Search This Blog

Justice League [Review]

Belum sempat filem Justice League ditayangkan di Malaysia, khabar-khabar dari seberang laut mengenai filem ini telah sampai ke media sosial di seluruh dunia. Antaranya adalah bagaimana Ben Affleck kelihatan tidak komited memainkan watak Batman dan kenyataannya di akhbar bahawa beliau ingin mencari jalan keluar secara terhormat dari memainkan watak tersebut. Dari apa yang kami lihat dari filem tersebut, ada kebenaran dari berita yang dibaca di media sosial itu.

Justice League

Justice League [Review]

Justice League menyambung kisah Batman vs Superman, di mana Superman telah mati dalam kejadian yang berlaku dalam filem tersebut. Kematian Superman telah memicu satu gerakan untuk menawan bumi oleh seorang yang bernama Steppenwolf. Siapakah Steppenwolf? Baca di sini. Beliau ingin menggunakan kuasa 3 kotak “Mother Box” yang  disorrokkan oleh kaum Amazon, Atlantis dan manusia dalam peperangan terdahulu dengan Steppenwolf. Mother Box ini, apabila digabungkan akan memusnahkan bumi dan mewujudkan satu landskap gelap seperti yang dimahukan Steppenwolf.

Menyedari ancaman tersebut, Bruce Wayne dan Wonder Woman berusaha untuk mencari dan menggabungkan tenaga para adiwira di bumi di bawah Justice League demi mempertahankan bumi tercinta.

Review

Sejak memulakan DC Universe, para penonton dan pihak media mula membuat perbandingan antara DC Universe dan Marvel Universe, dan setakat ini nampaknya Marvel Universe sedang mendahului dari segi kutipan dan populariti. Namun dengan tayangan filem Justice League yang juga menumpang populariti filem mandiri Wonder Woman, nampaknya DC Universe sedang bergerak dalam arah yang positif, walaupun Ben Affleck menyatakan beliau ingin berundur dari memainkan watak Batman. Untuk pengetahuan anda, mengikut garis masa filem ini Batman telahpun beroperasi selama 20 tahun di Gotham. Jadi anda mungkin boleh mengagak bagaimana Batman berundur. Tambahan pula ahli Justice League (kecuali Wonder Woman) muda-muda belaka.

Apa pun, beralih pula ke review filem ini. Umum mengetahui filem-filem DC Comics lebih serious, gelap dan tidak seceria filem Marvel comics. Kami rasakan itu yang menyebabkan para eksekutif di DC Comics merasa sukar untuk mencari formula terbaik untuk menjadikan filem bersifat sedemikian, melekat di hati peminat. Tetapi filem ini menampakkan kemajuan dari segi pengolahan jalan cerita dan watak filem DC Comics.

Walaupun tidak sempurna, namun filem Justice League lebih santai (kurang stress) dan lawak jenakanya lebih menjadi kerana ia tidak cuba terlalu kuat untuk menjadi kelakar. Kemasukkan watak The Flash menyumbang banyak kepada kelucuan dan kesantaian filem ini. Babak-babak aksinya pula sudah boleh menyaingi filem Marvel, walaupun mungkin filem Marvel menang tipis dari segi ini.

Tetapi, seperti yang disebut sebelum ini, filem Justice League tidak sempurna. Namun, memandangkan ia sebuah filem yang akan menjadi asas kepada banyak filem DC Comics lain, ketidaksempurnaan ini sepatutnya dijangka kerana kebanyakan filem yang menjadi asas kepada filem-filem lain biasanya bukanlah yang terbaik antara semua, kerana ia menceritakan pelbagai cerita dalam satu. Dalam kes ini, ia menceritakan kisah Batman, Superman, Wonder Woman, Aquaman, dan Cyborg, semua dalam satu filem.

Banyak butiran kecil boleh dijadikan poin untuk merungut mengenai filem ini, namun secara keseluruhannya filem ini nampak positif. Ia jauh lebih hebat berbanding Batman vs Superman, namun kurang sedikit berbanding Wonder Woman. Tetapi pada akhirnya, kami rasa filem ini dibikin dengan tujuan menarik minat penonton kepada potensi filem-filem akan datang dalam DC Universe. Jadi reaksi penonton sepatutnya samada, “Tak sabar nak tengok filem seterusnya!” atau “Tak ingin nak tengok lagi filem DC Comics!” dan bukan “Bestnya/teruknya filem ini!”.

Positif vs Negatif

Positif

  • Pengolahan dan jalan cerita yang jauh lebih baik dari Batman vs Superman
  • Peralatan Batman yang lebih canggih.
  • Lawak jenaka yang lebih subtle dan tidak terlalu cuba untuk menjadi kelakar

Negatif

  • Belum lagi berada di tahap filem Marvel
  • Struktur jalan cerita yang agak tipikal bagi sebuah filem adiwira

Kesimpulan

Secara keseluruhannya, filem Justice League sememangnya adalah filem menjadi titik perubahan kepada filem DC Universe. Sebenarnya filem Wonder Woman telahpun menjadi petanda itu, namun bezanya filem Wonder Woman adalah filem mandiri yang terbaik dalam DC Universe, manakala Justice League memberi gambaran kepada filem-filem DC akan datang secara keseluruhan dan memberi gambaran semada anda akan terus menonton filem DC atau tidak.

Kami sangat merekomen filem ini bukan hanya kerana ia filem yang baik, malahan kerana tanpa menontonnya, anda mungkin akan merasa kehilangan apabila menonton file-filem akan datang dari DC Universe.

Penilaian: 8/10

IMDB

 

The post Justice League [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2yLHMbO