Search This Blog

The Commuter – Thriller Kurang Memberangsangkan

Kehambaran dunia perfileman di awal tahun berterusan dengan tayangan filem The Commuter lakonan pelakon Ireland veteran, Liam Neeson. Kami sebenarnya meletakkan harapan yang agak tinggi ke atas filem ini. Apa pun, kami berpeluang menonton filem ini baru-baru ini dan kini kami berkongsi pendapat kami mengenainya.

The Commuter – Thriller Kurang Memberangsangkan

The Commuter mengisahkan seorang agen insuran bernama Michael MacCauley yang menggunakan keretapi komuter untuk berulang alik dari rumah ke pejabatnya untuk lebih 10 tahun. Satu hari, tanpa amaran beliau diberhentikan kerja. Hampa, beliau pulang menggunakan keretapi yang beliau biasa naik. Dalam keretapi, beliau ditemui seorang wanita misteri bernama Joanna yang menawarkan wang yang banyak untuk kononnya melakukan satu “eksperimen sosial”. Tanpa amaran, beliau telah terjerumus ke dalam satu konspirasi yang meragut nyawa orang tidak bersalah. Bagaimanakah beliau akan membongkar konspirasi ini? Untuk kesudahannya, tontonlah filem ini di pawagam.

Review

Umum sedia maklum bahawa Liam Neeson sudah berumur dan tidak begitu mampu melakonkan watak hero penuh aksi, malah dalam filem ini umur beliau yang lanjut juga telah ditekankan dalam jalan ceritanya. Sungguhpun demikian, filem ini masih menampilkan babak berlawan dan babak lagak ngeri yang agak mencabar bagi seorang yang berumur. Respek kepada Liam Neeson kerana mampu melakukan babak aksi yang serba mencabar itu.

Dari segi plotnya pula, ia bermula dengan agak baik, namun pelaksanaan babak-babaknya tidak begitu baik dan terdapat banyak lubang plot (plot holes) yang menjadikan konspirasinya mudah dijangka. Mungkin plotnya tidak cukup berbelit dan terlalu mudah untuk kami jangkakan. Namun, kami tidaklah katakan plotnya tidak bagus, cuma kurang sofistiketed. Malah kesudahannya juga agak tergantung, samada kerana mereka mahu membikin sequel ataupun siri TV.

Apa pun, secara keseluruhannya, filem ini adalah di tahap “boleh diterima” tiada apa-apa yang memberangsangkan mengenai jalan ceritanya mahupun babak-babak aksinya.

Positif vs Negatif

Positif

  • aturan jalan cerita yang baik
  • lakonan mantap Liam Neeson

Negatif

  • Beberapa “lubang plot” dalam plotnya
  • Ia tidaklah teruk, namun ia juga tidaklah sehebat mana
  • Kesudahan yang tergantung.

Kesimpulan

Liam Neeson sudah berumur dan filem ini mengetengahkannya sebagai watak yang bertepatan dengan umurnya. Namun jalan cerita yang tidak mempunyai banyak perkara yang memberangsangkan mengenainya, menyebabkan sukar untuk kami merekomen anda untuk menontonnya. Pada pendapat kami ia lebih sesuai menjadi sebuah filem TV berbanding filem pawagam.

Penilaian: 7/10

IMDB

The post The Commuter – Thriller Kurang Memberangsangkan appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2mrqNXo