Постоянные читатели

on Leave a Comment

Ola Bola [Review]

Sejak dulu lagi kami selalu berharap suatu hari filem Malaysia boleh menandingi filem-filem antarabangsa baik dari segi sinematografi, lakonan dan muzik, dan nampaknya dengan penayangan filem Ola Bola, impian itu boleh dikatakan tercapai.

ola-bola-563x353

Ola Bola [Review]

Ola Bola merupakan sebuah filem sukan arahan Chiu Keng Guan dan dibintangi oleh JC Chee, Luqman Hafidz, Saran Kumar Manokaran, Marianne Tan, Katrina Ho, Bront Palarae dan Frankie Lee. Ia merupakan satu kisah fiksyen, tetapi diilhamkan oleh situasi yang benar-benar berlaku kepada pasukan bolasepak negara di penghujung tahun 70an dan awal tahun 80an. Malah menurut pengarahnya, terdapat sesetengah babak dalam filem ini diambil secara langsung dari kejadian benar yang berlaku pada ketika itu.

Filem in berkisarkan ahli-ahli pasukan bolasepak negara pada awal 80an yang bergelut dengan masalah peribadi dan pada masa yang sama berusaha bersunggu-sungguh dalam sukan yang mereka cintai, iaitu bolasepak. Di samping itu, seorang pengulas sukan pelatih, Rahman menjadi penyokong setia serta pengulas yang petah berkata-kata dan bersemangat menyokong di belakang pasukan negara.

bola03.transformed

Sasaran pasukan negara adalah untuk menebus kekalahan mereka pada tahun 1976 di mana mereka kalah kepada Korea Selatan menyebabkan mereka tidak dapat ke sukan Olimpik.

Kami sangat teruja untuk mengulas mengenai perincian filem ini kerana “attention to detail” atau perhatian kepada perincian yang diberikan pengarah kepada setiap butiran dalam filem ini sangat tinggi menunjukkan komitmennya dalam menjayakan sebuah filem bernilai tinggi. Tiada istilah berjimat cermat dalam menjayakan filem ini dan jelas sekali ia menelan belanja yang tinggi.

CZPV7IKWIAAyKbp

Jalan Cerita dan Lakonan

Jalan cerita filem ini walaupun ringkas, cara pengolahannya yang professional memberi impak tinggi kepada penonton. Setiap ahli pasukan dan watak utama mempunyai kisahnya tersendiri dan masalah peribadi yang penonton Malaysia boleh fahami setra menjadi cabaran dalam usaha mereka mencapai kejayaan.

Skripnya ditulis dengan baik, walaupun dalam satu dua babak mungkin terasa skripnya agak pendek, contohnya ketika babak Tauke ingin kembali ke pasukan negara dan berbincang dengan coach. Perbualan ini kami dapati agak pendek dan kami rasakan terlalu mudah untuk Tauke memenangi semula hati coach.

image (1)

Apa yang kami tabik terhadap skrip dan lakonan filem ini adalah bagaimana semua watak, tak mengira bangsa berbual dan berkawan tanpa sebarang prejudis. Malah istilah kaum tidak mempunyai impak dalam jalan ceritanya. Lakonan watak-wataknya juga baik dan natural termasuk babak bergaduh sesama sendiri.

Koreografi bolasepak dalam filem ini juga harus diberi pujian tinggi. Bukan mudah untuk mengarahkan babak-babak bolasepak yang penuh aksi. Kami pernah melihat babak-babak perlawanan sukan dalam filem Malaysia sebelum ini dan ternyata babak-babak tersebut tidak sama sekali dapat menandingi babak perlawanan bolasepak dalam filem ini. Kami pasti banyak masa, tenaga dan perbelanjaan dicurahkan ke dalam pembikinan babak tersebut termasuk mendapat nasihat daripada pakar bolasepak.

Lawak jenakanya juga bersahaja dan kami pasti penonton tidak akan kering gusi melihat gelagat watak-watak yang secara semulajadinya lucu. Cuma satu perkara yang kami tertanya-tanya, adakah pengarah benar-benar memenuhi Stadium Merdeka dengan pelakon tambahan semasa membikin filem ini?

