Search This Blog

Ghost In The Shell [Review]

Kami bukanlah pengikut anime Ghost In The Shell, tetapi kami sememangnya mengetahui bahawa ia sebuah siri anime yang popular. Kini ia telah difilemkan sebagai sebuah filem live action walaupun menerima kritikan kerana memilih Scarlett Johansson (pelakon kulit putih) sebagai watak utamanya, Major. Apa pun, kami sempat menonton filem ini dan berikut adalah pendapat kami mengenainya.

Ghost In The Shell [Review]

Kisah Ghost In The Shell berlangsung di masa hadapan di mana teknologi sibernetik telah mencapai tahap yang maju sehinggakan sesiapa boleh mendapatkan mata, tangan, kaki atau sebarang anggota badan yang telah ditambahbaik secara sibernetik.

Matalamat terakhirnya adalah untuk memindahkan otak manusia ke dalam badan sibernetik sekaligus mengehilangkan segala kelemahan fizikal yang dikaitkan dengan badan manusia tetapi mengekalkan kelebihan mausia dari segi kebijaksanaan otak. Inilah tujuan Major diwujudkan; sebagai eksperimen untuk tujuan tersebut.

Kisahnya bermula dengan kemunculan seorang penggodam yang menggodam dan membunuh saintis dan pihak pengurusan yang berkaitan dengan Hanka Robotics, syarikat yang bertanggungjawab membangunkan teknologi sibernetik yang digunakan oleh konsumer di seluruh dunia. Major dan pasukannya dipertanggungjawabkan untuk mencari dan menangkap orang yang bertanggungjawab. Adakah beliau akan berjaya? Tontonlah filem ini di pawagam untuk mengetahui kesudahannya.

Jalan Cerita dan Lakonan

Memandangkan kami tidak menonton siri anime Ghost in the Shell sebelum ini, maka kami tidak mempunyai sebarang persepsi mengenai filem ini. Jadi kami bebas dari sebarang perbandingan antara siri anime dengan filem ini.

Dari segi jalan ceritanya, secara keseluruhannya, jalan ceritanya mudah difahami, tidak terlalu berat dan pada masa yang sama tidak terlalu ringkas. Malah, kami yang tidak pernah menonton siri anime mudah memahami plot dan jalan ceritanya tanpa sebarang masalah.

Masalahnya mungkin kerana jalan ceritanya boleh dijangka, walaupun anda tidak pernah menonton anime tersebut. Dengan kata lain, jalan ceritanya kurang sofistiketed bagi sesetengah orang. Namun ia masih menghiburkan dan tidak bosan.

Babak-babak aksinya, walaupun pendek, cukup menarik untuk menghiburkan anda namun, penekanan lebih diberikan kepada jalan ceritanya.

Walaupun menerima kritikan kerana “me-matsaleh-kan” sebuah anime Jepun,  kami merasakan tindakan ini wajar memandangkan kami telah menonton banyak filem live action adaptasi anime seperti Attack on the Titans yang menjadi filem gagal kerana diarahkan pengarah Jepun. Elemen dan kepakaran Holywood sememangnya diperlukan untuk menjadikannya menarik dan tidak mengarut seperti filem adaptasi anime yang lain.

Dari segi lakonan, filem kami tiada komen serious, kecuali hampa Takeshi Kitano tidak diberi tanggungjawab yang lebih besar dalam filem ini dan kurang menonjolkan karektor sebenarnya. Selain dari itu lakonan bukan satu isu dalam filem ini.

Kesan Khas dan Produksi

Seperti filem-filem futuristik yang lain, filem ini banyak menggunapakai CGI dalam babak-babaknya. Tiada masalah besar dapat dilihat dengan kualiti CGI dan babak-babak tembak menembaknya dibikin dengan baik hasil kerjasama Holywood.

Positif dan Negatif

Positif

  • Jalan cerita yang menghiburkan dan mudah difahami.
  • Aksi yang mendebarkan
  • Penampilan dunia masa hadapan yang menarik dengan pencampuran unsur retro dan modern.

Negatif

  • Jalan cerita boleh dijangka
  • Kesudahan yang kurang memberangsangkan

Kesimpulan

Filem Ghost in the Shell hanyalah adaptasi yang sederhana menarik, pada pandangan kami. Secara keseluruhan ia menghiburkan, tetapi ia bukanlah sebuah filem yang akan anda perkatakan setelah melangkah keluar dari panggung. Tontonlah dengan rakan-rakan anda sebagai filem santai dan tidak diambil serious.

Penilaian: 7/10

IMDB

The post Ghost In The Shell [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2npHlxl