Постоянные читатели

on Leave a Comment

Hakikat cinta kerana wajah

Dari mata turun ke hati. Amboi kau. Ke main lagi. Nih abang umur dah lebih 3 dekad 2 tahun nak bercerita sikit mengenai cinta untuk yang belum kawin. Adik2 yang dah kawin pun kalau nak baca entry ni pun ape salahnye. Ilmu..ye tak??


Masa bercinta ni, kalau pakwe atau makwe korang kentut atau terkentut pun korang akan kate wangi. Ye lah, nak jaga hati la katakan. Tapi kalau korang beriya-iya benar cakap bau kentut tu wangi jugak, aku tak tahu la.. Maybe deria bau korang ade problem .Ataupun dah ketagih bau kentut kekasih korang sendiri??..

Sebelum jatuh cinta, macam2 peristiwa yang akan dilalui oleh mana2 manusia di atas muka bumi ni. Ada yang jatuh cinta pandang pertama, ade yang mula2 benci kemudian sayang...macam2 lah. Kalau nak cerita semua tu dalam blog memang makan masa jugak lah. Jadi, aku cut-off sikit story-mory aku ni..(sebenarnya aku ni kurang rajin menaip)

Sebenarnya bagi pasangan yang bercinta, kekasih dia akan nampak sempurna. Salah satunya kat bahagian wajah. Paling kurang, korang mesti akan cakap,'bf/gf aku tu boleh la..sedap mata memandang'. Ini paling common, paling biasa . ..Tapi kalau kau cakap,'aku sayang gile ngan gf/bf aku tu, tapi dia tu huduh gile, tak hensem/comei langsung'. Aku rase memang korang ade problem ..

Jadi ape yang aku nak tekankan di dalam entry aku yang sangat ringkas ni, manusia bila suka sesuatu, benda yang dia suka tu akan terpancar segala sifat positifnya. Boleh jadi orang lain kata benda tu sikit pun tak positif, tapi dah suka, semua O.K!! No hal lah!! Betul tak adik2 semua?


on Leave a Comment

Tak mengapa jika kau berpura-pura

Aku tahu kau hanya berlakon. Aku tak hirau pun. Aku hanya menumpang belaian kasih sayang, walaupun ia hanya palsu. Minta lah dari aku selagi kau boleh. Bila semuanya berakhir, aku relakan kau pergi.

Lagipun selama ni aku tak pernah merasai kasih sayang sebenar. Manusia mencipta rasa cinta dan kasih. Rasa itu juga hanya sementara, jika kau tahu..


Rasa itu juga palsu.
on Leave a Comment

Sinopsis Filem Sinaran (2015)

Filem Sinaran merupakan filem usaha sama antara Malaysia, Indonesia dan Singapura menampilkan pelakon-pelakon hebat seperti Lisa Surihani dan Izara Aishah dari Malaysia, Evan Sanders dari Indonesia,...