Ola_Bola_5-producer_Marianne_played_by_Marianne_Tan_and_older_version_of_Eric_national_hero-280116_(1)

Sinematografi

Filem Ola Bola menampilkan antara sinematografi terhebat yang memaparkan bumi Malaysia dalam lensa yang artistik. Selain dari babak perlawanan bolasepak yang hebat, seperti yang diterangkan sebelum ini, sesetengah babak memaparkan landskap Malaysia yang indah sehingga kami rasakan jika mereka di perantauan menontonnya akan terasa ingin pulang ke Malaysia.

Setiap babak diolah dengan teliti. Komposisi, pencahayaan dan pergerakan kamera disusun dengan baik bagi menghasilkan filem yang professional dan bertaraf antarabangsa.

Ola_Bola_2-Chow_family_around_TV_watching_final_match-tmi-280116

Muzik/Soundtrack

Filem ini merupakan filem Malaysia pertama yang kami tonton yang berjaya memanfaatkan muzik dengan sebaiknya bagi menekankan emosi sesuatu babak itu. Sebagai contoh, dalam babak sedih, muzik latarbelakangnya perlahan dan sedih, manakalah jika babak itu medebarkan, muziknya bertukar dramatik. Semua ini memberi impak besar dalam mood filem tersebut dan memberi kesan emosi yang lebih tinggi. Lagu temanya “Arena Cahaya” oleh Zee Avi juga memang kena dengan filem ini.

Bront bawa watak pengulas sukan dalam filem Ola Bola

Positif vs Negatif

Positif

  • Sinematografi, lakonan dan muzik yang terbaik pernah dilihat dalam sebuah filem Malaysia.
  • Kajian latarbelakang dibuat dengan teliti bagi menambahkan realism filem ini.
  • Lawak jenaka bersahaja.
  • Perasaan bangga menjadi rakyat Malaysia selepas menonton filem ini.
  • Ketelitian dalam pembikinan.

Negatif

  • Sesetengah babak mempunyai dialog yang agak pendek.
  • Tidak semua babaknya tanpa cela.

img_4481-001

Kesimpulan

Jika anda perasan, kami memberi ulasan yang lebih baik dari biasa terhadap filem ini. Ini kerana filem ini adalah filem Malaysia terbaik secara keseluruhan pernah kami tonton di pawagam. Adakah ia dapat menandingi filem Holywood? Tidak. Tetapi ia menunjukkan industri filem negara telah mencapai satu tahap yang boleh dibanggakan dan filem ini ialah buktinya. Kami pasti pihak produksi telah membelanjakan bajet yang sangat tinggi dalam membikin filem ini jika dilihat dari jumlah pelakon tambahan yang digunakan yang juga terdiri dari pemain bolasepak dalam dunia sebenar.

Filem ini bukan sahaja mengajar kita berusaha bersungguh-sungguh dan bekerjasama dalam mencapai cita-cita, malah mengajar supaya bersatu tidak mengira kaum serta percaya dengan kebolehan diri sendiri dan kebolehan rakyat Malaysia. Filem ini juga membawa mesej, kemana lagi tumpahnya kuah jika tidak ke nasi, bermakna kemana lagi usaha kita diletakkan jika tidak di negara sendiri. Walaupun ramai beranggapan hidup di negara lain lebih baik dari di Malaysia, berjuang untuk negara sendiri lebih bermakna.

Kami sarankan anda menonton filem ini segera, kerana kami pernah membaca artikel bagaimana pawagam-pawagam tempatan seolah-olah mengsabotaj filem tempatan yang dirasakan mereka kurang diminati penonton Malaysia. Anda boleh baca atikel tersebut di pautan ini.

The post Ola Bola [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/1SmNXrV
on Leave a Comment

KUIZ teka lagu untuk korang

Cer korang teka lagu kat bawah ni tajuk ape dan sape penyanyi.



