Search This Blog

10 Filem Terbaik 2018

Kita berada di penghujung tahun 2018 dan tidak sah menyambut tahun baharu tanpa menghargai filem-filem yang telah direview kami sepanjang tahun 2018. Walaupun senarai ini tidaklah menyertakan semua filem yang diterbitkan pada tahun 2018, namun ia mewakili filem-filem terbaik yang direview kami sepanjang tahun ini. Tanpa melengahkan masa, berikut adalah senarai filem terbaik 2018 dari senarai filem yang telah kami review tahun ini.

10 Filem Terbaik 2018

10. Mission Impossible Fallout

Filem francais Mission Impossible ini adalah yang terbaik dalam sirinya. Selain dari babak aksi yang mendebarkan dan lawak jenaka bersahaja, filem ini mempunyai aspek kemanusiaannya. Ia menerangkan latar belakang Ethan Hunt dari segi kenapa beliau melakukan kerjanya. Selain itu, babak Kashmir di penghujung filem sangat indah dan memberi impak dalam filem tersebut.

9. Bumblebee 

Filem prekuel transformers ini mengisahkan perkara yang berlaku sebelum filem-filem transformers arahan Michael Bay diterbitkan. Filem ini mengambil tema berlainan dari filem-filem Michael Bay, dengan mengambil tema remaja berbanding filem berorientasikan aksi dan visual gempak yang dipopularkan Michael Bay. Malangnya aksi dan visual gempak merupakan sebahagian besar yang menjadikan filem Transformers terdahulu popular dan apabila filem Bumblebee mengeluarkan unsur-unsur tersebut dari filem prequel ini, tidak ramai peminat tegar minat kepada filem ini. Walaupun filem ini tidak mendapat penerimaan sebaik filem-filem Transformers terdahulu, ia tetap sebuah filem yang baik, dengan unsur-unsur nostalgia bagi mereka yang membesar dalam tahun 80/90an. Cuma dari segi kutipan, ia langsung tidak setanding dengan margin yang jauh.

8. Avenger Infinity War

Filem ini sememangnya ditunggu-tunggu oleh ramai peminat MCU. Ia sememangnya dipenuhi segala yang diharapkan oleh peminat filem genre aksi. Tetapi ia menghidangkan satu kejutan. Kali ini protagonis-protagonis kita kalah teruk kepada Thanos. Ini memberikan filem ini satu kelainan dan membuatkan peminat tidak sabar-sabar untuk menonton siri yang berikutnya.

7. Black Panther

Bagi kami perkara paling menonjol mengenai Black Panther ialah pengenalan adiwira yang berasal dari Afrika. Bukan itu sahaja, malah satu bangsa di Afrika yang maju diperkenalkan dalam filem ini. Ini signifikan kerana selama ini kebanyakan adiwira Marvel berketurunan kulit putih. Ia juga menampilkan banyak babak aksi yang mendebarkan dan jalan cerita yang menghiburkan.

6. One Two Jaga

Filem One Two Jaga merevolusikan filem Malaysia dalam erti kata kebebasan bersuara. Ia jelas sekali sebuah filem yang membongkarkan realiti dalam industri penyeludupan warga asing secara haram dan dalang-dalang di sebaliknya. Filem ini tentunya membuat golongan-golongan tertentu dalam jentera kerajaan tidak senang duduk. Walaubagaimanapun, kami percaya filem ini tidaklah meletup di pawagam seperti mana filem-filem aksi terbaharu Malaysia, filem-filem realiti sebegini jarang menerima pulangan lumayan di pawagam.

5. Brother of the Year

Filem komedi Thai ini penuh dengan lawak jenaka bersahaja, tetapi lebih penting lagi menceritakan hubungan abang dan adik yang terkesan setelah si adik perempuan mula berpacaran. Filem ini jujur, lucu dan benar-benar menghiburkan.

4. Polis Evo 2

Polis Evo 2 boleh dikatakan filem kedua dalam revolusi filem aksi tempatan yang dilihat tahun ini. Ia mempunyai jalan cerita yang kukuh, aksi yang mantap, lakonan yang meyakinkan dan memang cukup serba-serbinya. Mungkin satu perkara yang kami kecewa ialah filem ini tidak memberi penghormatan kepada anggota pasukan khas yang terkorban dalam operasi menyelamatkan penduduk kampung. Mereka sememangnya telah berusaha sedaya upaya dan terkorban secara terhormat.

3. A Quiet Place

Filem yang menceritakan mengenai penjajahan makhluk asing yang membunuh tanpa belas kasihan dan mengesan mangsa menggunakan bunyi. Pengolahan tema filem ini begitu hebat sehinggakan ia memberi impak terus kepada penonton. Penonton seolah-olah tidak berani mengeluarkan suara semasa menonton. Debaran menonton filem ini di pawagam begitu tinggi dan tidak pernah kami alami dalam mana-mana filem sebelum ini.

2. Spiderman into the spider-verse

Filem animasi ini dijulang sebagai filem Spiderman terbaik setakat ini. Ia menampilkan satu sisi pandang francais Spiderman dari segi yang sangat unik iaitu dari segi spiderman dalam berbilang dimensi. Ia mempunyai jalan cerita yang menarik dan lucu dengan caranya tersendiri. Keunikan itulah yang membuatkan ia berada di tempat kedua.

1. Paskal The Movie

Filem Paskal The Movie bukanlah filem terhebat di dunia, tetapi ia menjadi filem terbaik 2018 kerana kami berasa filem inilah yang memulakan revolusi filem aksi Malaysia. Ia mengembalikan kepercayaan penuh rakyat Malaysia kepada filem-filem tempatan dan menetapkan penanda aras terhadap filem-filem aksi tempatan akan datang. Kami berasa, tanpa pembikinan filem berkualiti seperti ini, persaingan untuk membikin filem aksi yang lebih hebat tidak akan bermula. Itulah kepentingan dan sumbangan filem ini kepada industri filem aksi tempatan. Diharap syarikat produksi akan melaburkan semula keuntungan dari kutipan filem tersebut untuk membikin filem aksi tempatan yang lebih hebat lagi. Harapannya agar mereka tidak lupa harapan atau expectation rakyat Malaysia sudah meningkat setelah

filem terbaik 2018

 

Begitulah pendapat kami mengenai filem terbaik 2018 berdasarkan filem-filem yang telah kami review tahun ini. Anda mungkin mempunyai pendapat berbeza, sila kongaikan di ruangan komen atau di FB kami.

The post 10 Filem Terbaik 2018 appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://bit.ly/2Ssylb1