Layari: infotaip.blogspot.com

from InfoTaip http://ift.tt/1kXos43
on Leave a Comment

Segala pegangan, kepercayaan dan iktikad kita boleh dipengaruhi

on Leave a Comment

Waraslah ketika bercinta sebelum tiba masanya berpisah

Siapa yang pernah merasakan tahulah betapa peritnya. Benarlah kata pujangga,"sakit yang paling dahsyat ialah mencintai seseorang, tetapi tidak berbalas." Aneh sekali derita sakit putus cinta ini... benci, tapi rindu. Dendam tapi sayang. Dunia terasa sempit, dada terasa mencengkam. Orang yang paling boleh menyakitkan hati kita ialah dia yang pernah paling kita cintai. Ramai orang yang hancur hidupnya kerana putus cinta. Terlupakah pesan bijak pandai: "Cintailah sesuatu itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kebencianmu pada suatu ketika, bencilah yang engkau benci itu sekadar saja, berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada satu ketika." Sesetengahnya hilang kewarasan berfikir. Hilang semangat juang. Malah ada yang sanggup bunuh diri. Benarlah kata orang: "Dunia akan terkejut mendengar seseorang membunuh diri kerana kematian ibunya, tetapi tidak akan terkejut apabila pembunuhan diri itu disebabkan kematian kekasih yang dicintainya." Justeru, yang minta mati, akibat frust cinta ramai sekali. (Ingat senikata lagu: Oh, Tuhanku kau cabutlah nyawaku). Buruk sekali keadaan orang yang'frust' dalam bercinta. Inilah salah satu akibat cinta nafsu. Jika kita berani 'memperkosa' kesucian cinta, awas ia akan menuntut balas dengan cara yang paling kejam.
Ketahuilah, seseorang pernah gagal dalam percintaan, kemungkinan dia akan terus melihat kebahagiaan itu laksana pelangi. Tidak pernah di kepalanya sendiri, selamanya di atas kepala orang lain. Pesimis. Prejudis. Bagaimana hendak dihadapi segalanya? Putus cinta adalah bukti bahawa tidak ada cinta sejati kecuali cinta yang diasaskan oleh cinta Allah. Cubalah anda fikirkan, apakah punca pihak sana atau pihak sini memutuskan cintanya? Mungkin kerana hadirnya orang ketiga? Mungkin dihalang oleh orang tua? Mungkin kerana sudah jemu? Macam-macam alasan diberikan. Ketika itu lupa segala sumpah setia, akujanji, lafaz janji yang dimetrai sewaktu sedang 'syok' bercinta. Hingga dengan itu mereka yang dikecewakan seolah-olah tidak pernah mengenal orang yang dicintai itu. Dia benar-benar berbeza (seolah-olah dia tidak pernah kita kenali!). Putus cinta bukanlah pengakhiran segalanya. Ia adalah satu permulaan yang baik jika ditangani dengan positif. Memanglah di awalnya kita rasa sukar menerima hakikat. Tetapi percayalah... kita tetap ada Allah. Semuanya dari Allah. Dan segala yang datang dari Allah ada baik belaka, walaupun belum terserlah kebaikannya pada pandangan kita. Namun yakinlah, pandangan kita terbatas, pandangan Allah Maha Luas. Sesuatu yang kita cintai, belum tentu membawa kebaikan kepada kita. Manakala sesuatu yang kita benci, belum tentu memudaratkan kita. Sebagai hamba Allah, renungilah maksud firman Allah dalam surah Al Baqarah; "Ada sesuatu perkara yang kamu cintai tetapi itu membawa keburukan kepada kamu. Ada pula sesuatu perkara yang kamu benci tetapi sebaliknya ia membawa kebaikan kepada kamu. Sedarlah kamu tidak mengetahui, Allah-lah yang lebih mengetahui." Kita inginkan orang yang kita cintai itu terus setia bersama kita. Biar sampai menempuh alam perkahwinan, beranak cucu hingga ke akhir hayat. Segala kata pengukuhan telah diberikan. Kita rasa dialah terbaik untuk kita (you are the answer of my prayer). Tetapi entah macam mana, dia berpaling tadah. Waktu itu kita terhenyak lalu berkata, "mengapa aku terpaksa menanggung derita ini." Kita frust kerana merasakan dialah yang terbaik, tercantik, ter... ter... segala-galanya. Sukar membayangkan ada orang lain seumpama dia. Cinta diberikan seluruhnya. Ketika si dia pergi tanpa berpaling, kita berkata, "ya Tuhan, kenapa aku yang terpaksa menerima nasib ini?" Harga diri orang yang putus cinta selalu rendah. Penilaian diri terhadap dirinya sendiri menjunam ke paras terendah. Rasa hina (gagak di rimba) berbanding kekasihnya yang pergi(merak kayangan). Sedangkan jika masih ada iman bersemi di dada... kita masih boleh berfikir dan berhenti seketika, lalu berkata, "Tuhan ada!" Pujuklah hati dengan apa yang telah Allah tegaskan bahawa yang baik pada pandangan kita belum tentu baik dalam realitinya. Katakan, dia yang pergi itu bukan yang terbaik. Mungkin dia terbaik, tapi untuk orang lain. Dan yang terbaik untuk kita pasti datang sebagai gantinya! Jangan katakan kenapa aku yang kena? Jangan labelkan aku yang malang. Tetapi katakan, aku yang terpilih. Terpilih untuk putus cinta dengan manusia supaya 'terpaksa' bercinta dengan Allah. Memang begitulah rahmat Tuhan, kekadang DIA memutuskan untuk menyambungkan. Putus cinta dengan manusia, tersambung cinta dengan Allah. Inilah hikmah di sebalik kesusahan, kemiskinan, kegagalan, dan termasuklah putus dalam bercinta. Dalam ujian kesusahan selalunya manusia lebih mudah ingatkan Allah. Alangkah indahnya jika orang yang frust cinta itu kembali kepada Allah secara sihat – maksudnya, bukan sekadar merintih, mengadu, merayu atau minta mati segera. Tetapi tersentak oleh satu kesedaran bahawa cinta Allah itulah yang sejati. Allah tidak pernah mengecewakan seperti kekasih mengecewakan. Seorang filosof Barat, Hendrick berkata, "mencintai seorang yang tidak mencintai kamu adalah sia-sia, menyia-nyiakan orang yang mencintai adalah berbahaya." Cubalah fikirkan... siapa yang paling mencintai kita? Siapakah yang kita sia-siakan selama ini? Fikir... Dan tersentak oleh hakikat itu, kita mula berfikir... barangkali putus cinta ini adalah rahmat yang tersirat, "Allah menjemput aku untuk mencintai-Nya!" Sedarlah, bahawa Allah adalah Tuhan yang sentiasa mengasihi kita. Tetapi DIAlah Tuhan yang sering kita sia-siakan. Frust cinta itu hakikatnya untuk menyambungkan cinta kepada-Nya. Ketika itulah orang yangfrust cinta akan benar-benar terasa bahawa dia terpilih, bukan tersisih! Saya punya banyak cerita betapa ramai pasangan suami-isteri yang bahagia bersama 'orang' yang mereka tidak sangka apalagi harapkan sebelumnya. "Rugi, buang masa mengenang kekasih dulu." "Allah ganti yang lebih baik." "Tak sangka, kami akan serasi begini." Begitulah suara-suara 'testimonial' daripada orang yang frust bercinta tetapi akhirnya berjaya melalui kehidupan berumah-tangga dengan orang yang lebih baik (untuk mereka). Ya, pada waktu 'terkena' dulu belum nampak lagi, sebab itu terasa marah, kecewa, dendam dan benci. Tetapi apabila masa berlalu, segalanya bertukar menjadi syukur, beruntung dan terselamat. Mujur putus dengan dia. Beruntung tidak jadi dengan dia! Begitulah ilmu kita yang terbatas dibandingkan dengan ilmu Allah yang Maha Luas. Yang penting dalam apa jua keadaan sekalipun, iman mesti diperkukuhkan dalam dada. Ingat Tuhan. Cintailah DIA, pasti Allah akan mendorong orang yang dicintai-Nya untuk mencintai kita. Cinta itu bagai 'mata rantai' yang sambung menyambung sesama manusia yang akhirnya bersambung kepada cinta Allah. Percayalah frust dalam bercinta itu satu ujian. Ujian dalam kehidupan. Ingatlah bahawa alam adalah sebuah 'sekolah' yang besar. Setiap manusia adalah para pelajarnya. Dan kita terpaksa belajar berterusan. Hidup adalah satu siri pelajaran yang tersusun rapi untuk difahami dan dihayati sepanjang hayat. Frust dalam cinta jika ditakdirkan berlaku kepada anda, adalah satu pelajaran juga. Kita perlu faham 'pelajaran' yang dibawa bersamanya. Jika difahami, pelajaran-pelajaran ini akan memberi panduan dan suluhan untuk menjalani hidup dengan lebih tenang dan bahagia pada masa akan datang. Tetapi sekiranya pelajaran ini gagal difahami, maka hidup akan huru-hara dan kita akan selalu menghadapi keadaan yang tidak menentu. Kemungkinan besar kita akan 'frust' berkali-kali. Semasa kita di peringkat remaja ada 'pelajaran-pelajaran' tertentu yang perlu difahami benar-benar sebelum menghadapi usia dewasa yang jauh lebih mencabar. Apakah 'pelajaran-pelajaran' itu dan apakah cara sebaik-baiknya mempelajarinya? Inilah salah satu persoalan penting yang mesti dijawab oleh setiap remaja. Jangan sampai pelajaran yang sepatutnya 'selesai' di alam remaja terpaksa dibawa ke peringkat tinggi. Kalau begitu rugilah, sama seperti siswa atau siswi yang terpaksa 'refer' atau 'repeat' akibat gagal dalam peperiksaan mereka. Remaja adalah kelompok manusia yang sedang melalui satu proses transisi. Mereka telah meninggalkan alam kanak-kanak tetapi belum mencapai alam dewasa sepenuhnya. (I'm not a girl but not yet a women) Keadaan transisi ini tidak stabil. Umpama air yang hendak bertukar menjadi wap, maka molekul-molekulnya terlebih dahulu bergerak dengan cepat dan tidak menentu. Samalah dengan remaja, jiwa, akal, nafsu, emosi dan lain-lain elemen-elemen mereka sedang bergolak. Takah usia ini paling tidak stabil – tercari-cari identiti diri, krisis pemikiran, perubahan biologi dan macam-macam lagi. Dan di tahap ini juga remaja akan menemui pelbagai situasi dan kondisi – suka dan duka, kejayaan dan kegagalan, permusuhan dan kasih-sayang, sempadan dan teladan. Muncul pelbagai individu dengan pelbagai kelakuan dan sikap. Terjadi bermacam-macam peristiwa dengan membawa pelbagai kesan. Salah satunya frustdalam bercinta. Semua ini tidak berlaku sia-sia melainkan ada 'pelajaran' yang dibawanya untuk difahami dan dihayati. Remaja mesti dapat membaca 'mesej' yang dibawa oleh setiap peristiwa, individu dan keadaan yang berlaku ke atas mereka. Jika tidak, mereka terpaksa mengulangi pelajaran itu berkali-kali. Sebab itu kita pernah temui orang tertentu yang sentiasa berdepan dengan masalah yang sama berulang-ulangkali. Jadi langkah pertama supaya remaja 'lulus' dalam pelajaran mereka ialah mereka perlu akur bahawa setiap yang berlaku di alam remaja ada unsur pengajaran dan didikan buat mereka. Frust cinta hakikatnya adalah 'guru' yang mengajar kita. Setiap guru mengajar sesuatu yang baik, walaupun kadangkala pahit, pedih dan sakit kita menerimanya. Untuk itu, apabila putus cinta, hendaklah ditanyakan pada diri, "apakah pelajaran yang disebalik semua itu."Pandanglah semua yang berlaku ke atas kita ada tujuan yang tertentu, maka barulah hidup kita sentiasa bertujuan. Kata ahli-ahli sufi, setiap yang berlaku dalam hidup ialah 'mehnah' – maksudnya didikan terus dari Allah. Mereka berpendapat bahawa apa sahaja yang berlaku dalam hidup adalah ujian dan ujian itu hakikatnya adalah didikan terus daripada Tuhan. Ahli sufi menambah lagi bahawa jika manusia tidak mampu dididik melalui didikan terus dari Allah (mehnah) maka manusia tersebut tidak akan dapat dididik lagi oleh sebarang manusia lain. Inilah yang ditegaskan oleh Ibnu Attoillah, seorang sufi yang terkenal dalam buku-buku karangannya. Jika seorang datang membuat kita kecewa, maka dia adalah 'guru' yang hendak mengajar kita erti sabar. Jika kita rasa kita sedang dikecewakan, itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap. Begitulah seterusnya dalam apa jua situasi dan masa, kita hakikatnya sedang belajar dan dididik. Memang pada lahirnya, manusia, peristiwa dan kejadian yang sedang bertindak ke atas kita tetapi sedarilah hakikatnya semua itu adalah datang dari Allah. Semuanya berlaku dengan izin Tuhan, yang dengan itu DIA hendak mendidik kita. Maka terimalah didikan itu dengan baik. Apakah sebenarnya yang menjadi 'tujuan' di sebalik pelajaran-perlajaran yang datang dalam hidup kita? Tujuan utamanya ialah untuk mengubah kita. Perubahan tidak dapat dielakkan justeru hidup adalah satu proses perubahan yang berterusan. Yang tidak berubah dalam hidup adalah perubahan itu sendiri. Perubahan sentiasa berlaku dan ia diluar kawalan kita. Kita tidak dapat mengawal hati 'kekasih hati' agar dia sentiasa setia. Apa yang boleh kita ubah ialah diri kita sendiri. Jadi, berubahlah mengikut haluan dan kawalan kita sendiri. Jangan izinkan orang lain hatta kekasih kita mengawal hidup kita. Sehubungan itu, bijak pandai pernah berkata, "we cannot direct the wind but we can adjust our sail." Ertinya, walaupun kita tidak boleh menentukan takdir yang menimpa tetapi kita diberi kuasa oleh-Nya untuk mentadbir diri kita. Malangnya, ramai manusia yang ingin memegang takdirnya sendiri. Dia seolah-olah ingin jadi 'Tuhan". Dia ingin semua keinginannya tercapai. Mustahil, manusia hakikatnya lemah. Dia tidak boleh mengawal hati kekasihnya. Dia tidak boleh memastikan kesetiaan kekasihnya. Ingat, mencintai seseorang bukanlah bererti mengatur segala langkah dan perbuatannya demi cinta. Kita tak akan mampu! Ringkasnya, ujian hidup datang dengan pelajaran, dan pelajaran itu datang bersama tuntutan perubahan. Jika sudah berkali-kali pelajaran disampaikan, tetapi masih tidak ada perubahan, maka itu bermakna remaja gagal dalam 'sekolah' kehidupan mereka. Frust cinta, hakikatnya adalah ujian yang ingin merubah kita untuk mula mencintai Allah. Ingat, setiap kali sesuatu menimpa anda, samada baik atau buruk. Itu adalah pelajaran yang menuntut perubahan. Maka ubahlah diri kita selalu, ke arah yang baik, lebih baik dan cemerlang. Setiap detik, setiap ketika, ada sahaja peristiwa yang akan anda hadapi... maka belajarlah secara berterusan, dan berubahlah secara berterusan... Nanti anda akan mencapai kebaikan secara berterusan pula. Jangan sekali-kali menangguhkan pelajaran, nanti anda akan menangguhkan perubahan dan akhirnya menangguhkan datangnya kebaikan. Belajarlah dari sekolah kehidupan semasa remaja lagi, supaya anda tidak diburu penyesalan apabila mencapai usia tua. Kata pepatah, "belajar sewaktu muda bagai melukis di atas batu, belajar sewaktu tua bagai melukis di atas air." Teringat kata Dale Carnargie dalam bukunya Stop Worrying and start living, "Jangan gergaji abuk kayu!" Dan itulah nasib orang tua yang tidak belajar semasa mudanya! Kita perlu sedar, hidup ini bagaikan satu siri gelombang yang datang secara bergilir-gilir. Ada ketikanya, gelombang kecil dan tenang dan ada ketikanya gelombang itu besar dan ganas. Pada ketika gelombang itu ganaslah, semuanya terasa serba tidak kena. Tuhan menetapkan bahawa setiap manusia itu tidak akan mendapat kesenangan sahaja atau kesusahan sahaja. Masing-masing daripada kita akan mengalami pasang-surut dalam hidup – ada masa senang, ada masa susah. Justeru dalam kehidupan ini, kita tidak boleh terlalu gembira kerana selepas kegembiraan itu mungkin muncul kesusahan. Begitu juga kita tidak boleh terlalu sedih bila kesusahan kerana mungkin selepas itu Allah swt datangkan perkara-perkara yang menggembirakan. Kesedaran tentang hukum Sunnahtullah ini akan memberi ketenangan dalam hidup. Apabila kita ditimpa kesusahan, rasakan dalam hati... ya, selepas ini akan datang kesenangan. Sabarlah sebentar. Dan apabila datang kesenangan, kita tetap tidak alpa... ya, selepas ini akan datang kesusahan. Bersiap-sedialah. Hakikatnya, tidak ada kesenangan dan kesusahan yang abadi di dunia ini. Kehidupan adalah satu pergiliran antara senang dan susah yang berterusan... Cabaran kita bukan untuk mengawal perubahan 'cuaca' kehidupan itu tetapi mengubah diri bagi menyesuaikan diri dalam setiap keadaan yang berubah-ubah itu. Fahamilah hakikat ini. Apabila kita frust dalam bercinta terimalah bahawa itu adalah hakikat hidup. Hidup bukanlah yang serba kena, serba senang dan serba mudah. Hidup tidak selalu indah, kerana di situlah keindahan hidup! Sematkan di hati kata pujangga ini: "Sesungguhnya orang yang berkali-kali gagal bercinta, pada suatu saat akan bertemu jua...cinta sejati yang ditunggunya!" ~...Insyaallah....Allah sentiasa bersama hamba-Nya...~