Bangun pada hari yang berikutnya
Rembulan semalam tidak kelihatan juga seperti malam-malam sebelum
Namun hadir sang suria untuk berkata sesuatu akhirnya
Ku kira itu suatu petanda yang baik

Namun ianya perit apabila difikir
Bila ku biar ia tenggelam ke dasar
Semua yang berada di sekeliling ku
Ku terlantar di dalam kegelapan
Melihatmu sedang diulit mimpi, amat memilukan

Dan segala apa yang ku tahu
Kau harus memberikan seluruh kasih mu padaku
Tiada yang terkurang kerana
Kau tahu bahawa diriku telah memberikan segala yang kau mahu

Ku berikan seluruh kasih ku padamu

Ku serahkan semua yang ku ada
Kerana ku mahu akan cinta yang sejati
Tidak mahu pergi dan mengecawakan dirimu
Ku berjaga sehingga empat pagi dan air mata mengalir
Dan ku mahukan ia suatu perjuangan yang bermakna
Apa yang telah kita lakukan selama ini?
Sayang, jika kita mahu teruskan, kita perlu lakukan dengan ikhlas.

Apa yang ku mahu adalah kedamaian 
Tidak sanggup kehilangan cinta yang telah dibina
Ingat kah lagi janji bahawa kau akan berubah
Jangan biarkan ku kecewa
Tidak adil buatmu
Aku tidak sempurna, dapatkah kau berikan cinta ini?

Oh sayang, kau tahu apa yang ku perlu darimu
Serahkan segala jiwa mu kepada ku
Kita tidak dapat lari dari perasaan ini
Berikan segala jiwa yang kau miliki




on Leave a Comment

Badminton India GP Gold 2016 | Jadual & Keputusan


Badminton India Grand Prix Gold 2016 
Tarikh: 26 Januari - 31 Januari 2016
Kategori: Grand Prix Gold
Venue: Stadium Babu Banarasi Das Indoor, India

Senarai Pemain Malaysia:

[ Perseorangan Lelaki ]
-Chong Wei Feng
-Iskandar Zulkarnain
-Goh Soon Huat
-Eizlan Shah Misfahul Muneer
-Shahzan Shah Misfahul 
-Goh Giap Chin
-Soong Joo Ven
-Zulfadli Zulkiffli

[ Perseorangan Wanita ]
-Goh Jin Wei
-Ho Yen Mei
-Tee Jing Yi

[ Beregu Lelaki ]
-Goh V Shem\Tan Wee Kiong
-Koo Kien Keat\Tan Boon Heong

[ Beregu Wanita ]
-Amelia Anscelly\Soong Fie Cho
-Vivian Hoo\Woon Khe Wei

[ Beregu Campuran]
-Chan Peng Soon\Goh Liu Ying.

LIVE STREAMING
1. https://www.youtube.com/user/bwf
2. http://goo.gl/RKw6Iy


JADUAL DAN KEPUTUSAN

Selasa, 26 Januari 2016

Rabu, 27 Januari 2016


LIVE SCORE



from SANoktah http://ift.tt/1nmVqM6
on Leave a Comment

Anak murid lelaki dan perempuan, mane lebih jahat?

Kalau ikut pengalaman saya lah sebagai bekas guru, anak murid perempuan lah paling jahanam. Boleh pergi melingkup...

Anak murid lelaki, kalau kita balun dia, torture dia atau sumpah seranah, dia akan faham kenapa kite buat dia macam tu. Anak murid lelaki biasanya akan pasrah dengan hukuman yang diterima. Berbeza dengan kes anak murid perempuan. Especially kalau perangai dah memang semula jadi jahanam. Cikgu mane leh belasah anak murid perempuan macam belasah anak murid lelaki walaupun dia jahat mengalahkan syaitonirrajim. Anak murid perempuan biasanya kaki repot. Walaupun dia bersalah, dia tetap cuba nak menegakkan benang yang basah. Jadi, apa penyelesainnya? Oleh kerana otak aku ni otak si kancil, maka aku pun dapat balas segala yang terpendam di dalam jiwa aku. Dek kerana tak tahan sangat, maka aku pun buat sesuatu.....


