Search This Blog

Sinopsis filem Whole Truth

BARISAN PELAKON UTAMA :

Keanu Reeves : Ramsey

Renee Zellweger : Loretta

Gugu Mbatha-Raw : Janelle

Gabriel Basso : Mike

Jim Belushi : Boone



Filem arahan Courtney Hunt ini berkisar mengenai suatu kes pembunuhan terhadap seorang lelaki bernama Boone yang juga merupakan seorang ayah kepada Mike dan suami kepada Loretta. Filem ini bertemakan suatu kisah yang seakan pernah terjadi di dalam dunia realiti. (kisah benar yang telah diubahsuai)

Di awal cerita, filem ini memaparkan dilemma yang dihadapi oleh Ramsey (Keanu Reeves) yang merupakan seorang attorney (peguam) kepada Loretta di mana anak Loretta yang bernama Mike tidak mahu bercakap walau sepatah pun perkataan dengan Ramsey semenjak prosiding berlangsung.

Kenyataan daripada Mike amat penting bagi membantu Ramsey untuk memenangi prosiding tersebut, namun keengganan Mike untuk bekerjasama menyebabkan Ramsey seperti menemui jalan buntu bagi membantu kes tersebut.

Dalam masa yang sama, seorang peguam muda bernama Janelle yang baru membina kerjayanya telah dipilih oleh Ramsey bagi membantunya di dalam kes tersebut. Janelle mempunyai kelemahan iaitu beliau merupakan seorang peguam yang mudah gementar apabila melakukan pembelaan terhadap tertuduh sepanjang prosiding kes pembunuhan tersebut berlangsung.

Ramsey harus meyakinkan juri bahawa Mike membunuh Boone (ayahnya) demi mempertahankan dirinya sendiri. Selain itu, setiap kali prosiding bersambung, Ramsey akan bercakap dengan Loretta di luar mahkamah dan juga menenangkan hati Loretta dengan memberi jaminan bahawa beliau akan berusaha sedaya upaya agar Mike dapat dibebaskan.

Suatu hari, Janelle mulai mengesyaki sesuatu yang tidak kena setelah melihat gelagat Loretta yang menghisap rokok di luar mahkamah, apabila prosiding selesai pada hari tersebut.