Search This Blog

Escape Room: Filem Thriller Menduga Minda

Bulan Januari merupakan bulan yang tandus dari filem-filem baharu yang dinanti. Namun, terdapat satu atau dua filem yang mampu menghiburkan penonton. Kami menonton trailer filem Escape Room tempoh hari dan kami mengambil keputusan untuk menonton sendiri filem yang dilihat berpotensi merupakan filem yang menarik.

Escape Room: Filem Thriller Menduga Minda

Escape Room mengisahkan 6 orang yang tidak mengenali antara satu sama lain telah menerima jemputan ke satu acara permainan menduga minda “Escape Room” yang menawarkan hadian USD10,000 kepada sesiapa yang menang. Tanpa mereka ketahui, permainan ini bukan sebarang permainan menduga minda biasa dan ia mempertaruhkan lebih dari nasib pemainnya.

Apakah peserta dapat mengalahkan semua teka-teki yang mereka hadapi? Tontonlah filem ini untuk mengetahui kesudahannya.

Review

Filem Escape Bermula sepertimana kebanyakan filem-filem permainan yang membawa maut. Sekumpulan orang menerima jemputan ke satu acara permainan, terpengaruh dengan sebab-sebab mereka tertentu. Namun (spoiler) pemilihan orang-orang ini sebenarnya bukan satu kebetulan, tetapi mempunyai sebab-sebab tertentu.

Dalam filem-filem ini biasanya yang menjadi ukuran adalah kepayahan atau kreativiti teka-teki yang perlu diselsaikan oleh pemain serta risiko sekiranya tidak berjaya menyelesaikannya. Pemain diletakkan ke dalam satu bilik dan perlu menyelesaikan teka-teki tertentu untuk membawa mereka ke bilik berikutnya. Terdapat 6 bilik teka-teki semuanya dan pemenang yang berjaya melepasi semua bilik akan memenangi acara tersebut. Bagi kami teka-teki dan hukuman yang dikenakan keatas pemain agak mencabar dan berisiko tinggi, namun bukanlah suatu yang baharu.

Namun, pemain melalui pengalaman yang sangat mendebarkan dalam setiap bilik dan penonton akan berada dalam keadaan suspen setiap kali pemain dalam proses menyelesaikan teka-teki. Memang penonton tidak akan senang duduk menonton filem ini.

Tetapi bukan sahaja teka-teki “Escape Room” yang menjadi debaran dalam filem ini. Putaran plotnya juga tidak kurang hebat dan kesudahan filem ini menunding kepada kebarangkalian tinggi untuk pembikinan filem sequel. Walaubagaimanapun, meskipun teka-teki dan jalan cerita filem ini mendebarkan dan menarik, ia tetap bukan suatu yang baharu, dengan kata lain benda sama, pakej lain. Jadi, kami rasa, sequel hanya akan dibikit bergantung kepada sambutan penonton.

Positif vs Negatif

Positif

  • Teka-teki Escape Room yang mendebarkan
  • Putaran plot yang menarik

Negatif

  • Bukanlah formula thriller yang baharu
  • Bagi yang biasa menonton filem sebegini, plotnya mungkin mudah dijangka

Kesimpulan

Filem Escape Room memang sebuah filem yang mendebarkan dan menarik. Kami merekomen anda menonton filem ini dan kami pasti anda terhibur. Namun, ia bukanlah formula baharu dalam filem thriler seumpamanya. Kami pasti anda tidak akan mengenangnya kembali atau menanti-nantikan sequalnya. Dengan kata lain, ia hiburan pada ketika itu sahaja. Sesuai untuk melepaskan tekanan kerja.

Penilaian: 7/10

IMDB

The post Escape Room: Filem Thriller Menduga Minda appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://bit.ly/2TtZ9rW