P.S : Setia kepada manusia, kita yang akan merana. Setia kepada pencipta, itulah sebaik-baik kesetiaan.
on Leave a Comment

Buat muka sedih atau muka marah

Bukan senang nak buat muka sedih. Tambahan pula kalau perasaan sebenar kita ketika itu adalah marah. Buat muka sedih ni sebenarnya sebab kita dah betul2 give up, kecewa, frust dan seumpamanya. Ye lah, orang tau kita marah, tapi orang juga tau kita marah sebab peristiwa yang kita tak suka terjadi kembali di hadapan mata. Orang sekarang pun dah makin pandai menilai.(orang perempuan)

Contohnya, ada sorang perempuan mengata korang macam2. Korang marah tapi tak dapat berbuat apa2 waktu tu atas pelbagai sebab. Jadi korang lupakan la peristiwa tu di ingatan. Tiba suatu masa, peristiwa yang hampir sama berulang lagi. Kali ni kalau korang nak mempertahankan diri korang pun memang boleh sangat, juga atas pelbagai sebab ketika itu. Tapi tiba2 korang terfikir, perempuan neraka macam ni kalau nasihat macam mane pun tak MAKAN SAMAN punye. Jadi, kalau korang nasihat ke, hentak ke, bagi anjing makan dia ke, tetap takkan berubah. Apa yang korang boleh buat?

Kalau aku, aku diam je. Buat muke sedih. Membisu seribu bahasa. Kemudian datang satu geng mat motor. Pukul perempuan tu dengan kayu sampai pengsan. Aku buat ape waktu tu? Tengok je la. Aku pun boleh lari minta tolong. Tapi, perempuan macam tu tak berguna sesen pun. Buat ape nak tolong.

Manusia? Perempuan tu manusia? Binatang lagi baik dari perempuan macam tu. Kalau kita tolong anjing yang tersepit, kita yang akan digigit. Betul tak? Jangan tolong...jangan....Ingat tu...

Macam mana pula dengan perempuan yang baik? Perempuan baik boleh dikatakan manusia la jugak. Tapi, pilihan di tangan korang. Kalau korang baik, korang akan tolong orang yang sedang susah. Aku kalau tolong perempuan baik, bukan sebab aku kesian. Sebab aku nak dapat pahala.
on Leave a Comment

Perempuan tak bertudung memang stereotaip

Ramai perempuan marah bile orang lain stereotaip kan perempuan yang tak bertudung. Hakikatnya, diorang memang stereotaip pun sebab tak menutup aurat. Jadi, perempuan tak bertudung adalah perempuan yang tak menutup aurat. Stereotaip la tu!!

Kesian kan?? Tapi esok2 rambut tu juga yang kene bakar dek api neraka dalam keadaan tergantung. Sakit tu...

Lagi satu, orang perempuan ni kuat perasan sebenarnya. Seriously..Especially bile orang laki tengok dia. Kekadang tu, orang laki tengok kete lamborghini kat belakang, dia pulak perasan orang tengok dia. Tu tak pe lagi. Dibuatnya mulut celakanya tu sebar fitnah kata lelaki tu nak mengurat dia. Pastu mamat mane tah datang masuk campur. Dah jadi gaduh. Tak ke naya?

Biasenye yang tak pakai tudung la buat perangai cam tu. Sebab yang pakai tudung ni perasannya kureng sikit. Tapi tetap ada...

Kekadang lelaki sampai tahap dah maki2 perempuan tak pakai tudung, boleh perempuan tak pakai tudung tu cakap lelaki tu marah tapi sebenarnya suka?? What the cekelat hack?? Ppuihhh....meluat gile rase .

Aku kalau jadi camtu , aku bagi kau kat mat rempit je. ...
on Leave a Comment

Bagaimana Allah menyelamatkan kita

Allah S.W.T menyelamatkan kita samada menerusi 'perantara', ataupun juga secara langsung. Kebiasaannya pertolongan secara langsung berlaku apabila kita di dalam keadaan darurat. Sedangkan Allah itu Maha Santun (Lemah-lembut) terhadap hamba-hambaNya, pasti lah Dia tidak akan membiarkan hamba-hambaNya dalam kesusahan.

Baru-baru ini saya menonton sebuah klip video seorang kanak-kanak yang tersangkut kepalanya di antara besi-besi penghadang di sebuah kediaman dan budak itu tergantung sambil meronta-ronta. Masya-Allah, bayangkan betapa lemas dan terseksanya budak yang masih belum mengerti apa-apa tersebut.