Aku mintak tolong cikgu perempuan lain tolong hamburkan kata-kata ammarah yang meluap-luap sambil aku melihat sendiri cikgu perempuan tersebut menunjal-nunjal kepada budak perempuan yang degil, suka mengata cikgu sendiri, tak makan saman dan tak mendengar nasihat tu. Padan muka budak tu. Penah sekali tu bapa dia sendiri tengok aku macam tak puas hati. Mesti anak dia tu yang repot bende tak baik pasal aku. Nak repot takpe, asal jangan buat citer. Kalau nak buat citer, tolong la citer dulu kebiadapan diri sendiri. Memang itu la first dan terakhir kali aku dapat anak murid macam tu. Harap2 tak de lagi lepas ni. Mintak simpang la.

Kepada anak murid cikgu yang perempuan tu, boleh blah la kalau kau dah tak minat lagi nak belajar dengan cikgu. Elok la sebab aku tak suke kau dan kau pun tak suke cikgu. Mujur aku tak macam ustat. Kan kau kene rotan ngan ustaz sebab kau ade buat bende biadap? Kire aku ni baik juga la sebabtak garang macam ustaz. Tu pun kau tak reti bersyukur. Siap amik kesempatan di atas kemuliaan hati budi cikgu kau. Pppuuihh..


Melalui firasat seorang cikgu seperti aku, rasa nya pada masa hadapan, bile kau dah besar, profession kau adalah 'minat rempit'. Betul tak? Kau minat kan keje cam tu? Hmm. Aku tak tau la ape perasaan keluarga kau. Kau ade abang kan? Rasanya adik beradik kau semue OK> Apesal kau tak OK ekk? Pelik aku...

Asalkan abang2 kau tak macam rempit kat tepi2 jalan yang menyusahkan masyarakat dah le. Yang penting dia reti respect aku ni yang lagi tua dari abang2 kau tu. Budak2 skarang mane reti respect orang tua sangat. Dia ingat aku ni budak2 lagi. Dengan umur pun tak tau  Main belasah je. ..sebab tu kalau jumpe rempit dan anjing, pukul rempit dulu. Anjing mungkin tak gigit, tapi rempit memang confirm biadap dan suke cari pasal. Bahaya...


on Leave a Comment

Situasi aku sekarang

Situasi aku sekarang adalah ibarat menunggu kapal angkasa yang akan datang ke sebuah planet yang hampir musnah. Benar, planet itu ibarat kehidupan aku sekarang. Hampir tiada apa lagi.


Aku sebenarnya menunggu kiranya planet ini masih dapat diselamatkan, untuk aku terus menetap di sini. Tetapi, jika kapal itu tiba dahulu, aku tetap akan menaikinya dan pergi. Oleh itu, aku amat berharap planet ini akan pulih sebelum kapal angkasa itu datang.

Jujurnya, waktu umurku 18 hingga 30 tahun, adalah suatu waktu seperti manusia lain. Waktu di mana ramai manusia menikmati hidup mereka. Tak kira lah samada cinta monyet, kemudian putus, kemudian bertemu cinta sejati, dan seterusnya ke gerbang perkahwinan. Cliche kan kisah hidup manusia? Amat typical dan stereotaip. Namun begitu, itu lah yang terbaik sebenarnya, kerana ramai manusia belajar mengenai kehidupan melalui kisah dan pengalaman pahit dan manis yang sebegitu. Namun tidak bagi aku. Kisah hidup aku teramat berbeza dengan sesiapa pun.

Aku menunggu terlalu lama. Terlalu lama...hingga planet yang tiada harapan pun boleh musnah. Begitu lamanya aku menunggu. Akhirnya, masa remaja aku berlalu begitu saja. Tanpa sekurang-kurangnya hiburan yang dapat aku ingati. Dan gadis-gadis pula mungkin mahu yang belum di pertengahan, padahal yang belum di pertengahan tak semestinya seksi. Malahan kebudak-budakkan dan sama seperti mereka jua, hingus masih mak yang lapkan, dan cenderung untuk berlalu pergi. Tapi itu lah mindset yang selalu ada pada si gadis. Memang typical, cliche dan stereotaip. Jangan nanti meroyan dah le...

