Search This Blog

12 Strong – Kisah Tentera US di Afghanistan

Holywood memang terkenal dengan filem yang mengangkat tentera Amerika, walaupun pada hakikatnya mereka telah kalah dalam sesuatu konflik tertentu. Contohnya filem Black Hawk Down dan Rambo masing-masing mensensasikan kisah berdasarkan konflik yang tentera Amerika tidak menemui kejayaan. Itulah pandangan kami sebelum menonton filem 12 Strong lakonan Chris Hemsworth, tetapi adakah pandangan ini kekal setelah kami menonton filem ini?

12 Strong

12 Strong – Kisah Tentera US di Afghanistan

Pada 11 September 2001, pusat dagangan dunia New York telah dimusnahkan pengganas yang melanggar kedua buah menara pusat dagangan tersebut dengan dua buah kapal terbang penumpang. Sebagai tindakbalas, tentera Amerika mengisytiharkan perang ke atas Afghanistan di mana pihak Taliban telah memberi perlindungan kepada Osama bin Laden, ketua Al Qaeda yang dituduh bertanggungjawab ke atas serangan di New York itu.

12 Strong

Sepasukan tentera khas diketuai Captain Mitch Nelson lakonan Chris Hemsworth telah dihantar untuk menawan kedudukan utama tentera Taliban di Mazar-i-Sharif. Untuk itu, mereka diarahkan bekerja sama dengan seorang jeneral tentera perikatan utara Afghanistan bernama Jeneral Dostum yang melawan Taliban. Operasi ini merupakan operasi ketenteraan utama yang pertama dilaksanakan tentera Amerika di Afghanistan dan pasukan Captain Nelson ini merupakan pasukan pertama yang bertindak. Filem ini merupakan kisah mereka dalam menjalankan operasi ini yang telah dirahsiakan sehingga kini.

Review

Seperti kebiasaan filem-filem ketenteraan US, ia akan memaparkan anggota tentera US dengan konflik dengan keluarga masing-masing apabila mereka terpaksa berjauhan dengan keluarga semasa menjalankan tugas. Ini biasanya untuk meningkatkan sentimen empati di kalangan penonton terhadap sifat kemanusiaan watak-wataknya. Sebaliknya perkara sama tidak ditunjukkan dengan begitu baik bagi pihak orang Afghanistan seolah-olah hanya orang Amerika sahaja mempunyai keluarga dan menyayangi keluarga mereka. Tapi apakan daya, ini adalah filem Amerika.

Walaubagaimanapun, kualiti produksi filem ini agak baik dengan penggunaan kuda, bahan letupan, kereta perisai dan roket dengan baik serta mutu sinematografi pada tahap yang umum harapkan daripada sebuah filem Holywood.

Disamping peperangan di Afghanistan, filem ini memfokuskan kepada hubungan di antara Kapten Nelson dan Jeneral Dostum, di mana mereka berdua merupakan ketua tentera masing-masing, namun mempunyai budaya pimpinan yang berbeza. Filem ini boleh dikatakan berjaya membawa penonton mengenali pandangan kedua-dua watak ini dan bagaimana hubungan dan rasa hormat antara mereka mula berkembang.

Tetapi jika dilihat secara keseluruhannya, filem ini tidaklah mengetengahkan apa-apa yang baharu dari segi cara penceritaan jalan cerita mahupun sinematografi. Ia umpama dibuat dari “template”  yang sama dengan filem-filem perang Holywood yang berdasarkan kisah benar.

Positif vs Negatif

Positif

  • Kualiti produksi yang tinggi
  • Babak aksi/perang yang menarik

Negatif

  • Tiada sebarang “Wow Factor”

Kesimpulan

Filem 12 Strong, tidak dinafikan mempunyai kualiti produksi yang tinggi, namun ia tidak banyak berbeza dengan filem-filem perang Holywood yang berdasarkan kisah benar. Jika anda seorang peminat filem perang yang ingin mengalami efek bunyi yang lebih realistik, bolehlah anda menontonnya di pawagam kerana memang berbaloi. Tetapi jika anda mengharapkan jalan cerita atau olahan fakta (memandangkan ia kisah benar) yang menarik, mungkin ini bukan filemnya. Malah tidak banyak fakta mendalam yang diketengahkan dalam filem ini mengenai situasi di Afghanistan pada ketika itu.

Penilaian: 7/10

IMDB

The post 12 Strong – Kisah Tentera US di Afghanistan appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2rkY7Fe