Kebetulan tiada orang di dalam rumah tersebut yang sedar akan nasib malang yang sedang menimpa kanak-kanak tersebut ketika itu. Mungkin sedang sibuk dengan sesuatu atau mungkin juga langsung tiada di dalam kediaman tersebut. Rumah tersebut mungkin sebuah rumah apartment di tingkat satu. Budak itu tergantung seperti di balkoni apartment tersebut. Mujur ketika itu ada jiran yang terdengar. Namun kebanyakannya adalah surirumah dan wanita. Takdir Allah, entah dari mana tiba-tiba muncul seorang pekerja asing yang mungkin bekerja di sekitar kawasan tersebut dan terlihat kejadian tersebut. Beliau dengan sedaya-upaya memanjat dan terus mendakap budak tersebut supaya dia tidak lagi tergantung dan terseksa. Tidak lama kemudian, datang seorang lagi lelaki untuk membantu lelaki warga asing tersebut. Jika terlewat beberapa minit, saya rasa budak tersebut mungkin akan menemui ajal kerana dari segi teriakan dan tangisannya, memang dia sedang menanggung kesakitan yang berat.

Pada saya, Allah telah menyelamatkan kanak-kanak malang tersebut dengan menggunakan 'perantaraNya' iaitu lelaki warga asing tersebut. Wallahu'alam.
on Leave a Comment

Mr Holmes [Review]

Sherlock Holmes merupakan watak detektif British yang terkenal di dunia. Banyak versi filem dan siri TV telah dibikin berdasarkan watak ini. Mr Holmes memperlihatkan satu drama yang berbeza sedikit dari filem-filem Sherlock Holmes yang lain.

mr_holmes

Mr Holmes [Review]

Filem Mr Holmes yang dibintangi Sir Ian McKellen menceritakan mengenai Sherlock Holmes yang sudah berumur 93 tahun. Beliau telah berhenti menjadi penyiasat untuk satu jangkamasa yang lama setelah mengalami kegagalan dalam kes terakhirnya.

Rakannya, John Watson telah menjadi penulis dan mensensasikan pengalaman penyiasatan Sherlock Holmes, menjadikan semua kisah mengenainya tidak tepat demi mensensasikan buku yang ditulisnya.

mr-holmes-movie

Untuk membetulkan rekod mengenai dirinya, Sherlock Holmes mula menulis sendiri buku mengenai kes terakhirnya itu. Malangnya dia mengalami penyakit nyanyuk dan sukar mengingati perkara mengenai kes tersebut. Kini beliau tinggal di rumah rehatnya bersama seorang penjaga wanita dengan anaknya, Roger yang merupakan seorang budak yang bijak.

Dengan bantuan Roger, beliau sedikit demi sedikit membantunya mengingati perkara yang berlaku semasa kes terakhirnya. Mampukah beliau mengingati semua perkara itu dan menghabiskan penulisan bukunya? Tontonlah filem ini di pawagam berhampiran.

Hirouki-Sanda-Mr-Holmes

Jalan Cerita

Seperti semua filem Sherlock Holmes, ia bukan untuk sebarang orang. Filem drama ini sesuai untuk mereka yang gemarkan kesusasteraan Inggeris. Oleh kerana ia sebuah filem Sherlock Holmes, ia menampilkan kebijaksanaan dan daya pemerhatiannya dalam mencerap maklumat di sekelilingnya. Tetapi kerana beliau mengalami penyakit nyanyuk, pemerhatian dan ingatannya kurang tajam.

mrholmes1

Secara keseluruhannya filem ini bukan menumpukan kepada penyiasatan atau aksi, sebaliknya mengenai Sherlock Holmes mencari-cari apa sebenarnya yang penting dalam kehidupannya. Beliau seorang yang bijak, namun adakah kebijaksanaan itu boleh membawa kebahagiaannya?

Lakonan dan Produksi

Yang agak mengejutkan mengenai filem ini ialah, walaupun ia boleh dianggap satu filem yang agak ringkas, krew produksi meletakkan usaha bersungguh sungguh dari segi produksi dan lakonan bagi menghasilkan sebuah filem berkualiti tinggi.

Lakonan para pelakonnya juga sangat berkualiti dan langsung tidak menampakkan sedikitpun sambil lewa.

mr-holmes-2015-full-movie-watch

Positif vs Negetif

Positif

  • Filem yang berkualiti.
  • Lakonan yang hebat.

Negetif

  • Tema filem drama bukan untuk semua orang.

1280x720-Y25

Kesimpulan

Filem Mr Holmes bukan untuk semua penonton, namun bagi mereka yang meminati drama sebegini mungkin akan menyukai filem ini. Walaupun ia tidak banyak menampilkan aksi penyiasatan sepertimana filem dan siri TV Sherlock Holmes yang lain, ia menampilkan jalan cerita yang menarik. Jika anda gemar filem drama sebegini kami merekomen anda menontonnya, jika tidak, elakkannya.

The post Mr Holmes [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/1Gqp8IL
on Leave a Comment

Momentum [Review]

Momentum bukanlah satu filem box office yang ditunggu-tunggu, namun kami mendapat peluang menonton filem aksi ini dan kini kami nukilkan pendapat kami mengenai filem yang dibintangi Olga Kurylenko ini.

momentum_still_1_-h_2015

Momentum [Review]

Momentum mengisahkan sekumpulan perompak upahan yang diketuai Alex Farraday (Olga Kurylenko) yang diberi tugasan terakhir untuk merompak satu peti bank yang mengandungi berlian dan sebuah pemacu USB, mengandungi maklumat rahsia. Malangnya oleh kerana salah seorang anggota pasukan itu membuat kesilapan, muka Alex telah terdedah kepada saksi dan walaupun mereka berjaya melarikan diri, gambar beliau telah diketahui umum.

Oleh kerana itu, senator Amerika yang mengupah mereka mahu kumpulan perompak itu dihapuskan. Mampukah beliau menyelamatkan diri dari dibunuh pembunuh upahan senator Amerika itu?

uskorenie-scene

Jalan Cerita

Jalan cerita filem ini bukanlah suatu yang baharu. Filem aksi teori konspirasi seperti ini telah banyak digunapakai dan bukan lagi suatu yang menarik. Oleh kerana jalan cerita sebegini telah banyak digunapakai, ia boleh dijangka oleh penonton dan tidak memberikan penonton rasa terhibur.

Namun, filem ini lebih banyak menumpukan kepada aksi-aksi mendebarkan yang tidak putus-putus. Babak aksinya, walaupun tidak dapat dibandingkan dengan filem-filem James Bond atau Furious 7, ia tidaklah begitu teruk atau kelihatan murahan.

movie-momentum-2015-657384

Filem ini mempunyai kesudahan yang tergantung, memungkinkan pembikinan sebuah sekuel. Tetapi sejujurnya, kami rasakan filem ini tidak cukup menarik untuk memungkinkan pembikinan sebuah sequel. Apapun, kita lihat nanti.

Lakonan

Mutu lakonan pelakon dalam filem ini bukanlah yang terbaik, malah watak jahat Mr. Washington cuba menampilkan perwatakan orang yang mempunyai “kelas”, namun pada hakikatnya lakonannya tidaklah begitu meyakinkan.

Pelakon tambahan yang ditampilkan juga nampak terlalu beria-ia dalam lakonan mereka sehingga menampakkan banyak kelemahan dalam lakonannya.

Positif vs Negetif

Positif

  • Aksi yang boleh tahan, walaupun filem ini kelihatan seperti sebuah filem bajet rendah.
  • Putaran plot yang OK menjadikan jalannya tidak begitu membosankan.

Negetif

  • Jelas sekali sebuah filem bajet rendah.
  • Jalan cerita yang telah biasa digunakan dan digunakan semula.

Momentum-WEB7

Kesimpulan

Filem Momentum bukanlah sebuah filem yang hebat, namun ia juga bukanlah sebuah filem yang teruk. Ia mungkin lebih sesuai untuk dijadikan filem TV di mana ia mungkin mendapat penilaian yang lebih baik. Tontonlah filem ini jika anda telahpun menonton filem-filem lain yang anda mahu tonton.

The post Momentum [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/1i2zjYj
on Leave a Comment

Sekilas mengenai Video muzik penyanyi Min Malik




Aku sebenarnya bukan dari aliran muzik, tetapi aliran perniagaan. Asalnya teringin nak ikut aliran perubatan, tapi hajat tak kesampaian. Tapi aku tetap optimis yang aku masih boleh...