Mungkin smua manusia sama. Suka kepada yang zahir. Tak mengapa. Jika mahu apa yang ternampak, aku akan turuti. Tapi kalau dah terlanjur, tanggung lah sendiri . Jangan salah sesiapa...
on Leave a Comment

The 5th Wave [Review]

Filem Sci-Fi di mana makhluk asing ingin merampas bumi dari manusia merupakan salah satu genre kegemaran kami. Setiap filem dengan topik sebegini mempunyai teori-teorinya sendiri dan filem The 5th Wave tidak terkecuali. Kami berpeluang menonton filem ini hari ini kini kami ingin memberi sedikit ulasan mengenainya.

The 5th Wave

The 5th Wave [Review]

Seperti yang dipaparkan dalam trailer The 5th Wave, filem ini mengisahkan kapal angkasa makhluk asing yang tiba di bumi dengan tujuan merampasnya dari manusia. Penjajahan berlaku dalam 5 peringkat. Peringkat pertama mereka mematikan segala peralatan elektronik dengan membuat satu gelombang elektromagnetik besar bagi memusnahkan segala peralatan, termasuk kenderaan, yang menggunakan walaupun sedikit peralatan elektronik.

5thwave

Tahap kedua melibatkan gempa bumi besar yang mengakibatkan tsunami yang menenggelamkan bantar-bandar tepi laut dan tasik. Tahap ketiga melibatkan penyebaran virus selsema burung yang kuat, menyebab ramai mati dan tahap keempat memperlihatkan mereka turun dalam bentuk parasit yang mengawal minda manusia. Tahap kelima bakal berlaku dan tidak diketahui dalam bentuk apa. Untuk mengetahui selanjutnya, tontonlah filem ini di pawagam berhampiran.

Fifth-Wave-2

Jalan Cerita

Walaupun filem ini dikategorikan sebagai Sci-Fi (fiksyen sains), namun, tidak dapat dinafikan terdapat unsur-unsur aksi/pengembaraan remaja seperti The Hunger Games dan The Maze Runner di mana fokus utamanya adalah remaja dan watak utama merupakan remaja yang menghadapi situasi yang genting dan dengan usaha yang tidak berbelah bahagi, beliau berjaya menempuhi halangan, dan seperti filem-filem itu, The 5th Wave juga menampilkan watak remaja perempuan biasa yang terpaksa menjadi seorang yang tabah dan dibantu oleh watak lelaki yang kacak di mana beliau jatuh cinta dengannya.

Formulanya atau konsepnya agak sama dan kami pasti anda akan menyedarinya setelah menonton separuh dari filem ini nanti. Tetapi harus diberi pujian kepada cara penyampaian ceritanya yang teliti dan sistematik memastikan penontonnya memahami asas situasi penduduk bumi pada ketika itu.

Walaubagaimanapun, putaran plotnya yang tidak dijangka (tetapi biasa kita lihat) membuatkan filem ini sedikit menarik dan tidaklah terlalu teruk. Kesudahan filem ini juga sudah hampir pasti merujuk kepada sambungan filem kedua, ketiga dan mungkin keempat dalam siri The Fifth Wave.

L-r, Nick Robinson, Zackary Arthur and Chloë Grace Moretz star in Columbia Pictures' "The 5th Wave."

Lakonan

Kelemahan filem-filem remaja sebegini adalah mencari bakat lakonan baharu. Filem ini tidak terkecuali. Walaupun watak utamanya, Cassie yang dilakonkan Chloë Grace Moretz sudah terkenal dengan filem seperti Kickass, namun watak sampingan seperti Even Walker yang memainkan peranan sebagai seorang hybrid antara manusia dan makhluk asing ternyata kaku dan kurang berpengalaman. Mungkin disebabkan badannya yang sasa, ini boleh dimaafkan oleh penonton wanita, namun tidak dapat dinafikan, lakonannya kurang mantap.

Kesan Visual dan Audio

Tiada apa yang luar biasa mengenai kesan khas yang dipaparkan dalam filem ini, namun penyediaan prop dan setnya dibuat dengan agak baik dalam babak-babak seperti lebuhraya yang dipenuhi kereta yang rosak dan bandar yang telah musnah dibom makhluk asing. Cuma agak malang kerana panggung yang kami duduki tidak mempunyai kualiti speaker yang baik, jadi kesan audio kebanyakannya terlalu kuat atau pecah.

