Search This Blog

Makanan yang disyorkan untuk mereka yang mengalami masalah buah pinggang

 Speaker 1

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Sudah rasa sekalian. Saya tak sabar nak cerita malam ni sebab hari tu saya cerita tentang minuman yang terbaik untuk orang yang berpenyakit ginjal dan ramai yang menyoal saya tentang celery saya dah cerita tapi malam ni boleh saya kemaskinikan sedikit sebab mungkin bagi anda yang pertama kali mencuba celery yang neat maksudnya yang pure ramai orang yang pernah masuk apple lah masuk lime lah masuk cinnamon dan sebagainya tu tak salah lah you kena belajar minum pure celery juice yang hijau tu dan kalau boleh sebelah pagi perut kosong ingat tu dulu itu adalah minuman tetapi malam ni kita nak fokus pada makanan, ok? Yang penting minuman dulu sebab ini ada kaitan dengan buah pinggang dan terima sekali bagi mereka yang atas pada stage 3, 4, 5 you harus dengar liat dulu sebab stage 1, 2 tu kadang kadang you tak ada komplain apa langsung ataupun tidak ada gejala apa apa. Kadang kadang pergi check up medical check up pun you nampak normal je kecuali kalau dah tengok GFR tu kan you punya result tu bawah pada 90 kan you risau sikit lah. Tapi kalau bawah pada 60 malam ni harus dengar lelepok ya sebab ramai paling paling 1/8 daripada kita yang bermasalah tentang buah pinggang.


Speaker 1

Kalau stage 5 tu jangan putus asa dengar je dulu tengok macam mana kita boleh cuba bantu atau tidak. Walaupun ramai orang kata dah tak boleh langsung reverse. Saya masih merasakan masih ada peluang. Kalau pun tak boleh full 100% sekurang kurangnya daripada 3 kali dialisis tu kita boleh bekerjasama dengan nephrologist ke dengan pakar pakar buah pinggang anda kalau you improve betul betul mungkin dia boleh turun ke 2 kali seminggu. Itu pun dah kira improve kan, betul tak? Baik, malam ni kita cuba daripada stage 3 nak pergi 2, 2 kalau boleh pergi 1 walaupun ramai orang kata tak boleh saya dah pernah tengok dan saya sendiri tengah menghadapinya jadi orang nak kata apa katalah asalkan kita jangan terlalu orang kata apa sombong sampai tak mau dengar langsung ada cara tak lain yang mungkin kita boleh bantu secara dua dua sekali conventional dan juga secara natural baik malam ni saya nak bagi 10 jenis makanan yang you harus fokus so nombor satu ialah jangan lupa kepada cara makan yang pertama saya nak cerita ni ok nombor satu brown rice lepas tu fruits lepas tu dengan 3 ni saya fokus dahulu. So, 3 yang pertama ni adalah top sebab banyak nanti nanti lebih daripada 10 pun tetapi saya bagi top 10 dahulu.


Speaker 1

10 ni bermula daripada 3 dahulu. Brown rice, ok, secukupnya, jangan lebih daripada 1 cup, 1 cup tau tak, 1 cawan. Brown rice tu, you masak elok masak elok kan. Kalau orang tak biasa dia kadang kadang air kena tukar sikit pada nasi putih biasa so walaupun orang kata brown rice kuat dengan apa itu sedikit tinggi daripada potassium daripada nasi putih tapi nasi putih lebih teruk daripada brown rice dari segi carbohydratenya so you tak boleh langsung gula saya tak benarkan so brown rice is ok kalau siapa yang nak kena makan nasi juga kalau you boleh apa tu kurangkan langsung nasi lagi bagus tapi kalau nak beras perang ada banyak dah kes kes yang bila dia berkawan dengan sayur yang raw sayur yang mentah yang boleh makan mentah seperti ulam ulam yang kena celur pun tak apa tapi asalkan sayur tu fresh ok so you kena jangan sampai layu jadi dah kuning dah lembek semua tu dah tak ada zat dia lagi kita nak pakai zat dia untuk lawan balik masalah penyakit you ni ok malam sahaja you dah tau bila kidney tu daripada 3 nak pergi 4, 5 dah langsung dia tak boleh keluarkan jadi potassium tu dengan sodium dengan phosphate tu dah bertabur ke dalam badan boleh jadi macam macam dan boleh buat maut pun boleh faham?


