Search This Blog

Filem Ringgit Kasorga

 Filem Ringgit Kasorga mengisahkan tentang seorang lelaki bernama Azman yang berjaya mendapat pekerjaan sebagai seorang anggota tentera. Azman yang mempunyai impian untuk membahagiakan ibunya yang tinggal di kampung terpaksa meninggalkan kekasihnya, Siti yang masih menuntut di universiti.


Dalam perjalanan menuju ke kem tentera, Azman dan beberapa rakan sejawatnya terlibat dalam satu insiden yang menyebabkan mereka terpisah daripada pasukan tentera. Mereka kemudian bertemu dengan seorang wanita misteri yang membawa mereka ke sebuah kampung yang indah dan damai, di mana mereka melihat kehidupan yang penuh dengan kebahagiaan dan ketentraman.


Namun, mereka kemudian mengetahui bahawa kampung tersebut sebenarnya adalah kampung halaman mereka sendiri yang ditinggalkan sejak kecil. Mereka terkejut dan berasa sedih apabila mengetahui bahawa ibu mereka telah meninggal dunia dan mempunyai hutang yang banyak sehingga kediaman mereka terpaksa dijual.


Dalam usaha untuk membantu ibu mereka, Azman dan rakan-rakannya berusaha untuk mengumpulkan wang sebanyak RM10,000 dalam masa yang singkat. Mereka kemudian memutuskan untuk mengambil bahagian dalam satu pertandingan bola sepak yang besar untuk memenangi hadiah wang tunai yang besar.


Filem Ringgit Kasorga mempunyai jalan cerita yang menyentuh dan memberikan mesej yang penting tentang kepentingan keluarga dan persahabatan. Walaupun filem ini telah ditayangkan pada tahun 1979, namun ia masih relevan dan mempunyai daya tarikan yang tersendiri bagi penonton pada masa kini. Selain itu, filem ini turut mempunyai lakonan yang hebat dari pelakon-pelakon seperti Azmil Mustapha, Jalaluddin Hassan dan Mustapha Maarof.