Search This Blog

Ip Man 3 [Review]

Sejak menonton trailer Ip Man 3 yang menampilkan Mike Tyson sebagai watak jahat, kami sememangnya pasti perlu menonton filem ini apabila ditayangkan. Semalam kami mendapat peluang menontonnya di TGV Sunway Putra yang mempunyai sistem bunyi yang ketara gempak.

Ip Man 3

Ip Man 3 [Review]

Dalam filem ketiga dalam siri filem Ip Man, watak utamanya, Ip Man kini tinggal di Hong Kong pada penghujung tahun 50an. Hong Kong ketika itu masih di bawah pemerintahan British dan rasuah berleluasa menyebabkan kongsi gelap yang diketuai Frank (Mike Tyson) berleluasa melakukan kerosakkan. Mereka mahu memaksa pengetua sekolah anak Ip Man untuk menjual sekolahnya kepada ahli kongsi gelap.

Bagaimanakah Ip Man akan menghalang sekolah anaknya dari jatuh ke tangan kongsi gelap? Tontonlah kesudahan filem ini di pawagam berhampiran.

10455662_10153550368464174_2118547193322355848_n-thumb-960x539-57281

Jalan Cerita dan Lakonan

Pertama sekali, filem ini dikhaskan kepada peminat filem kung fu dan juga pengamal aktif seni mempertahankan diri. Kami rasa, golongan ini sahajalah dapat menghargai filem ini dengan sebaiknya. Filem ini membawa kita mengenang kembali filem-filem Bruce Lee, di mana jalan ceritanya ringkas, iaitu mempertahankan hak golongan yang tertindas.

Kekuatan utama filem ini semestinya babak perlawanannya yang sememangnya berkualiti tinggi. Malah jika anda pengamal seni mempertahankan diri, pasti anda boleh menganalisa jenis kungfu yang digunakan dan langkah-langkahnya. Seperti saya katakan tadi, filem ini dikhaskan untuk peminat dan pengamal kung fu tegar.

marcusgohmarcusgoh-ipman3review-4

Jalan ceritanya dibahagikan kepada 3 bahagian, Ip Man vs kongsi gelap, Ip Man vs Frank (Mike Tyson) dan Ip Man vs kung fu master wannabe. Jika anda bijak, anda tentu boleh mengagak kesudahan Ip Man vs Frank. Lagipun ia merupakan tarikan utama filem ini dan perlawanan Ip Man paling sengit.

Secara keseluruhannya, filem ini berkisarkan nationalisma, kepentingan menjaga kedaulatan negara dan bangsa serta kepentingan kasih sayang keluarga.

BL_Ip_Man_3-thumb-630xauto-58423

Positif vs Negetif

Positif

  • Babak lawan yang tiada tolok bandingan – anda hampir boleh merasakan kesakitan orang yang dipukul.
  • Pengajaran moralnya.
  • Kemunculan “Bruce Lee” dalam beberapa babak filem ini.

Negetif

  • Terdapat beberapa aksi lawan yang melayang yang sedikit tidak munasabah.
  • Jalan cerita mengikut template Bruce Lee

download

Kesimpulan

Kesimpulannya filem ini adalah filem wajib tonton bagi peminat filem kung fu klasik. Namun bagi mereka yang kurang meminati filem kung fu mungkin akan menganggap filem ini biasa sahaja. Bagi kami, samada anda peminat kung fu atau tidak, filem ini mempunyai pengajaran mengenai nationalisme dan kasih sayang yang boleh diterapkan dalam kehidupan sehari-harian. Kami merekomen anda menonton filem ini hujung minggu ini.

IMDB

The post Ip Man 3 [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/22rgOQI