Search This Blog

The Hitmans Bodyguard [Review]

Sejak kali pertama menonton trailer The Hitmans Bodyguard yang lucu, kami tertunggu-tunggu untuk menonton filem sebenar. Apa tidaknya, gandingan mantap “Deadpool” dengan “Nick Fury” tentunya membawa kepada pelbagai kemungkinan yang lucu. Kami sempat menontonnya semalam dan inilah pendapat kami mengenainya.

The Hitmans Bodyguard [Review]

Michael Bryce lakonan Ryan Reynolds adalah seorang pengawal peribadi bertaraf 3 bintang yang telah jatuh ke tahap terendah akibat gagal menjalankan tugas mempertahankan kliennya yang telah dibunuh penembak tepat. Kini beliau bekerja sebagai pengawal peribadi bagi klien-klien tahap rendah yang tidak mampu membayar bayaran tinggi. Dengan kata lain, beliau kini miskin.

Darius Kincaid lakonan Samuel L. Jackson pula merupakan seorang pembunuh upahan terhandal yang telah ditangkap dan membuat perjanjian dengan mahkamah jenayah perang di The Hague untuk memberi keterangan ke atas jenayah kemanusiaan yang dilakukan oleh persiden Belarus, Dukhovich. Beliau terpaksa melakukan keterangan itu untuk membebaskan isterinya yang telah ditangkap Interpol.

Namun, Dukhovich mengarahkan semua saksi jenayahnya dibunuh, termasuklah Kincaid. Mereka bercadang membunuhnya dalam perjalanannya dari Manchaster, England ke The Hague. Konvoi penghantarannya diketuai Amelia Roussel, bekas teman wantia Bryce. Apabila konvoi membawa Kincaid diserang, Amelia meminta bantuan Bryce untuk menghantar kincaid, yang cedera, ke The Hague. Di situ bermula kisah mereka. Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Jalan Cerita Dan Lakonan

Sejujurnya, jalan cerita yang ditampilkan dalam filem ini bukanlah satu yang baharu. Filem diktator mahu membunuh saksi jenayah telah biasa kita lihat dalam filem Holywood. Namun tidak dalam sebuah filem komedi aksi. Kekuatan filem ini bukan pada jalan ceritanya, sebaliknya pada lakonan mantap dan bertenaga kedua pelakon utamanya Samuel L. Jackson dan Ryan Reynolds. Mereka memang serasi dan lucu tahap maksima. Tambah-tambah lagi, Kincaid dan Bryce memang bermusuh dan Kincaid telah beberapa kali hampir membunuh Bryce. KOmedi yang ditampilkan juga bukan slapstik, sebaliknya telah difikirkan dan disampaikan dengan bijak.

Aksi-aksi yang ditampilkan tiada henti dan di antaranya Kincaid dan Bryce bercerita tentang kisah cinta mereka dengan Kincaid memberi banyak nasihat cinta kepada Bryce, di mana beliau tidak ingin mendengarnya. Pertembungan dua personaliti yang berbeza ini yang membuatkan semuanya lucu. Sememangnya satu panggung wayang bergelak ketawa tanpa henti menonton filem tersebut.

Pendek kata, filem ini tidak akan memenangi anugerah Oscar, namun kami yakin ia akan menghiburkan sesiapa  yang menontonnya.

Positif vs Negatif

Positif

  • Karektor Kincaid dan Bryce yang mempunyai personaliti bertentangan menjadikan filem ini sengat lucu.
  • Walaupun filem komedi, ia tidak kedekut dari segi babak aksi mendebarkannya.
  • Olahan cerita yang menarik di mana poin-poin serious dalam filem ini tidak dirosakkan oleh unsur lucu.

Negatif

  • Jalan cerita tipikal dan boleh dijangka

Kesimpulan

Jelas sekali filem komedi The Hitmans Bodyguard merupakan sebuah filem komedi aksi yang pada dasarnya mempunyai jalan cerita yang serious, namun disampaikan dalam medium komedi dan ia disasarkan kepada mereka yang ingin melepaskan tekanan di hujung minggu. Oleh itu ajaklah rakan-rakan anda sama-sama menonton filem ini kerana kami pasti anda akan melupakan segala masalah apabila menonton filem ini.

Penilaian: 8/10

IMDB

The post The Hitmans Bodyguard [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2wfnqKc