Search This Blog

Filem Mat Som [1990]

 Filem Mat Som merupakan sebuah filem komedi Malaysia yang ditayangkan pada tahun 1990 dan dibintangi oleh pelakon terkenal, Imuda. Filem ini menceritakan kisah seorang lelaki bernama Mat Som yang berusaha untuk memenangi hati seorang wanita cantik bernama Ros. Ros merupakan seorang gadis kaya yang berasal dari keluarga yang terpandang di kampung tersebut.


Mat Som yang merupakan seorang pelawak, bertemu dengan Ros ketika dia berada di kampung tersebut untuk menghadiri majlis perkahwinan rakan-rakannya. Mat Som jatuh hati kepada Ros dan cuba untuk berdekat-dekatan dengannya. Namun, Ros tidak mempedulikan Mat Som dan lebih berminat dengan lelaki yang kaya dan berada.


Mat Som kemudian berusaha untuk memikat hati Ros dengan pelbagai cara. Dia cuba untuk menunjukkan kebaikan hatinya dan melakukan pelbagai kebaikan untuk Ros dan keluarganya. Walaupun Ros pada mulanya tidak menerima Mat Som, namun akhirnya dia terpikat dengan kejujuran dan keikhlasan hati Mat Som.


Filem Mat Som mempunyai elemen komedi yang tinggi dan jenaka yang dihasilkan oleh Imuda berjaya memikat hati penonton. Selain itu, lakonan yang hebat dari pelakon-pelakon lain seperti Azmil Mustapha dan Aziz Sattar turut memberikan warna kepada filem ini.


Secara keseluruhannya, Filem Mat Som adalah sebuah filem yang menghiburkan dan mempunyai mesej yang baik tentang kejujuran dan keikhlasan hati. Filem ini juga menjadi tonggak bagi kerjaya Imuda dalam industri seni Malaysia dan menjadi antara filem komedi paling popular pada masanya.


PS: Korang mase ni dah lahir ke belom?? .

 Lahir pun belum, sunat lagi la belom🤣🤣


PS2: Tapi tak perasan la pulak Allahyarham Azmil Mustapha dan Aziz Sattar dalam filem ni. Yang aku ingat, Mat Deris, Pyan Habib, Tiara Jacqueline (Ros)