Search This Blog

Review filem The Conjuring 2



First time aku menonton the Conjuring di pawagam. Kebanyakan filem yang aku tonton sebelum ni adalah filem superheroes. Tapi best gak citer seram macam ni. Itu pun aku rasa wayang tempat aku tonton tu tak buat full sound system dan juga lighting. Pada pendapat aku je. Sebab kalau semua maksimum, takut ade yang kene histeria. Sekali lagi, pendapat aku je...

Baru aku tau yang the conjuring ni based on the true story. Berlaku di london, UK sekitar tahun 70-an. Memang best lah. Korang tengok lah sendiri. Cuma aku nak habaq pi. Mase sebelum masuk tengok wayang tu aku dah gi toilet. Tapi masa pertengahan citer, sekali lagi rasa nak terbocor. Tak tahan gile. Tapi sayang pulak nak kuar, takut terlepas babak penting. Akhirnya aku pun meliuk lentuk sepanjang tempoh lebih kurang 2 jam tu. Macam cacing kerawit dah. Nasib baik sebelah aku takde orang duduk. Tahan juga lah sampai sudah. Bila the end, orang semua kuar ikut exit, aku naik atas kuar ikut pintu masuk. Aku gi toilet sensorang. Bile nak kuar, aku keluar juga ikut tempat cek in tiket.

Seingat aku, cuma sekali je aku terperanjat gile. Malu siot. Dah la rasa nak terbocor ku tahan Jebat. Nasib baik. Kalau tidak, banjir....

Maaf le, tajuk entry tak same dengan kisah . Nak citer pun tak pandai. Korang gi la tengok sendiri. Kalau dah habis kat pawagam, korang pepandai le cari DVD ke ape..

Tapi nasib baik la dia tayang lama. Dari sebelum raya lagi sampai dah raya ke berapa belas, still on going. Aku tak tunggu, terus beli tiket dan masuk..

Aku citer ringkas je la ek. Sebagai idea untuk sesape yang teringin nak tengok nanti. Citer dia start kat Anfield, UK. Liverpool tu beb! hehe. Sorry, selingan...

Ade 2 orang budak pempuan kat sekolah kene tangkap sebab hisap rokok. Salah sorang budak perempuan ni adalah watak utama filem ni. Dia la yang bakal di possess oleh roh demon (dirasuk oleh hantu). Budak ni (name aku dah lupe) tinggal dengan kakak dan sorang adik lelaki. 3 beradik ni pulak tinggal dengan mak diorang. Pendek citer, 4 beranak la tinggal dalam sebuah rumah. Ayah diorang dah kawin lain, tinggal diorang. Dapat anak kembar lak tu dengan bini baru..Tapi dalam citer ni, bekas ayah diorang merangkap bekas suami mak diorang memang takde terlibat dalam ini gambar...

So, budak perempuan ni adalah 'alat'  untuk syaitan ataupun hantu yang menumpang di dalam rumah diorang ni mengganggu diorang 4 beranak.  Permulaan citer, budak perempuan ni ngan kakak dia main 'spirit,spirit comes to the coin'. Macam tu lah lebih kurang permainannya. Kakak budak perempuan ni tanya soalah ape aku tak ingat. Tapi budak perempuan ni pulak tanya kat spirit tu, bila ayah diorang nak balik. Bila diorang tengok permainan tu macam takde respon ape2, budak perempuan tu pu stop dan sorok permainan tu bawah katil.

Dalam masa yang sama, di sebuah tempat di Amerika Syarikat, ada sepasang suami isteri yang mempunyai kebolehan berkomunikasi dengan roh. Diorang menjalankan kerja sukarela berkaitan aktiviti paranormal ini atas dasar kemanusiaan, bagi membantu mereka yang dalam kesusahan. Dalam permulaan citer ni , ada la ditunjukkan bagaimana dorang dapat mencari punca kematian sebuah keluarga akibat gangguan roh jahat. Nak explain kang panjang pulak. Penat tangan ni menaip..bukan mintak ape2 balasan pun. Sekadar hobi..


Jadi berita tentang keluarga yang diganggu roh jahat di Anfield, London, UK ni pun sampai ke pengetahuan diorang melalui persatuan gereja. Seorang father telah dihantar untuk menyampai berita berkenaan kepada mereka dari benua Eropah ke benua Amerika. Jadi, diorang pun terbang lah ke benua tersebut, iaitu di Anfield bagi membantu ibu tunggal bersama 3 orang anaknya tersebut. Walaubagaimanapun, sebelum mereka berangkat, si isteri terlebih dahulu telah mendapat vision bahawa suaminya itu akan mati ketika misi diorang membantu keluarga malang di Anfield tersebut. Si isteri sebenarnya memang memiliki kebolehan untuk melihat peristiwa yang bakal berlaku kepada dirinya dan orang lain. Mungkin si isteri ini memiliki kuasa psikik. Pada pendapat aku je...

Aku dah sakit kepala ni. Dari petang tadi sakit. Baru makan 2 biji paracil. Acane ek?? Tangan pun dah lenguh ni. Aku sambung len kali bleh? Terima kasih kerana sudi membaca ye. Sekian dahulu.