Search This Blog

Underworld Blood Wars [Review]

Underworld Blood Wars merupakan siri ke 5 dalam siri filem Underworld di mana watak utamanya adalah Selene lakonan Kate Beckinsale, seorang dalam tentera elit puak pontianak. Kebetualan pula pada Jumaat malam, TV3 telah memainkan semula filem keempat dalam siri itu, Underworld Awakening, jadi kami boleh mengimbau semula apa yang berlaku dalam siri sebelumnya sebelum menonton Blood Wars.

Underworld Blood Wars

Underworld Blood Wars [Review]

Underworld Blood Wars menyambung kisah dari filem sebelumnya, Underworld Awakening, di mana Selene telah berjaya menumpaskan puak Lycan yang menculiknya dan Michael (hybrid pontianak – Lycan) untuk melakukan kajian keatas mereka. Ketika itu jugalah beliau mendapati beliau mempunyai anak hybrid hasil hubungannya dengan Michael. pada penghujung filem Awakening, Michael telah hilang dari kubu Lycan setelah diculik, manakala beliau telah meminta anaknya, Eve, menghilangkan diri di tempat yang beliau tidak ketahui demi keselamatannya.

Dalam filem ini, puak Lycan sedang memburu Selene untuk mengetahui di mana anaknya berada. Hasil dari kajian puak Lycan ke atas Selene dan Michael, darah hybrid boleh membuatkan kedua-dua puak itu lebih kuat dan menghilangkan kelemahan-kelemahan mereka. Oleh sebab itu, kedua belah pihak mencari Eve untuk mendapat kebolehan itu.

Underworld Blood Wars

Di samping itu, Selene yang menjadi buruan pihak pontianak kerana beliau telah membunuh seorang pembesar pontianak bernama Victor dalam Underworld 3. Namun, beliau dijemput kembali menyertai puak pontianak oleh seorang pembesar bernama Semira. Tindakan ini agak mencurigakan. Apakah niat sebenar Semira dan apakah kena-mengena Selene dalam permusuhan antara Lycan dan pontianak? Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Jalan Cerita

Secara keseluruhannya, jalan cerita filem ini lebih baik berbanding filem sebelumnya, Awakening. Ia menampilkan lebih banyak mengenai sejarah dan struktur kepimpinan puak pontianak terutamanya, sebuah lagi puak pontianak lain yang lebih cintakan keamanan. Ia juga mempunyai putaran plot yang lebih baik dan tidak dijangka.

underworld-blood-wars-official-trailer-1-2017-kate-beckinsale-movie-hd-720p-mp4_000069444

Aksi yang tampilkan berada di tahap yang sama dengan filem-filem sebelumnya, namun kali ini lebih banyak babak peperangan besar-besaran, berbanding secara individu, seperti dalam Awakening. Tetapi babak-babak ini agak mengecewakan kerana puak pontianak kelihatan kekurangan kelengkapan berbanding puak Lycan yang mempunyai pelbagai persenjataan yang canggih walaupun puak pontianak kelihatan mempunyai lebih banyak sumber kewangan.

underworld-blood-wars-wallpapers

Sebagai contoh, pada babak peperangan terakhir, puak Lycan menyerang kubu pontianak dengan berbekalkan perisai dan persenjataan yang berat, manakala puak pontianak tidak pun mempunyai bom tangan atau sebarang senjata berat untuk mempertahankan kubu mereka.

Apa pun, apa yang pasti, filem ini bukan pengakhiran kepada siri filem Underworld dan penghujung filem ini memberikan pembayang tentang apa yang boleh diharapkan dari siri yang akan datang, dan ia kelihatan menarik. Nantikannya.

uw5-04-1024x683

Kesan Khas

Jika dilihat dari filem-filem sebelum ini, kesan khas filem Underworld sememangnya kelihatan kurang bermutu, namun, kali ini ia lebih baik sedikit berbanding dahulu. Kelemahan banyak terlihat pada ketika Lycan berubah dari bentuk manusia ke bentuk serigala jadian.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang agak menarik
  • Aksi yang mendebarkan
  • Menyediakan asas yang baik kepada filem seterusnya

Negatif

  • Jalan cerita masih lagi agak klise dengan filem pontianak vs serigala jadian
  • CGI yang kurang menarik
  • Tiada “Wow factor”.

gallery_image_4

Kesimpulan

Filem Underworld Blood Wars adalah antara filem yang paling menarik dalam siri filem Underworld. Namun, jika anda tidak mengikuti filem-filem sebelum ini, mungkin ia tidak begitu menarik dan mungkin anda tidak akan begitu faham jalan ceritanya. Bagi yang sememangnya mengikuti siri filem ini, ia agak menarik, tetapi tidak menyajikan sebarang kelainan dari filem-filem sebelumnya. Tontonlah filem ini sebagai pelengkap jalan cerita filem-filem Underworld.

Penilaian: 6.5/10

IMDB

The post Underworld Blood Wars [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2h5BJJP