Search This Blog

Review sinopsis filem EEAAO

Filem terbaru pelakon Michele Yeoh iaitu "Everything Everywhere All At Once" (EEAA) merupakan sebuah filem aksi sains fiksyen yang mengambil tempat dalam dunia alternatif. Filem ini diterbitkan oleh David Goyer, serta diarahkan oleh duo sutradara Dan Kwan dan Daniel Scheinert. Filem ini menceritakan tentang seorang wanita bernama Mei (diperankan oleh Michelle Yeoh) yang memulakan perjalanan aksi untuk mengungkap misteri di sebalik kehidupan dan kematian.


Dalam filem ini, kita dapat melihat Michele Yeoh menggambarkan watak seorang wanita tua berusia 60 tahun bernama Mei. Mei adalah seorang ahli waris rumah tangga, dan dia selalu terfikir tentang kehidupan yang belum dicapainya. Dia menghadapi kejadian tragis di kehidupannya apabila anak lelakinya meninggal dunia dalam satu kemalangan, dan dia kini merasa kehilangan arah dalam hidupnya.


Semasa Mei sedang mengalami krisis identiti, dia menemui seorang ahli fizik bernama Stephen (diperankan oleh James Hong) yang memberikan padanya satu jamuan makan malam. Stephen mendedahkan kepada Mei bahawa dia adalah sebahagian daripada pengembaraan yang melintasi dimensi yang berbeza. Stephen memperlihatkan Mei satu mesin penjelajah ruang dimensi yang dapat membuka gerbang ke dunia yang lain. Dengan bantuan mesin tersebut, Mei mula mempelajari bahawa kematian anaknya bukanlah kejadian yang semestinya berlaku. Dia merasa bertanggungjawab untuk menyelamatkan dunia daripada satu ancaman yang datang dari dimensi yang lain.


Misi Mei adalah untuk menyelamatkan dunia daripada dimensi yang berbeza, namun dia menyedari bahawa terdapat satu ancaman yang lebih besar lagi. Dia mendapati bahawa terdapat satu perancangan jahat untuk mengetepikan seluruh dimensi, dan dunia yang dia kenali hanya satu di antara banyak dunia yang terjejas. Misi Mei berubah menjadi satu misi yang lebih besar lagi, apabila dia menyedari bahawa dia tidak sendirian dalam usahanya. Dia mempunyai sekutu yang kuat dan berpengalaman dalam pengembaraan dimensi, iaitu Tudyk (diperankan oleh Sam Heughan).


Dalam perjalanan mereka, Mei dan Tudyk berdepan dengan pelbagai halangan dan cabaran, termasuklah pertempuran melawan watak jahat bernama Momo (diperankan oleh Stephanie Hsu). Momo adalah seorang peminat seni bela diri, dan dia berusaha untuk mengambil alih kekuasaan daripada Tudyk dan Mei. Momo menggunakan kuasa serangan seni bela diri yang hebat, dan dia menjadi satu cabaran yang besar dalam perjalanan Mei dan Tudyk.


EEAA adalah satu filem yang mencabar minda, dan ia mengambil tumpuan pada teori ruang dimensi dan keupayaan pengembaraan di antara dimensi yang berbeza. Filem ini penuh dengan unsur-unsur aksi