Search This Blog

Midnight Diner 2 [Review]

Admin sedikit sibuk minggu ini dan hanya kini sempat menulis review filem Midnight Diner 2 ini. Terima kasih kepada pihak GSCinemas kerana menaja tayangan perdana filem ini. Sebenarnya kami tidak begitu mengetahui mengenai kehadiran filem ini, namun apabila mendapat tiket percuma ke tayangan perdana, kami tidak melepaskan peluang menonton filem Jepun ini.

Midnight Diner 2 [Review]

Midnight Diner 2 adalah filem kedua dalam siri filem drama yang dibikin berdasarkan manga bertajuk “Shinya Shokudo” Yaro Abe. Ia mengisahkan seorang pemilik kedai makan istimewa yang membuka kedainya dari tengah malam hingga 7 pagi. Dalam masa ia dibuka, pelbagai jenis pelanggan tetap yang hadir ke kedai makannya sambil bersosial. Istimewanya tentang kedai makan ini ialah, pesanlah apa sahaja dan chef yang digelar “Master” itu akan melakukan terbaik untuk memasaknya.

Namun, filem ini bukan hanya berkenaan kedai makan itu. Ia memberi tumpuan kepada kisah-kisah hidup para pelanggannya yang bermacam ragam, semuanya datang makan di kedai berkenaan. Terdapat beberapa kisah berlainan yang diceritakan, seitap satu unik dan menarik.

Untuk mengetahui apa kisah-kisah berkenaan, tontonlah filem ini di pawagam GSC berhampiran anda.

Jalan Cerita

Harus ditekankan, filem ini adalah sebuah filem drama, jadi jika anda menonton filem ini, anda perlu meletakkan jangkaan sewajarnya sebelum menonton. Ia tidak mempunyai babak aksi mendebarkan dan 100% bergantung kepada kehebatan jalan cerita dan lakonan pelakonnya. Dari segi itu, ia tidak menghampakan.

Jika anda gemarkan filem drama yang menyorot budaya dan ragam kehidupan orang Jepun, filem ini memang untuk anda. Lakonan para pelakonnya sangat baik dan berkarektor. Jalan ceritanya juga disusun dengan rapi sekali dan setiap kisah wataknya mempunyai pengajarannya tersendiri yang juga releven di dalam masyarikat Malaysia. Malah lawak jenakanya juga disusun dengan bijak dan tidak disangka-sangka.

Tetapi seperti dijelaskan di awal tadi, ia sebuah filem drama dan bukan untuk semua orang. Filemnya berkembang dengan agak perlahan dan tiada babak aksi untuk menghiburkan peminat aksi. Namun sebagai sebuah filem berkategori drama, ia sebuah filem yang berkualiti. Jika anda jenis penonton yang gemar menonton drama, anda akan terhibur dengan filem ini.

Positif vs Negatif

Positif

  • Jalan cerita dan lakonan yang mantap
  • Di penghujung filem ini, kami sebenarnya masih mengharap terdapat lagi kisah-kisah pelanggan yang akan diceritakan. Kami sedikit terbawa-bawa dengan kisah-kisah yang dipaparkan.

Negatif

  • Bukan untuk semua orang
  • Perlukah filem drama ditonton di pawagam?

Kesimpulan

Filem Midnight Diner 2 pada pandangan pertama trailernya mungkin bukan sebuah filem dalam senarai tontonan anda, namun setelah menontonnya, kami agak terhibur di luar jangkaan. Kami dapat rasakan, golongan wanita akan lebih tertarik menonton filem ini, walaupun kaum lelaki juga tidak terkecuali dari menonton filem ini.

Penilaian: 7/10

IMDB

The post Midnight Diner 2 [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/2wNrYqI