Search This Blog

Bukti Allah Maha Bijaksana hanya dengan menyelam ke dasar laut

Jika anda tidak berpeluang untuk menyelam ke dasar laut, anda boleh menonton di saluran dokumentari seperti The Animal Planet, National Geographic dan sebagainya.

Apabila dokumentari berkenaan hidupan di dalam dan di dasar laut ditayangkan, apa yang anda lihat? Pelbagai macam spesis hidupan laut bukan? Daripada spesis ikan, barracuda, jellyfish, octopus. Semuanya berlainan dan aneh bukan? Dari manakah haiwan-haiwan ini datang? Dan siapa pula yang begitu pandai merekacipta atau mendesign haiwan-haiwan ini dalam pelbagai bentuk? Jawapannya sudah tentu lah sesuatu yang merupakan pakar dalam segala hal. Sesuatu yang merupakan jurutera yang maha hebat dan tiada tolok bandingnya. Siapa lagi jika bukan Allah S.W.T.  Maha suci Allah yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi.

Firman Allah di dalam Surah al-Hajj (73) :


Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya….

Surah ini diturunkan oleh Allah bagi menempelak kaum musyrikin Mekah yang menentang ajaran diturunkan kepada Nabi Muhammad dan menjadikan serta menganggap berhala sebagai tuhan