Mengenai Min Malik ni, vokal dia memang mantap. Kelebihannya adalah dari segi kekuatan vokal. Tahun 1995 ni aku baru darjah 6. Kepada awek2 kat luar sana tu, jangan ingat abang ni sebaya korang tau. Abang bukan umur 25 tau. Kau jangan suke2 hati mak bapak korang je panggil aku adik bagai. Tak sedar diri langsung la korang. Umur baru 28 tahun nak panggil aku adik. 4 tahun beza tu dik. Teruk gile kau ni. Mesti balak kau mat rempit kan.

Selingan je tu. OK lah, kita sambung LOL ;D. Berbalik kepada Min Malik ni, jadi aku rasa memang benar lah setiap manusia tu dilahirkan dengan bakat semula jadi. Tak semua orang mampu atau mempunyai keistimewaan yang orang lain ada.  Contohnya macam sorang penyanyi wanita kontroversi yang juga merupakan bekas kekasih seorang artis (sekarang dah kawin). Dia tu asalnya bukan penyanyi. Tapi memandangkan bekas kekasihnya artis, dia pun turut sama nak mencuba nasib. Korang tau vokalnya acaner? Kawan baik aku cakap, 'macam nak kiamat'. Maksudnya suara dia tu tak merdu, tapi bingit. Hahahahahahahah....


Jadi, korang dapat banding kan la. Min Malik ni, dia menjerit pun vokalnya tetap sedap. Tak pecah. Tapi bekas kekasih artis tu, memang vokalnya tak pecah, tapi bila time pitching, hancussss...Silap2 ade yang tutup telinga...

Kredit to Min Malik. (Please accept this as a compliment). Tahniah!

#akujarangpujiorang


P.S : Untuk mengetahui perkembangan terkini mengenai Min Malik, boleh baca di sini : Khidmat Min Malik untuk negara
on Leave a Comment

Sepaktakraw Siri Super Akhir ISTAF 2014/2015 | Jadual & Keputusan

Sepaktakraw-ISTAF-SuperSeries

Kejohanan Sepak Takraw Siri Super Akhir ISTAF diadakan di Thailand mulai 20 hingga 23 Oktober 2015. Malaysia menyenaraikan lima pemain tonggak utama iaitu Mohamad Syahir (tekong), Ahmad Aizat Mohd Noor (tekong), Mohd Khairol Zaman (pelibas), Mohamed Zamree Mohd Dahan (pelibas) dan Farhan Adam (pengumpan. Perlawanan akan disiarkan secara langsung di Astro Arena saluran 801.

ISTAF SuperSeries Akhir 2014/15 Thailand
Tarikh: 20 hingga 23 Oktober 2015
Venue: Nakhon Pathom Municipal Gymnasium (Mad Goat Stadium)

Live Streaming
http://ift.tt/1LJBCeU

Jadual & Keputusan (Lelaki)

SELASA, 20 OKTOBER 2015
Kumpulan A Filipina 2:0 India
Kumpulan B Malaysia 2:0 Jepun
Kumpulan A Thailand 2:0 India
Kumpulan B Jepun 2:0 Singapura
Kumpulan A Myanmar 1:2 Filipina
Kumpulan B Singapura 2:0 Korea

RABU, 21 OKTOBER 2015
Kumpulan B Jepun - Korea
Kumpulan A Thailand - Myanmar
Kumpulan B Malaysia - Singapura
Kumpulan A Filipina - Thailand
Kumpulan B Korea - Malaysia
Kumpulan A India - Myanmar

KHAMIS, 22 OKTOBER 2015
Tempat Ke-5 - 8 - - -
Tempat Ke-5 - 8 - - -
Tempat Ke-5 - 8 - - -
Tempat Ke-5 - 8 - - -
Separuh Akhir - - -
Separuh Akhir - - -

JUMAAT, 23 OKTOBER 2015
Tempat Ke-3 & 4 - - -
Tempat Ke-1 & 2 - - -



from SANoktah http://ift.tt/1LClJmP
on Leave a Comment

Badminton Terbuka Perancis 2015 | Jadual & Keputusan


Kejohanan Badminton Terbuka Perancis bagi tahun 2015 berlangsund di Paris mulai 20 hingga 25 Oktober ini. Berikut senarai jadual dan keputusan aksi wakil Malaysia disana.

Badminton Terbuka Perancis 2015 (Yonex French Open)
Tarikh : 20 hingga 25 Oktober 2015
Kategori : Superseries
Venue:  Stade Pierre de Coubertin, Paris, Perancis
Laman Web: http://www.yonexifb.com

Live Streaming
https://www.youtube.com/user/FFBAdminton

JADUAL DAN KEPUTUSAN

Selasa, 20 Oktober 2015

Rabu, 21 Oktober 2015

Khamis, 22 Oktober 2015


LIVE SCORE


from SANoktah http://ift.tt/1M5YyRd
on Leave a Comment

Sebab banyak wanita dalam neraka

HADIS daripada Abu Sa’id al-Khudri bermaksud:

Rasulullah SAW keluar pada hari raya Aidil Adha atau Aidil Fitri menuju tempat solat, kemudian baginda melalui tempat solat wanita, baginda bersabda: “Wahai sekalian wanita, bersedekahlah kalian, sesungguhnya aku melihat kalian adalah penduduk neraka paling banyak. Para wanita bertanya: “Apa puncanya wahai Rasul Allah SAW?” Baginda menjawab: “Kalian banyak melaknat dan tidak bersyukur kepada suami. Tiada aku lihat golongan yang lemah akal dan agamanya yang dapat menghilangkan fikiran lelaki yang cerdas kecuali kalian”. Mereka bertanya: “Apa kekurangan akal dan agama kami wahai Rasul Allah SAW?” Baginda menjawab: Bukankah kesaksian seorang wanita sama dengan setengah kesaksian lelaki? Mereka menjawab: Betul wahai Rasul Allah SAW. Baginda bersabda: “Itulah kekurangan akalnya”. (al-Bukhari, Kitab al-Siyam, Bab Tarku Al-Haid Al-Saum, hadis no. 298) Hadis ini bertaraf Sahih dan diriwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam Sahihnya.

Sabab Wurud Hadis

Apabila merujuk kepada sabab wurud ataupun sebab hadis ini diucapkan, didapati bahawa hadis ini Rasulullah SAW menyampaikan sabdakan setelah baginda menunaikan solat gerhana matahari dengan para sahabat, kemudian Allah SWT menampakkan syurga dan neraka kepada baginda. Para sahabat menanyakan kepada Rasulullah SAW mengenai apa yang baginda nampak? Baginda SAW menceritakan bahawa kebanyakan penghuni neraka adalah wanita. Kerana apa? Kerana dia derhaka terhadap suami dan berpaling daripada melakukan kebaikan.
Maka, hadis ini adalah sebagai suatu maklumat daripada Rasulullah SAW berdasarkan apa yang Allah nampakkan kepada baginda.
Selain daripada hadis di atas, terdapat juga hadis riwayat Ibn Hajar yang menyatakan bahawa dalam hadis Jabir terdapat dalil yang menunjukkan bahawa yang terlihat dalam neraka adalah wanita-wanita yang memiliki sifat- sifat tercela seperti mana yang disebut dalam hadis;
Maksudnya: Orang yang paling banyak aku lihat di dalam neraka adalah kaum wanita yang apabila diberi kepercayaan menyimpan rahsia dia bocorkan, apabila diminta sesuatu kepadanya ia bakhil, apabila mereka meminta, mereka bersikap keras dan meminta lebih banyak, dan mereka tidak pandai berterima kasih. (Ahmad juz 3, hlm 532 dan dikemukakan oleh Ibn Hajar dalam Fathul Bari juz 2 hlm 542)
on Leave a Comment

Badminton Terbuka Denmark 2015 | Jadual & Keputusan


Badminton Terbuka Denmark 2015

Kejohanan Siri Super Terbuka Denmark bagi tahun 2015 dilangsungkan bermula 13 Oktober hingga 18 Oktober ini. Melibatkan ramai pemain-pemain terbaik dunia.

Badminton Terbuka Denmark 2015
Tarikh 13-18 Oktober 2015
Kategori: Superseries Premier
Venue: Odense Sports Park
Website: http://ift.tt/1xmCWKv

LIVE STREAMING
1. https://www.youtube.com/user/bwf
2. http://goo.gl/RKw6Iy

JADUAL DAN KEPUTUSAN

13 & 14 OKTOBER 2015
 

LIVE SCORE


from SANoktah http://ift.tt/1RGHuGq
on Leave a Comment

Rembat [Review]

Walaupun terdapat beberapa filem yang baik, tidak banyak filem-filem tempatan yang berjaya menarik minat kami untuk menonton di wayang. Namun kami dengan tidak sengaja menonton rancangan di sebalik tabir Rembat di TV tempoh hari dan mendapati filem ini boleh tahan. Jadi kami pun pergi menonton filem ini untuk menilai sendiri filem ini.

maxresdefault (1)

Rembat [Review]

Filem rembat dibintangi pelakon terkenal Shaheizy Sam dan penyanyi bahasa Mandarin Malaysia terkenal Ah Niu. Ia mengisahkan Malik (Shaheizy) dan Chin Chye (Ah Niu). Chin Chye seorang kaki judi yang berhutang dengan Ah Loong dan akibat pergaduhan di kedai mamak akibat perlawanan bola, mereka ditangkap polis semalaman.

