Search This Blog

Revolt [Review]

Menjadi kebiasaan kami menonton filem-filem arus perdana yang disasarkan kepada penonton umum, namun, kadang-kala kami juga menonton filem rawak yang tidak terkenal dan kali ini kami menonton filem Revolt, sebuah filem sci-fi dibintangi Lee Pace sebagai watak utamanya, Bo.

 

Revolt [Review]

Kisah Revolt berlangsung di Kenya di mana dron-dron makhluk asing telah menguasai bumi dan membunuh atau menculik manusia yang berada di atas bumi. Bo seorang askar elit Amerika yang ditugaskan untuk melawan makhluk asing itu. namun beliau telah terkena letupan dan pengsan. Apabila sedar, beliau hilang ingatan dan berada dalam sebuah lokap balai polis kira-kira 500KM dari pangkalan tentara Amerika yang beliau ditempatkan.

Bersama seorang lagi tahanan polis, Nadia, beliau cuba pulang ke pangkalan tenteranya hidup-hidup sambil diburu oleh dron makhluk asing serta diganggu panglima tentera puak-puak bertelagah di Afrika. Dapatkah mereka sampai ke pangkalan tersebut hidup-hidup? Tonton filem ini untuk mengetahui lebih lanjut.

Revolt

Jalan Cerita dan Sinematografi

Awal-awal lagi filem ini telah menunjukkan ia sebuah filem sci-fi aksi bajet. Pertama sekali watak utamanya hanya dua orang dan yang lain merupakan pelakon tambahan. Namun positifnya lakonan pelakon-pelakon tambahan agak memberangsangkan, terutamanya yang melakonkan puak-puak Afrika.

Tetapi, dialog dan plotnya agak terlalu ringkas dan terlalu “straight to the point” tanpa sebarang putaran plot. Jalan ceritanya klise dan tiada apa yang baru mengenainya. Dua watak utamanya Bo dan Nadia juga terlalu mudah untuk mempercayai antara satu dengan lain. Biasanya dua watak filem aksi yang tidak mengenal antara satu dengan lain tidak akan hanya menjadi rapat setelah berlaku konflik dan mereka telah membuktikan antara satu dengan lain bahawa mereka boleh mempercayai antara satu dengan lain, bukan terus rapat sejak pertama kali berjumpa.

Sinematografinya selari dengan sebuah filem bajet, tetapi tidaklah seteruk yang disangkakan. Rekabentuk dron makhluk asing memang lain dari yang lain tetapi kelihatan agak pelik di mana pada pandangan pertama ia kelihatan seperti seekor ayam tidak berkepala kerana dron tersebut mempunyai kaki panjang, tetapi badannya kecil. CGI yang digunakan pula tidak sehebat filem Holywood lain, namun tidaklah teruk dengan mengambil kira ie mempunyai bajet kecil.

Positif vs Negatif

Positif

  • penampilan filem ini agak baik bagi sebuah filem sci-fi bajet.
  • Babak aksi yang “boleh tahan”

Negatif

  • Jalan cerita kurang menarik dan tiada apa yang baharu

Kesimpulan

Sejujurnya filem Revolt ini kelihatan seperti sebuah projek seorang pengarah yang baharu melangkah kaki keluar dari Kolej perfileman. Dari segi visualnya, ia kelihatan OK, namun jalan plot filem ini pula yang menghampakannya. Akhirnya apa yang tinggal adalah sebuah filem yang mempunyai cita-cita tinggi dan berpotensi menjadi sebuah filem epik, tetapi mempunyai pelaksanaan yang kurang menawan. Kami tidaklah merekomen filem ini, namun jika ia ditayangkan di Astro atau HypTV, bolehlah anda tontonnya secara santai di rumah.

Penilaian: 6/10

IMDB

The post Revolt [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2wFNknk