Search This Blog

Along With The Gods – Filem Kekeluargaan Korea Dalam Pakej Unik

Filem Along With The Gods telah menarik kami baru-baru ini memandangkan filem ini menerima pujian daripada penonton-penonton. Oleh itu, kami pun menonton sendiri filem tersebut dan di sini kami berkongsi pendapat mengenainya.

Along With The Gods

Along With The Gods – Filem Kekeluargaan Korea Dalam Pakej Unik

Along With The Gods mengisahkan seorang anggota bomba bernama Kim Ja-hong yang mati ketika menyelamatkan seorang kanak-kanak dari bangunan yang terbakar. Setelah mati roh beliau ditemani tiga “malaikat maut” diketuai Gang-Lim yang menganggap beliau adalah seorang yang mulia kerana pengorbanannya. Malaikat-malaikat maut ini ditugaskan membawa Ja-hong melalui alam baqa dan menjalani 7 jenis penghakiman di 7 peringkat neraka dalam masa 49 hari di mana mereka menjadi “peguam” yang mempertahankan Ja-hong dalam 7 perbicaraan itu.

Sepanjang 7 perbicaraan tersebut, sedikit demi sedikit, kisah lalunya digali sekaligus mempersoalkan statusnya sebagai seorang yang mulia. Apakah yang akan terjadi dengan Ja-hong? Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Admin sememangnya bukan seorang yang jiwang, jadi admin tidak berapa layan filem jiwang Korea. Namun, filem Along With The Gods, walaupun bertemakan fantasi, nilai yang diketengahkan dalam kisahnya adalah kasih sayang sesama keluarga, khususnya kasih sayang Ja-hong kepada ibu tunggalnya yang bisu serta adiknya.

Apa yang menarik mengenai filem-filem Korea seperti ini adalah ia menggunakan kaedah menarik (filem fantasi) untuk menyampaikan jalan cerita yang bertemakan kasih sayang keluarga. Berlainan dari filem Malaysia yang biasanya menyampaikan mesej secara “direct” yang sangat klise, menjadikannya kurang menarik bagi penonton.

Sejujurnya, pada permulaan filem ini, anda tidak akan menyangka jalan ceritanya akan berakhir sebagaimana ia berakhir. Anda akan menyangkan ia filem seperti Journey To The West versi alam Baqa. Tetapi ia sebenarnya sebuah filem kekeluargaan. Dan seperti mana-mana filem Korea, jalan ceritanya sangat sedih, malah silalah membawa kotak tisu kerana berkemungkinan anda akan berlinangan air mata.


Walaupun filem fantasi ini menggambarkan alam Baqa yang sememangnya tidak seperti yang kita (orang Islam) ketahui, namun babak-babak perbicaraan dosa-dosa lalu sedikit sebanyak menginsafkan. Adakah kita telah lakukan terbaik dalam kehidupan kita? Adakah kita telah menjaga ibu kita dengan baik? Memang insaf seketika.

Secara keseluruhan, jalan ceritanya bermula dengan perlahan, tetapi sedikit demi sedikit ia menjadi lebih menarik, sedikit lucu tetapi kebanyakannya sedih dan menginsafkan di penghujungnya.

Kesan khas atau CGI digunakan secara meluas dalam filem ini dan hampir setiap babak terdapat kesan khasnya. Kualiti CGInya bukanlah yang terbaik, namun ia antara terbaik untuk sebuah filem Asia.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang menarik dan tidak dijangka
  • Lakonan mantap

Negatif

  • Permulaan yang perlahan dan mungkin akan membosankan sesetengah penonton
  • Kualiti CGI yang boleh tahan sahaja

Kesimpulan

Filem Along With The Gods mempunyai dua sisi, iaitu sisi fantasinya yang mengisahkan malaikat maut membawa Ja-hong merentasi alam Baqa dan satu sisi lagi adalah kisah realiti mengenai Ja-hong semasa beliau hidup, kematiannya dan impak kematiannya kepada ibunya. Bagi admin, admin lebih tertarik dengan aspek realitinya yang lebih terkesan di jiwa dan sanubari. Kami sangat merekomen anda menonton filem ini dan jangan lupa bawa tisu kerana banyak bawang akan dipotong dalam filem tersebut.

Penilaian: 8/10

The post Along With The Gods – Filem Kekeluargaan Korea Dalam Pakej Unik appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2GbD37j