Ini mengakibatkan Malik terjerumus sekali dengan masalah yang dihadapi Chin Chye apabila Ah Loong datang mencarinya untuk mengutip hutang judi. Oleh kerana Malik juga memerlukan wang yang banyak, beliau bersetuju untuk membantu Chin Chye mencari wang untuk melangsaikan hutangnya.

Adakah mereka akan berjaya mencari wang yang diperlukan? Tontonlah filem ini di pawagam.

ChinChye

Jalan Cerita

Filem arahan Shamyl Othman ini sememangnya berlainan dari filem berbahasa Melayu yang lain. Paling utamanya adalah tiada babak membazir dan setiap babak mempunyai isi cerita dan lawak jenakanya tersediri. Plotnya juga jelas dan berkembang pada kadar yang optimum membolehkan penonton menikmati filem ini tanpa menghadapi babak membazir yang banyak menghantui filem Malaysia pada masa lalu. Pengolahan babak-babaknya juga bijak dan tidak klise.

Lawak jenaka yang dipaparkan Malik dan Chin Chye memang bersahaja dan lucu serta tiada unsur terdesak untuk memintak gelak-ketawa dari penonton. Namun ia tidaklah sempurna. Sebagai contohnya, penyelesaian bagaimana mereka berjaya melepaskan diri dari cengkaman Ah Loong tidak begitu meyakinkan kerana terlalu mudah dan simplistik.

Harus diberi pujian juga kerana beberapa babak yang dipaparkan dalam filem ini mencabar stereotaip yang menghantui rakyat Malaysia. Sebagai contoh babak di mana Malik mengajak Chye masuk ke masjid dan juga babak yang menampilkan masalah rakyat Malaysia yang selalu menganggap kedai makan orang India sebagai kedai mamak.

Malik

Lakonan

Kami tertarik dengan mutu lakonan dalam filem ini secara spesifik lakonan kedua pelakon utama Shaheizy dan Ah Niu. Jika ada perasan, biasanya dalam sebuah filem berbahasa Melayu, jika ada pelakon Cina sebagai watak utama kedua, tentu watak Cina itu kurang menyerlah berbanding watak Melayu. Begitu juga sebaliknya dalam filem Malaysia berbahasa Mandarin.

MRBaby

Tetapi dalam filem ini, pengarah telah berjaya menampilkan kedua-dua watak ini sebagai kawan sebenar. Jika anda mempunyai kawan rapat berbangsa Cina, tentu anda memahami apa yang kami maksudkan. Tiada kelihatan mana-mana satu pelakon utamanya kurang menyerlah. Malah bila terdapat babak berbahasa Mandarin anda terasa seperti menonton filem berbahasa Mandarin. Anda terlupa seketika anda menonton filem Malaysia.

Positif vs Negetif

Positif

  • Jalan cerita dan perkembangan plot yang mantap dan lucu.
  • Tiada babak membazir.
  • Mengetengahkan budaya dan streotaip rakyat Malaysia sebenar.

Negetif

  • Kesudahan yang agak simplistik
  • Terdapat satu dua kelopongan pada jalan ceritanya, tetapi boleh dimaafkan.

HantuJepun

Kesimpulan

Bukan selalu kami menonton filem Malaysia di pawagam, tetapi filem ini satu pengecualian. Ia bukanlah filem aksi seperti Polis Evo, namun ia sangat menghiburkan dan lakonannya sangat “ikhlas”. Kami memberi jaminan anda tidak akan bosan walaupun sedetik menonton filem ini. Walaupun begitu, kami tidak merasakan ia akan mencapai kutipan sebanyak Polis Evo, melainkan anda membaca review ini, menonton filem tersebut dan merekomen kepada rakan-rakan anda.

The post Rembat [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/1K5XZFH
on 1 comment

Kelemahan teknologi smartphone samsung screen besar (untuk orang macam aku)

Aku ada sebuah smartphone Samsung model Mega 2. Aku tau korang punye lagi canggih dan hebat. Masalahnya screen dia yang besar ni menyukarkan aku untuk memegangnya dek kerana screen nya yang terlampau luas sehingga tiada ruang untuk aku memegang tanpa jari atau tanganku terkena screen secara tidak sengaja. Biasanya kita pakai smartphone, guna 2 belah tangan,betul tak? Sebelah tangan pegang, sebelah lagi sentuh screen. Apa  terjadi kalau kedua-dua belah tangan korang terkena screen? Kalau tak tau boleh test sendiri. Jawapannya, caca merba lah segala fungsi-fungsi yang ada dalam smartphone tu. Dah le berat, lenguh tapak tangan ku kau tahu!!

Bagi korang yang pakai handphone biasa atau mungkin juga bukan smartphone, mesti rase nak menyindir aku, kan?? Tak de hal lah..aku tak terase pun.

Oleh itu, bagi aku, saiz optimal yang paling sesuai sekali untuk smartphone Samsung adalah sebesar Galaxy Note 4.  Itu adalah saiz yang pada aku mudah untuk dikendalikan kerana tidak terlalu besar. Besar sangat pon susah sebenarnya. Sape lah yang cipta teknologi screen sentuh ni. Screen penuh satu smartphone sampai nak pegang pun susah. Sepatutnya buat lah bingkai (frame) lebar setengah inci dari screen tu, boleh jugak pengguna nak pegang dengan selesa. Apa lah Samsung, tu pun tak tau!!

P.S : Lepas ni akan ade la usahawan yang akan kaya-raya kalau faham ape yang aku sampai kan ni :)
on Leave a Comment

SepakTakraw League (STL 2015) | Jadual dan Keputusan

SepakTakraw League

Musim baru Liga Sepak Takraw Malaysia akan bermula pada 10 Oktober sehingga 22 November 2015 bertempat di Sports Arena, Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur. Melibatkan 8 pasukan iaitu Green Titans (Melaka), Northern Rangers (Kedah), Southern Tigris (Johor), City Flyers (Kuala Lumpur), ATM (Royal Malaysian Armed Forces), Black Panthers (Pulau Pinang), East Coast Surfers (Terengganu), dan Gomo Warriors (Kelantan)

Kumpulan STL2015

SIARANG LANGSUNG - Astro Arena 801
LIVE STREAMING - http://ift.tt/1Mj7xix

JADUAL DAN KEPUTUSAN

PUSINGAN 1 (10 & 11 OKTOBER 2015)
SABTU, 10 OKTOBER 2015
12.00pm ATM vs Green Titans
4.00pm Northern Rangers vs City Flyers

AHAD, 11 OKTOBER 2015
9.00am Green Titans vs City Flyers
12.00pm Southern Tigris vs East Coast Surfers
4.00pm Black Panthers vs Gomo Warriors

PUSINGAN 2 (17 & 18 OKTOBER 2015)
PUSINGAN 3 (31 & 1 NOVEMBER 2015)
PUSINGAN 4 (14 & 15 NOVEMBER 2015)
PUSINGAN 5 (21 & 22 NOVEMBER 2015)
GRAND FINAL (12 & 13 DISEMBER 2015)



from SANoktah http://ift.tt/1Mj7vHd
on Leave a Comment

Sepi sebiji bola

Aku nampak bola itu bersendirian di atas padang. Tidak siapa pun yang mahu menendang, menyepak atau mungkin juga menerajang bola tersebut. Cita-citaku suatu masa dahulu adalah ingin menjadi pemain bola terhandal, terhebat dan terbilang satu, dua, tiga. Aku ingin mewakili sekolah, daerah, negeri, negara, benua dan planet. Namun hajatku tidak kesampaian seperti Caesar Sampaio yang sedang menggelecek pertahanan. Usiaku pula yang menjadi penghalang pada masa kini.

Christiano Ronaldo dan Ultimate Warrior memang tiada kaitan. Seorang pemain bola dan seorang lagi ahli gusti. Lalu aku bermain Clash of Clans dan Call Of Duty bukan Ghost, sebelum Ghost. Kipas angin juga dah rosak walaupun aku dah tukar fius, masuk tiub, bagi makan, ia tetap tidak pulih seperti yang diharapkan.

