Search This Blog

Star Wars VIII The Last Jedi [Review]

Star Wars VIII The Last Jedi bolehlah dikatakan filem paling ditunggu-tunggu untuk tahun 2017 dan kami di Wayangkini.com juga tidak terkecuali dari menanti penayangannya. Kami telah melapangkan jadual kami untuk menonton filem epic ini di pawagam dan kami akan berkongsi pendapat mengenai filem ini.

Star Wars VIII The Last Jedi [Review]

Dalam Star Wars VIII The Last Jedi kedudukan pangkalan pihak pemberontak telah diketahui pihak empayar dan mereka menghantar angkatan kapal angkasa mereka untuk memusnahkan keseluruhan tentera pemberontak.

Mengetahui serangan yang akan hadir, pihak pemberontak terus mengarahkan keseluruhan tenteranya di pangkalan tersebut untuk berpindah keluar dan mencari pangkalan baharu.

Malangnya pihak empayar mempunyai teknologi untuk mengesan kapal-kapal induk pemberontak walaupun mereka bergerak pada kelajuan cahaya. oleh sebeb itu pihak pemberontak hanya boleh mengekalkan pergerakan mereka pada satu jarak yang cukup jauh di mana tembakan pihak empayar tidak mempunyai kesan pada perisai kapal induk.

Sementara itu Rey berjumpa Luke Skywalker untuk berguru dengannya dalam ilmu Jedi.

Dapatkah pihak pemberontak melarikan diri dari empayar dan adakah Rey akan berjaya meyakinkan Luke Skywalker untuk melatihnya? Tontonlah filem ini di pawagam untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Pertama sekali harus diketahui bahawa kami menonton filem ini di pawagam IMAX 3D di TGV Sunway Velocity, berhampiran IKEA Cheras. Kami dapati tiketnya tidak begitu mahal iaitu RM22 seorang (Penafian: Kami tidak ditaja oleh TGV Cinema). Lagipun filem aksi sebegini memang sesuai ditonton dalam 3D. Admin secara peribadi sebelum ini tidak percayakan filem 3D kerana beberapa filem yang admin tonton sebelum ini tidak memuaskan, namun setelah menonton filem Star Wars VIII ini, admin sudah termakan umpan 3D ini.

Bagi admin, perkara yang menjadikan filem ini berbaloi untuk ditonton dalam 3D adalah babak-babak peperangan kapal angkasa yang sememangnya terbaik! segala aksi dapat dilihat seolah berada di angkasa bersama pejuang galaksi itu. Walaupun ia mengambil sedikit masa untuk menyesuaikan diri, setelah biasa, segalanya akan kelihatan terbaik.

Berbalik kepada ulasan filem ini, pengarahnya, Rian Johnson sememangnya membawa satu kelainan yang ketara pada francais Star Wars ini. Paling ketara, filem ini lebih terbuka dalam erti kata bukan sahaja geek-geek Star Wars yang akan dapat menikmati filem ini, malah jika anda bukan peminat Star Wars, anda akan turut terhibur dan berpuashati dengan filem ini. Jalan ceritanya lebih “mainstream”, lawak jenakanya lebih bersahaja dan gaya sinematografinya tidak pernah dilihat pada filem Star Wars sebelum ini. Ada beberapa babak yang sangat epik yang akan membuatkan anda ternganga ketakjuban. Putaran plot (plot twist) yang diketengahkan dalam filem ini juga tidak dapat dijangka dan bertentangan dengan norma idealistik yang biasa dilihat pada filem Star Wars sebelum ini. Namun, kami dapat rasakan bagi peminat tegar filem Star Wars akan kurang berpuas hati memandangkan filem ini sudah kurang menyerupai sebuah filem Star Wars.

Jalan ceritanya pula tidak begitu berat dan tiada satu pun antara watak utamanya yang menjadi watak utama dalam filem ini. Masa di skrin dibahagi sama rata antara semua watak utamanya (walaupun sesetengah watak jahat hanya membuat kemunculan lebih singkat dari jangkaan). Jadi kita tidak boleh katakan secara muktamad bahawa filem ini adalah berkisar secara eksklusif tentang Rey, Finn, Poe atau mana-mana satu watak terbabit.

Bercakap tentang watak-watak, filem ini menampilkan watak dari pelbagai kaum, samada wtak berkulit putih, asia, africa dan juga menampilkan banyak watak wanita tidak mengira ia juru terbang mahupun tentera biasa. Jadi, para pejuang keadilan sosial tidak dapat komplen mengenai ketidakseimbangan perwakilan kaum dalam filem ini.

Namun satu perkara yang kurang mengenai filem ini adalah muziknya kurang menonjol. Anda tidak akan perasan muzik latarnya seperti yang dialami dalam filem-filem sebelumnya. Mungkin muzik tidak begitu penting dalam filem ini, memandangkan segala yang lain sememangnya gempak.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang menarik, tidak berat, tidak terburu-buru dan tidak hanya dibikin khas untuk para geek Star Wars sahaja.
  • Putaran plot yang tidak dijangka
  • Animasi dan produksi IMAX 3D yang terbaik
  • Babak aksi yang cukup banyak untuk menghiburkan anda

Negatif

  • Muzik tidak menonjol.
  • Bagi peminat tegar atau geek-geek Star Wars, filem ini mungkin terasa bukan seperti sebuah filem Star Wars.

Kesimpulan

Filem Star Wars VIII The Last Jedi merupakan sebuah filem mesti tonton untuk tahun ini samada anda peminat atau bukan peminat francais ini. Mungkin kerana muziknya yang tidak begitu menonjol menyebabkan filem ini tidak terasa seperti sebuah filem tegar Star Wars dan lebih kepada sebuah filem sci-fi arus perdana. Jika anda mahu menonton filem ini, kami merekomen anda supaya tonton dalam IMAX 3D. Namun bagi peminat tegar Star Wars, anda mungkin akan sedikit kecewa kerana filem ini kurang menyerupai sebuah filem Star Wars. Namun apa pun, ia sebuah filem yang gempak dan menghiburkan.

Penilaian – 9/10

IMDB

The post Star Wars VIII The Last Jedi [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2C5ca1S