zhang, Michele Yeoh, Tony Jaa dan Dave Bautista, jadi anda boleh mengharapkan mutu lakonan yang baik. Namun kekuatan filem ini, sepertimana filem-filem Ip Man, ialah koreografi kungfunya yang sememangnya yang terbaik. Cuma mungkin sesetengah babak lawan jelas sekali menggunakan sistem tali untuk melakukan aksi lompat-melompat. Banyak aliran seni mempertahankan diri ditampilkan dalam filem ini antaranya Muay thai (Tony Jaa), Wing Chun (Tin Chi/ Michele Yeoh) dan gusti/tinju (Dave Bautista). Apa pun, babak lawannya sememangnya dirancang dengan baik di bawah seliaan pakar koreografi kungfu terhebat Hong Kong. Malah babak lawan Tin Chi dengan Dave Bautista di bahagian terakhir mirip perlawanan antara Ip Man dan Mike Tyson dalam filem Ip Man 3 di mana pihak lawan berbadan besar dan tidak terkesan dengan tendangan dan tumbukan hero kita.

Apa yang boleh disimpulkan mengenai filem ini ialah ia menyasarkan golongan yang minat kepada filem kungfu ala Bruce Lee. Bagi mereka yang membesar dalam tahun 90an filem-filem begini memang menjadi minat muda-mudi zaman tersebut di mana kami tidak berapa kisah mengenai jalan cerita, yang penting babak lawan perlu realistik dan menggunakan prinsip kungfu yang sebenar. Kami tidak pasti samada filem-filem sebegini akan menarik minat golongan muda zaman sekarang atau tidak. Jika seseorang itu minat kepada kungfu, kami yakin beliau kana suka filem ini.

Master Z Ip Man Legacy

Positif vs Negatif

Positif

  • Filem kung fu gaya klasik
  • Koreografi babak lawan yang terbaik

Negatif

  • Jalan cerita filem kungfu klasik mungkin tidak berapa diminati golongan muda zaman ini

Kesimpulan

Bagi kami, golongan yang membesar dalam tahun 90an, filem ini sememangnya kami minati, namun umpama peminat komik, tidak semua orang suka membaca komik. Jadi, filem ini mungkin tidak menarik semua golongan untuk menontonnya. Jalan ceritanya sememangnya boleh dijangka dan tiada putaran plot yang luar dari kebiasaan. Tetapi tema sebeginilah yang diminati golongan peminat filem kungfu. Dengan kata lain ia adalah filem niche.

Master Z Ip Man Legacy

Penilaian: 7/10

IMDB

The post Master Z Ip Man Legacy – Filem Kung Fu Klasik appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://bit.ly/2FtuAP6