Speaker 1

Ok baik so balik kepada brown rice kalau siapa yang nak makan nasi itu bagus so saya habiskan cerita brown rice dahulu memang dia ada kesan terbaik Sebab dia ada banyak vitamin, dia ada banyak terutama sekali B vitamin very good dan dia ada chromium dan dia ada zinc dengan syarat yang tak polish punya brown rice pun dengan polish juga, awak bayangkan so cari yang awak tengok dalam alah kadang kadang kat Shopee pun ada, kat Lazada pun ada sekarang ni apa yang tak ada betul tak? Pakai online je awak tulis kat situ nak organic brown rice unpolished saya ulang organic brown rice unpolished then awak masak biasakan mulut tu makan benda benda macam ni insya Allah bagi mereka yang gian dengan nasi juga baik, kalau tak mahu nasi awak boleh ganti dengan ubi seperti ubi kayu ataupun ubi keledek jangan ambil ubi kentang sebab ubi kentang tinggi potassium, ok, you tak boleh ambil bahan bahan yang tinggi potassium, faham tu? Ok, satu, saya dah habis brown rice, nombor dua barley hari tu saya cerita barley drink yang tu, yang tu you wajibkan diri you selang seli dengan celery, ok minuman salary, lepas tu barley, lepas tu celery, lepas tu barley so, tiga atau empat kali sehari ni lebih pada mencukupi, paling paling kurang dua kali sama ada celery dahulu yang bagus bangun bangun malam daripada nak pergi sebelum subuh tu dah terus ambil Bali lagi sekali.


Speaker 1

Jangan sebelum tidur minum semua yang saya cerita ni. Sebab apa? Awak akan terkencing nanti. So balik kepada Bali lagi sekali, minum dah habis, kan dia ada isi dia, awak boleh buat macam nasi juga. You understand tak? Macam Bali rice lah contohnya. Biasakan. Lepas tu kalau nombor 3 dari segi makanan stabil ni, yang apa orang panggil makanan yang stable ni kan orang biasa nasi kalau tidak sekarang ni brown rice pula tukar lepas tu bali pula lepas tu boleh ambil oat yang organic juga cukup 3 ni cukup ok tak payah nak cari gandum dan sebagainya takut nanti sekarang ni gandum pun So far habis tentang makanan yang staple yang nak kena letak bagi orang lepaskan gram dia. Tetapi yang penting ialah DND diet. Saya dapati mana mana grup pun, dia orang tidak ada konflik dengan DND diet ni. Sebab saya check balik sama ada saya lebih sangat buah ke lebih sangat sayur ke. Rupanya bila orang kena kidney disease, sebab asal usulnya kidney disease ni ramai 70% daripada mereka ialah terdiri daripada diabetes ataupun high blood pressure. Betul? Kan? Jadi kita sebenarnya berbalik kepada membetulkan course ataupun root cause ataupun yang belum kena pre diabetes. Jadi penyebab alasababnya ialah yang tu yang kita kena betulkan dahulu.


Speaker 1

Berarti diet balik lah. So sama juga bila you dah kena sakit kidney ni you sama ada stage 1, 2, 3, 4 especially up to 4 you masih berpeluang kalau ikut D&D diet. Apa D&D diet? Saya dah mengajar banyak kali. Secara ringkasnya, dia banyak mainkan air dengan garam. Tapi sekarang sejak saya sarankan celery juice, pure dan barley juice, air barley. Air Bali. Okey. Air Bali tu you boleh campur sikit. Bubur lime ataupun nak bubur cinnamon ok tapi bukan celery juice tak boleh bubur apa apa pure so bila dnd diet tu kalau air kosong dulu dengan dnd diet sekarang u masukkan kalau nak hilang kebosanan air kosong dengan garam tu calik tu kan, you ganti dengan celery juga. So, dia yang di diet sekarang air belah pagi digantikan dengan celery juice lepas tu jangan makan apa apa dalam setengah jam baru ambil buah buahan atau sejam kemudian baru ambil buah buahan kali sepuluh berat badan kali sepuluh. Sampai pukul dua belas ikut saya makan sopan sayur seheran dan buat apa tu ulam ulaman yang menghijau apa sahaja yang menghijau ni kecuali saya bagi kecuali ya yang paling hijau seperti bahan seperti beetroot kalau dia punya sayur tu beet dia boleh minum tetapi dia punya sayur tak boleh very high in potassium kalau ada keladi tak boleh avocado tak boleh spinach tak boleh bila yang stage 3 kat atas stage 1, 2 no problem ikut je macam yang di diet biasa lepas tu all beans and chickpeas kacang kuda pun tak boleh dal tak boleh stage 4, stage 5 especially stage 4, stage 5 kelapa muda kurangkan sikit walaupun bagus tapi kurangkan minum air kelapa muda ni dari segi air boleh ingat tak saya kata apa ni?


Speaker 1

Nanti tengok balik lah apa lagi yang tak dibenarkan dari segi sayur sayuran tengah hari itu kan banyak kena sayur. Dengan yang tak boleh je lain tu semua boleh, mushroom kurangkan lepas tu kurma walaupun bagus tapi untuk tujuan ni you sabar sekejap lepas tu black beans bean peas, kacang kacang yang hijau tu. Lepas tu ada satu jenis kacang yang tak dibenarkan, almond. Tinggi potassium. Orange pun tinggi potassium. Carrot pun tinggi potassium ok ingat bila saya.