Aku pun belum makan roti jala yang mak aku belikan. Terasa lapar sekali tetapi aku masih hendak siapkan entry ini. Sepi sebiji bola aku pun dah lupa apa isi penting yang aku nak tulis. Akhirnya dah melalut ke laut jadinya.

Kasihan sungguh bola tersebut. Tiada yang mempedulikan nasibnya yang terbiar. Cita-citaku untuk menjadi pemain bola sudah tidak kesampaian . Kekecewaan ini ku bawa bersama, sehingga lah bola itu ku sepak kau masuk ke dalam longkang. Duduk lah kau diam-diam di situ.
on Leave a Comment

Hoki Piala Sultan Johor 2015 | Jadual & Keputusan

Hoki Piala Sultan Johor 2015

Kejohanan Hoki Piala Sultan Johor 2015 dijadualkan berlangsung pada 11 hingga 18 Oktober 2015 bertempat di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bharu. Kejohanan jemputan antarabangsa bawah 21 tahun ini merupakan kejohanan edisi kelima sejak ianya mula diperkenalkan pada tahun 2011. Selain Malaysia, lima pasukan yang membuat penyertaan iaitu Australia, Argentina, India, Pakistan dan Great Britain. Kejohanan ini adalah medan terbaik untuk skuad remaja kebangsaan untuk meningkatkan kualiti permainan sebelum menghadapi Kejohanan Remaja Asia di Kuantan, Pahang pada 14-22 November ini.

HOKI PIALA SULTAN JOHOR BAWAH 21 TAHUN 2015
Tarikh : 11 hingga 18 Oktober 2014 
Lokasi : Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru
Pasukan : Malaysia, Australia, Argentina, India, Pakistan dan Great Britain.

SENARAI 18 PEMAIN MALAYSIA: 
Nik Mohd Aiman Nik Rozemi (Terengganu)
Mohd Ashran Hamsani (Perak)
Muhd Najib Abu Hassan (Kapten) (Perak)
Meor Muhamad Azuan Hasan (Perak)
Muhd Haziq Samsul (Perak)
Syed Mohd Syafiq Syed Cholan (Perak)
Nor Azrul Abd Rahman (Kuala Lumpur)
Norsyafiq Sumantri (Kuala Lumpur)
Muhd Amirol Aideed Md Arshad (Kuala Lumpur)
Muhammad Shahril Saabah (Kuala Lumpur)
Zulpidaus Mizun (Kuala Lumpur) 
Muhammad Firdaus Omar (Melaka)
Mohammad Ridzwan Azmi (Melaka)
Abdul Khaliq Hamirin (Sabah)
Mohd Adi Fazri Ab Rahim (P.Pinang)
Muhd Azwar Abd Rahman (Kedah)
Muhd Aminuddin Mohd Zain (Kelantan)
Muhd Najmi Farizal Jazlan (Perlis)

JADUAL DAN KEPUTUSAN

AHAD, 11 OKTOBER 2015
4.35pm Argentina vs Australia
6.35pm India vs Pakistan
8.35pm Malaysia vs Great Britain

ISNIN, 12 OKTOBER 2015
4.35pm Australia vs Pakistan
6.35pm Great Britain vs India
8.35pm Malaysia vs Argentina

RABU, 14 OKTOBER 2015
4.35pm Great Britain vs Pakistan
6.35pm Argentina vs India
8.35pm Australia vs Malaysia

KHAMIS, 15 OKTOBER 2015
4.35pm Pakistan vs Argentina
6.35pm Great Britain vs Australia
8.35pm India vs Malaysia

SABTU, 17 OKTOBER 2015
4.35pm Argentina vs Great Britain
6.35pm Australia vs India
8.35pm Pakistan vs Malaysia

AHAD, 18 OKTOBER 2015 (AKHIR)
3.05pm No.5 vs No.6
5.35pm No.3 vs No.4
8.05pm No.1 vs No.2



from SANoktah http://ift.tt/1ZiRnPF
on Leave a Comment

Hanya igauan nyata

Bidadari....igauan setiap lelaki. Termasuk aku...

Menantimu...seumur hidupku...

Cinta yang tak pernah kunjung tiba. Kesepian yang nyata. Telah melangkaui di pertengahan usia.

Ketidakpastian...mungkin kah begini selamanya. Mimpi ngeri yang telah bermula semenjak 2 tahun lalu.

Hari2 dilalui, melihat ke cermin. Kerisauan. Tak seorang pun tahu...

Adakah penyesalan di kemudian nanti?

Hadir lah kau , bidadari kayangan. Aku menantimu, selamanya....
on Leave a Comment

Patch PES 2016 Terbaru

Patch PES 2016 Terbaru

Game Pro Evolution Soccer (PES) 2016 telah dilancarkan pada September 2015. Dapatkan kemaskini terbaru PES 2016 untuk versi PC, membawakan kemaskini seperti nama pasukan, perpindahan permain, barisan pemain utama, stadium, jersi, kasut, bola dan lain-lain. Muat turun patch dibawah secara percuma. Versi terbaru akan sentiasa dikemaskini. Jangan lupa untuk bookmark [CTRL + D]

PES 2016 (PC) PTE PATCH 1.0

PTE PATCH 1.0 FEATURES
  • Bundesliga fully licensed - Correct squads, lineups, names, logos & kits (Including 3rd kits & combinations)
  • Premier League fully licensed - Correct names, logos & kits (Including 3rd kits & combinations)
  • Championship fully licensed - Correct names, logos & kits (Including 3rd kits & combinations)
  • Liga NOS fully licensed - Correct names, logos & kits (Including 3rd kits & combinations)
  • U.S. Sassuolo fully licensed
  • Transfers, lineups and numbers updated - Attention that, the transfers are not all made, we just use players that are already in the game. More to come after the Live Update be decrypted.
  • Kits for all the unlicensed National Teams
  • Real logos and names for all the unlicenced leagues and competitions
  • Improved boots and glooves quality
  • Unlocked 10 balls & added 8 new balls, including: Ordem3 EPL, Ordem3 Serie A, Ordem3 LFP, Pro Ligue 1 OMB, Ordem2 CBF 2015, Torfabrik, etc.
  • Correct icons and radar colors for all the kits added (except for the American, Asian & African National Teams)
  • Sleeve bagdes added for Premier League, Championship, Serie A & Liga NOS
  • New selector tool by Ginda - special version for PTE Patch - Includes a Pitch mode and SweetFX switch
  • Patch compatible with the Greek and Russian languages.
  • Patch compatible Online - You can choose between "Default Online" mode or "Licensed Online" mode in the selector

DOWNLOAD PATCH PES 2016 (PC) (25.9.2015)
Nota: Download dari salah satu server/mirror sahaja. Contoh via Zippyshare

PES 2016 PTE Patch 1.0
Tarikh Keluaran: 25/09/15 | Saiz: 0.2 GB |

via Mega [ Link ]
~ Klik Download through your brower

via ZippyShare [ Link ]
~ Klik Download Now

DOWNLOAD PTE PATCH EXTRAS
- Stadium Pack by Estarlen Silva

via Mega [ Link ]
~ Klik Download through your brower

 TUTORIAL CARA INSTALL PES 2016 PTE PATCH 1.0




from SANoktah http://ift.tt/1LgK8lo
on Leave a Comment

Cara mudah menghafal

Aku gune kaedah ACRONYM untuk meghafal. Tapi yang lebih baik adalah dengan mengambil beberapa huruf di permulaan perkataan daripada senarai dan cipta suatu ayat sendiri.

Contoh :

Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan ekonomi :

  • budaya
  • ilmu pengetahuan dan teknologi
  • sumber daya alam (abundance of resources@sumber alam)
  • sumber daya manusia (human capital@modal insan)
  • sumber daya modal (kapital)

budaya=BU, ilmu=IL, alam=AL, manusia=MAN, modal=MO

>>>>BUdak ILmu MANa ALim MObil<<<<

Kaitan : Budak yang banyak ilmu belum tentu alim pasal mobil.

Seterusnya, bagi yang minat muzik, mungkin boleh mencipta lagu daripada ayat2 yang hendak dihafal. Tapi pada aku, cara ni boleh dipraktik kalau pelajar tu mula mengulangkaji di peringkat awal lagi. Al-maklum lah, kalau nak buat lagu ni makan masa sikit.