Fifth-Wave

Positif vs Negetif

Positif

  • Cara penyampaian cerita yang baik dan sistematik.

Negatif

  • Kami kurang gemar watak alien yang menjadi parasit. Agak kurang logik spesis sebegitu boleh membina empayar besar.
  • Babak aksi yang agak pendek.
  • terdapat kelemahan plot seperti tiada siapa bertanya mengapa pangkalan tentera tidak diserang makhluk asing selama ini.

Kesimpulan

Filem The 5th Wave bukanlah untuk penggemar tegar filem sci-fi, sebaliknya lebih menjurus kepada filem untuk golongan remaja. Ia tidaklah begitu teruk, namun ia juga tidaklah begitu baik. Persoalannya adalah, dengan kemungkinan besar akan ada satu siri filem The 5th Wave, adakah anda mahu mula menontonnya? Jika ya, anda mungkin akan terjerumus untuk menonton filem-filem berikutnya. Mungkin filem berikutnya lebih baik dari yang pertama ini, tiada siapa tahu.

Rating : 3/5

IMDB

The post The 5th Wave [Review] appeared first on WayangKini.



from WayangKini http://ift.tt/1P5OqQj
on Leave a Comment

Jadual Piala FA 2016

Logo Piala FA 2016

Undian Piala FA 2016 akan berlangsung pada Sabtu, 9 Januari 2016 yang melibatkan 35 pasukan iaitu 12 pasukan dari Liga Super, 12 pasukan dari Liga Premier dan 11 Pasukan dari Liga FAM. 

Perlawanan Piala FA akan dijalankan secara kalah mati untuk pusingan awal. Tarikh dan jadual perlawanan akan dikemaskini kelak.

Logo baru Piala FA turut dilancarkan untuk tahun ini.



from SANoktah http://ift.tt/1SF5pIL
on Leave a Comment

Kenangan aku dan Puteh (Teh)



Si Teh ni hidup kalau tak silap aku lebih kurang 7 tahun. Dari 2006 sehinggalah 2013. Ibunya nama Teddy. Mungkin sebab warna ibunya tu macam warna beruang teddy. Ibunya tu adik-beradik dengan seekor lagi kucing betina yang lemah-lembut dan sopan santun, tak macam Teddy. Teddy agak lincah dan buas. Nama kucing yang sopan-santun, tak reti marah tu aku dah lupe. Tapi sebab kaler tompok dia tu, mak aku bagi gelaran 'Cak'. Singkatan untuk 'cicak'.

Kematian Teddy agak tragis. Menurut adik aku, dia tergelincir dari bumbung dan terus jatuh ke dalam longkang yang kering. Aku mase tu berada di perantauan. Jadi aku tak tahu berita tersebut.

Cak pun mati tak lame lepas tu. Tak pasti sebab apa. Kadang2 haiwan2 peliharaan kat kawasan rumah aku mati tanpa menunjukkan tanda. Aku syak kena patuk ular. Aku pun tak berapa pasti.

Dalam banyak2 kucing yang kami penah bela, Teh ni la yang berjaya hidup dari awal kelahirannya sehingga mati disebabkan faktor usia; bukan kerana kemalangan atau hilang, seperti kebiasaan yang berlaku terhadap kucing2 sebelum.

Teh ni kalau tak silap dia dilahirkan di dalam laci dapur. Tak pun dalam almari aku. Salah satu.. Tapi rasenye dalam almari dapur. Sebab mase  dia lahir tu, bile dah boleh buka mata setelah beberapa hari, adik aku pun nak tengok, tiba2 dia (salah seekor dari anak kucing tu) mendengus dengan bengis. Mak aku tanya adik aku yang mana satu yang mendengus tu. Adik aku cakap yang putih. Mak aku cakap, biasa la, sebab yang 'elok' biasanya begitu. Same la macam manusia pun. 

