Search This Blog

Avengers Infinity War – Sequel Melangkaui Jangkaan

Beberapa hari lalu pengarah James Cameron mengeluarkan kenyataan seperti di bawah.

Sumber: Laman FB IGN

Secara ringkasnya kenyataan ini menyindir francais filem Marvel/Avengers yang padanya menampilkan element-elemen yang boleh dijangka. Pada awalnya saya bersetuju dengan kenyataan ini, tetapi, itu sebelum menonton filem Avengers Infinity War. Setelah menontonnya, lain pula ceritanya. Ulasan atau review kali ini kami buat seringkas mungkin supaya tiada spoiler yang didedahkan.

Avengers Infinity War – Sequel Melangkaui Jangkaan

Avengers Infinity War adalah kesinambungan semua filem-filem Marvels sejak beberapa tahun lalu, terutamanya filem-filem selepas Avengers Age of Ultron. Seperti yang diketahui dari trailer-trailer yang ditebitkan, filem ini melibatkan hampir kesemua adiwira dalam dunia Marvel, kecuali Antman.

Dalam filem ini, Thanos, watak antagonis yang dilihat di penghujung filem Thor: Ragnarok, mengorak langkah untuk mengumpul kesemua Infinity Stone dan dengan Infinity Gautlet (sarung tangan dikuasakan batu-batu Infinity), beliau mahu melaksanakan rancangan buruknya ke atas planet-planet di cakerawala.

Adakah beliau akan berjaya ataupun akan dihalang adiwira-adiwira Avengers? Sama-samalah menonton di pawagam berhampiran.

Review

Kami akan cuba membuat review dengan seringkas mungkin kerana tidak mahu sebarang spoiler untuk mengganggu keriangan menonton filem ini. Secara ringkas, apa yang dikatakan James Cameron tadi ada kebenarannya. Memang filem ini menampilkan adiwira-adiwira sasa berlawan untuk menyelamatkan bumi dan memusnahkan bandar-bandar dalam prosesnya. Malah lawak jenaka bersahajanya juga sudah menjadi trademark filem-filem Marvel.

Namun filem ini harus dilihat dari sudut yang lebih luas (bigger picture) di mana, apa yang berlaku dalam filem ini sangat penting dalam menentukan hala tuju francais filem Marvel di masa hadapan. Berlainan dari filem-filem Avengers lain, filem ini bukan setakat “lawan, lawan, lawan, lepas itu, menang”. Sebaliknya, jalan ceritanya memang melangkaui jangkaan ramai termasuk saya, walaupun pada mula-mulanya saya bersetuju dengan kenyataan James Cameron.

Walaubagaimanapun, admin no 2 berpendapat filem ini biasa sahaja. Saya rasa pendapatnya tidak salah, jika ditonton oleh penonton yang tidak begitu mengikuti perkembangan filem Marvel, ia sememangnya nampak seperti mana-mana filem Avengers sebelum ini yang mengikuti konsep “lawan, lawan, lawan, lepas tu menang”. Tetapi jika anda mengikuti filem-filem Marvel, anda tentu akan menyedari filem ini sememangnya akan memberi impak mendalam pada francais Marvel dan di penghujung filem ini anda tidak boleh bayangkan apa yang akan berlaku seterusnya dalam dunia Marvel.

Kami tidak mahu mengulas banyak mengenai filem ini, cukuplah mengatakan bahawa filem ini tidak menghampakan peminat. Tontonlah sendiri filem ini untuk mendapat gambaran penuh apa yang kami maksudkan. Jangan lupa menonton babak tambahan di penghujung babak kredit.

Positif vs Negatif

Positif

  • Menghimpunkan watak-watak Marvel terpenting dan menjadi kegemaran ramai
  • Jalan cerita yang tidak dijangka dan tidak konvensional
  • Anda akan mempunyai pelbagai persoalan. Ini perkara baik dan menunjukkan helah Marvel menarik penontonnya untuk terus setia dengan filemnya telah berjaya.

Negatif

  • [Tidak boleh didedahkan kerana ia akan menjadi spoiler]

Kesimpulan

Kami yakin filem Avengers Infinity War akan menjadi salah satu filem pecah panggung di Malaysia, malah tidak mengejutkan jika ia melangkaui kehebatan kutipan filem Jumanji satu hari nanti. Nasihat kami, jika anda tidak mahu ketinggalan dalam francais filem Marvel, anda perlu menonton filem ini. Jika tidak, anda mungkin tidak akan faham filem Avengers yang seterusnya.

Penilaian: 9/10

IMDB

The post Avengers Infinity War – Sequel Melangkaui Jangkaan appeared first on WayangKini.



from WayangKini https://ift.tt/2Fh6MtW