Cara terakhir dan paling mudah adalah dengan menggunakan TAPE RECORDER. Baca buku dan record suara korang, kemudian PLAY. Pastu dengar ulang2 dan cube fahami. Tak lame pastu, korang for sure boleh ingat punye lah. 

Kalau korang dapat gabungkan 'bunyi' daripada TAPE RECORDER dan juga lagu, mungkin lebih berkesan. 

Buat background music kegemaran (bunyi muzik sahaja). Bunyi cengkerik ke, piano ke. ataupun minus one.

P.S : Jangan nanti sampai menyanyi dalam dewan peperiksaan udah le. Kene halau dek pengawas nanti.


on Leave a Comment

Cara tingkatkan LIKES di fanpage

Terdapat beberapa cara yang  boleh dipraktikkan bagi meningkatkan jumlah LIKES ataupun FANS di fanpage facebook korang. Antara caranya ialah :


  1. Addmefast. Konsepnya adalah dengan menukarkan point yang korang perolehi dengan jumlah LIKES yang korang akan dapat. Point biasanya diperoleh melalui konsep U LIKE ME, I LIKE U.
  2. hublaa page liker. Yang ni takde kaitan dengan point. Korang register je kemudian setiap kali korang launch hublaa, LIKES di fanpage korang akan naik mendadak. Token dari facebook digunakan untuk hublaa.
  3. facebook ads. Cara ni korang kena keluarkan duit untuk dapat LIKES. Pilih broad yang sederhana iaitu di tengah-tengah untuk memastikan lingkungan iklan kepada sasaran anda adalah optimum.

Sekian dahulu. Kalau korang ada apa2 cadangan atau pendapat, silalah komen. 
on Leave a Comment

The Martian [Review]

The Martian merupakan salah satu filem yang dinanti-nantikan kami tahun ini. Daripada premiere filem ini di US, ia mendapat banyak pujian dan diangkat sebagai filem yang meletakkan semula makna sains dalam sains fiksyen. Kami berpeluang menonton filem ini untuk mendapatkan kepastian mengenai reaksi pihak media itu.

TheMartian

 The Martian [Review]

The Martian mengisahkan sekumpulan angkasawan yang ditugaskan untuk menjelajahi dan membuat ujikaji di permukaan planet Marikh. Tanpa disangka, ribut pasir yang mula-mula disangkakan kecil rupa-rupanya bertukar menjadi ribut pasir yang dahsyat. Ini memaksa kumpulan angkasawan itu meninggalkan misi untuk kembali ke kapal induk.

Semasa kumpulan itu sedang berjalan di dalam ribut pasit untuk ke kapal angkasa mereka, sebuah piring komunikasi telah ditiup ribut dan mengenai salah seorang dariapada angkasawan tersebut iaitu Mark Watney dan beliau pengsan. Disangkakan mati dan kerana terdesak untuk meninggalkan planet itu sebelum kapal angkasa mereka rosak, mereka meninggalkan Watney dan pulang ke kapal induk.

Watney yang sebenarnya tidak mati terpaksa menggunakan segala ilmu sains yang ada padanya untuk kekal hidup berseorangan. Mampukah beliau hidup? Saksikan filem ini untuk mengetahuinya.

THE MARTIAN

Jalan Cerita

Tanpa membuang masa dan tanpa sebarang muqaddimah, filem ini terus sahaja ke babak penting yang pertama di mana kumpulan angkasawan tersebut sedang membuat ujikaji di markas ujikaji mereka. Tidak lama selepas itu markas mereka dilanda ribut dan mereka terpaksa melarikan diri. Jika anda kurang faham laterbelakang filem ini dan memerlukan muqaddimah, sila tonton trailer filem ini.

Benar kata pengkritik filem di Amerika bahawa filem ini meletakkan semula makna sains dalam sains fiksyen. Ia menggunakan teori-teori sebenar mengenai pengembaraan angkasa dalam membikin filem ini. Tidak seperti filem Interstellar yang menggunakan teori yang tidak realistik, filem The Martian menggunakan teori sains yang ringkas dan mudah difahami orang ramai.

THE MARTIAN

Politik dalam organisasi NASA dan di antara negara juga dipaparkan dalam cara yang realistik kepada dunia sebenar menggambarkan pengarah dan krew filem telah membuat kajian latarbelakang mereka dengan baik.

Mengikuti perkembangan Watney dalam setiap pemasalahan dan penyelesaian yang dilakukannya sangat menyeronokkan. Setiap permasalahannya diselesaikan dengan teknik sains yang sebenar dan logikal. Tidak sampai separuh jalan menonton filem ini anda tentu akan berasa terikat dengan watak protagonis yang bijak dan lucu ini serta mula menjadi penyokong setianya.

Pengakhiran filem ini akan memberikan penonton rasa kepuasan dan kegembiraan yang nyata, seolah-olah penonton sendiri berada dalam situasi yang sangat mendebarkan didalam filem tersebut.

the-martian-mars-e1443735954956

Lakonan

Satu perkara yang menarik ialah lakonan pelakon yang sangat bersahaja memberi gambaran sekumpulan angkasawan yang akrab seperti sahabat lama. Ini menambahkan lagi realism filem ini. Malah dalam video-video promosi sebelum filem ini ditayangkan di pawagam, ia memaparkan video-video yang seolah-olah dirakam sendiri oleh angkasawan tersebut untuk dimuatkan ke dalam media sosial.

martian-gallery9-gallery-image

Positif Vs Negetif

Positif

  • Jalan cerita yang sangat menarik.
  • Sains, politik dan nilai persahabatan yang dipaparkan sangat mirip dunia sebenar.
  • Teori sains yang dipaparkan tidaklah kompleks seperti Interstellar.
  • Babak-babak genting yang sangat mendebarkan.

Negetif

  • Sedikit idealistik dari segi hubungan Amerika dan China.

in THE MARTIAN.

Kesimpulan

Filem The Martian merupakan filem thriller yang kami rasakan terbaik tahun ini dah harus ditonton semua pihak dari semua lapisan masyarakat. Ia merupakan sebuah filem yang memberi inspirasi kepada semua yang ingin menjadi angkasawan. Bawalah rakan dan keluarga menonton filem ini kerana ia sememangnya berbaloi.

Anda digalakkan menonton saluran Youtube filem ini untuk mengetahui apa yang berlaku sebelum kisah dalam filem ini bermula. Ini akan memberikan anda lebih pemahaman sebelum menonton filem ini. Ikuti pautan ini : https://www.youtube.com/channel/UCAHwvVPQZggKTgQlVF88rGw/videos.

IMDB

The post The Martian [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/1L52Urd
on Leave a Comment

Hyper Act - Takkan Pergi

Hyper Act Takkan Pergi

Lagu single terbaru Hyper Act berjudul Takkan Pergi. Boleh mula muat turun lagu ini di iTunes. Video muzik akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Lirik Lagu Takkan Pergi - Hyper Act


Mungkin sebenarnya ruang itu tiada
Mengisi kasih nan pilu sebentar cuma
Kenangan bagai mengejar mentari

Hadir dirimu memulihkan ku
Dalam lumpuh dan lesu menghidup jiwaku
Namun rasa ini, dalam mencari erti
Yakin ku kekal mu disisi takkan pergi

~Lirik tak lengkap~

DOWNLOAD
iTunes > Link


from SANoktah http://ift.tt/1WCWw2J
on Leave a Comment

Sinopsis Juvana 2 (2015)

Filem Juvana kembali dengan sekuel terbaru dengan judul Juvana 2: Terperangkap Dalam Kebebasan. Masih lagi mengekalkan pelakon utama mereka iaitu Zahiril Adzim, Johan As’ari, Adam Shahz dan Sheira...

Layari: infotaip.blogspot.com

from InfoTaip http://ift.tt/1LWZImM
Технологии Blogger.

Start Backlink Code

jubah murahFree Automatic Backlink

Entertainment Blogs
Entertainment blogs


tanda




Backlink Checker SEO Tool by monitorbacklinks.com
link directory


Submit your website to 20 Search Engines - FREE with ineedhits!
SEO Services

link directory
Blogs Directory

Blogarama - The Blog Directory
Photobucket


Blogged.my
My Ping in TotalPing.com





Feedage Grade A rated





Ping your blog, website, or RSS feed for Free

Search Engine


web directory
chrisrossell Blog
HQ Arts BlogsHQ Arts Blogs
Directory submission Test your Internet connection speed at Speedtest.net

pgrnk n ppp


Page Rank


В этом гаджете обнаружена ошибка

fdbrnr

Masukkan email anda untuk mendapatkan tips rahsia buat duit dengan internet.:

Sinopsis, Review, Informasi

ntwkblg