Teh ni agak istimewa sebab memang tak pernah ada kucing kaler putih sebelum ni. Yang ada pun oren. Panggil dia 'Yen'. Sejak ada putih ni, lahir la zuriat dia yang ala kucing parsi ekor kembang. Putih macam dia gak. Actually sebelum ekor kembang tu dah ada yang sbijik macam Teh, tapi betina. Kire anak dara kepada Teh la. Tapi tiap kali anak dia tu datang dekat nak bermanja, dia mesti lari jejauh. Penah sekali tu dia cakar muke anak dia tu. Teh ni memang tak gentlemen langsung lah. Jiwanya agak keras dan dingin. Satu hari, entah macam mana aku nampak kaki anak Teh yang puteh tu patah terkulai. Aku syak kaki dia tersangkut kat memana dalam jangka masa yang lama dan dia cuba lepaskan diri dengan penuh seksa. Waktu tu takde sape kat rumah. Bila kaki dia dah berjaya lepas, waktu tu kakinya dah patah. Aku balut kaki nya dan buat anduh dengan kayu aiskrim. Tapi kerana kesan luka, aku tak sampai hati. Takut kena jangkitan. Lepas beberapa hari, aku 'test' buka balutan. Kaki dia tak pulih juga. Anak teh tu kekal capek sehingga dia mati kemalangan. Kemudian tak lame lepas tu, baru lah lahir adiknya. Dia la Teh ekor kembang, anak Teh generasi yang kedua. Bukan cucu.

Adik beradik yang lahir skali dengan Teh kebanyakannya hilang. Belakang rumah dulu2 ada biawak komodo. Besau gile. Dia la yang slalu makan anak2 kucing. Ikan dalam kolam pun dia sebat. Tapi ok la, sebab bende yang menjalar tu takut sikit dengan dia. Tapi biawak tu pun dah berjaya lari keluar. Mase tu dia terkejut ternampak mak yang tengah sidai baju kat belakang rumah. Dia lari terkedek-kedek sampai depan rumah. Aku pun cuak gak sebab tak penah tengok biawak besar tu. Dengar kata biawak jenis ni boleh serang manusia. Tapi nasib baik semua tak apa2.

Teh mati betul2 depan pagar di luar  rumah. Sebelum dia mati, dia kurus tak mau makan. Bagi makan pun dia tak nak makan. Tapi dia tahu mintak. Entah ape dia nak. Tapi aku sedih gak dengan Teh ni. Dia dah macam takut2 nak datang dekat. Selalu gi mintak makan kat rumah jiran. Kekadang tu sampai berhari-hari tak balik. Asal jumpe je kat tepi jalan dia lari lepas tengok aku. Entah kenapa. Panggil pun tak nak datang. Mungkin dia tak nak kongsi wilayah dengan anak2 dia kot. Mungkin bagi dia kawasan rumah dia dulu dah jadi territory atau jajahan anak2 dia seperti Teh ekor kembang dan yang lain. Cara kematian Teh pun misteri. mati disebalik pokok2 bunga di luar rumah. Agak tertutup. Dah bape hari pun tak berulat. Bau dia hampir tiada. Tak lame lepas Teh meninggal, Teh ekor kembang pun hilang entah ke mana. Aku tanam Teh kat belakang rumah.



P.S : Baru ingat, name Cak tu adalah 'Melon'! (Watermelon).
Технологии Blogger.

Start Backlink Code

jubah murahFree Automatic Backlink

Entertainment Blogs
Entertainment blogs


tanda




Backlink Checker SEO Tool by monitorbacklinks.com
link directory


Submit your website to 20 Search Engines - FREE with ineedhits!
SEO Services

link directory
Blogs Directory

Blogarama - The Blog Directory
Photobucket


Blogged.my
My Ping in TotalPing.com





Feedage Grade A rated





Ping your blog, website, or RSS feed for Free

Search Engine


web directory
chrisrossell Blog
HQ Arts BlogsHQ Arts Blogs
Directory submission Test your Internet connection speed at Speedtest.net

pgrnk n ppp


Page Rank


В этом гаджете обнаружена ошибка

fdbrnr

Masukkan email anda untuk mendapatkan tips rahsia buat duit dengan internet.:

Sinopsis, Review, Informasi

ntwkblg