Search This Blog

The Circle




Lakonan Emma Watson, juga seorang pelakon cantik dari Scotland iaitu Karen Gillan dan juga pelakon senior Tom Hanks.

Mengisahkan tentang insiden penyalahgunaan media sosial oleh sebuah syarikat yang dipanggil sebagai The Circle. 

The Circle pada awal filem dilihat sebagai syarikat yang menjalankan aktiviti seperti 'pengalaman pelanggan' (customer experience)  serta boleh dikatakan sebagai sebuah syarikat yang aktif menjalankan perniagaan mereka menggunakan media sosial secara sah.  
The Circle juga pada masa yang sama memperkenalkan produk terbaru mereka iaitu wireless camera yang berbentuk bulat, kristal serta bersaiz sedikit besar berbanding sebiji guli. 

Kelebihan kamera ini adalah ianya boleh diletakkan di mana-mana sahaja ruang atau sudut,  menjadikan ia sebagai sebuah super CCTV bagi memantau kawasan sekitar yang dilingkunginya.  Kamera ini juga bersambung secara langsung kepada satelit. 

Emma Watson sebagai Mae,  mempunyai seorang kawan rapat  di kejiranannya,  iaitu seorang pemuda bernama Mercer. Selepas mendapat panggilan temuduga oleh The Circle, Mae sangat teruja kerana dia telah mengimpikan untuk bekerja di syarikat ternama seperti itu sejak sekian lama. Mae kemudiannya meninggalkan syarikat pembekalan air tempat dia bekerja kerana dikatakan membayar gaji tidak setimpal. 

Mae lulus temuduga serta ditawarkan bekerja di The Circle.  Mercer dan ibu bapa Mae amat gembira dengan berita tersebut. 

Mae berjumpa dengan Annie di The Circle.  Annie adalah kenalan Mae dan memangku jawatan penting di The Circle.  Ibu bapa Mae juga mengenali Annie. Namun,  semasa Mae pulang bercuti.  Suatu insiden telah berlaku.  Semasa Mae menikmati makan tengahari bersama ibu dan bapanya,  bapa Mae yang menghidup stroke separuh badan tiba-tiba terkejut apabila Mae menceritakan pekerjaan yang dilakukannya di The Circle.  Bapa Mae kemudiannya meminta ibu Mae memapahnya untuk berehat serta menghalang Mae daripada membantunya. 

Mae amat kecewa dengan insiden yang berlaku.  Mae yang gemar aktiviti kayak,  telah berseorangan pergi berkayak di tempat yang biasa dilawatinya. Sampai di pertengahan tasik,  Mae meraung serta menangis sekuat hatinya.

Kembali ke kampus The Circle selepas seminggu bercuti, Mae bertemu Ty. Seorang lelaki yang bertanggungjawab membangunkan sebuah aplikasi yang dipanggil sebagai The TrueYou. Walaupun aplikasi ini pada awalnya dicipta untuk memberi manfaat, namun Ty tidak berpuas hati selepas mendapati aplikasi ini  mempunyai kelemahan apabila ia digunakan sebagai aplikasi rasmi The Circle. Ty kemudiannya memilih untuk menjadi seorang yang low profile di The Circle supaya tiada yang mengenalinya.

Suatu hari, Mae telah memuatnaik gambar lampu chandelier yang diperbuat daripada tanduk rusa. Chandelier tersebut dibuat oleh Mercer. Setelah ia dimuatnaik ke profil The Circle milik Mae, ramai yang ingin mengetahui siapakah yang menjadi pemburu rusa tersebut kerana perbuatan tersebut adalah salah dari sisi undang-undang. Oleh kerana profil Mae adalah diatur sebagai 'umum', maka ramai yang telah mengetahui mengenai pekerjaan Mercer tersebut dan menganggap Mercer patut dicari untuk dibawa ke muka pengadilan.

Sementara itu, pengasas The Circle iaitu Eamon dan Tom telah memanggil semua staf the circle bagi memperkenalkan sistem terbaru yang dipanggil sebagai SeeChange. SeeChange membolehkan semua pergerakan dan perilaku manusia dapat dilihat tanpa batasan. True You dan SeeChange sebenarnya mempunyai peranan yang hampir sama, cuma True You lebih kepada suatu sistem yang merakam bentuk komunikasi. Ini termasuk komunikasi dalam talian yang dilakukan oleh ahli politik dan sebagainya. Ini membolehkan masyarakat lebih mempercayai ketelusan seseorang pemimpin tersebut apabila mereka mendengar perbualan sebenar ahli politik tersebut.

Tertekan dengan kejadian yang menimpa sahabat baik Mae iaitu Mercer, Mae telah pergi menyelinap ke kawasan tempat dia selalu menyewa kayak walaupun kawasan tersebut telah ditutup pada waktu malam hari. Akibat keadaan yang gelap, Mae tidak nampak sebuah kapal yang tiba-tiba membunyikan hon lalu melanggar kayak dinaiki Mae. Dalam masa yang sama, sebuah helikopter tiba di tempat kejadian bagi memberi bantuan kepada Mae yang terpaksa berpaut pada kayaknya yang terbalik.

Setibanya di The Circle, Eamon dan Tom menyoalsiasat tentang insiden yang berlaku. Mereka memberitahu Mae bahawa melalui SeeChange, mereka telah melihat Mae secara senyap-senyap menceroboh ke kawasan kayak pada waktu malam. Mereka juga bertanya kepada Mae jika sekiranya aplikasi SeeChange bermanfaat kerana Mae telah terselamat kerananya, walaupun ia sedikit sebanyak menyebabkan gangguan privasi. Mae bersetuju dengan pendapat Eamon dan Tom, dan sekaligus Mae dilantik sebagai model bagi memperkenalkan SeeChange tersebut kepada umum. Mae telah dipakaikan dengan kamera di sudut kiri bahunya dan dia sentiasa dipantau oleh ramai pengguna internet yang mengikuti perkembangannnya. Dia kini umpama selebriti di The Circle. Rumah Mae juga dilengkapi dengan teknologi the SeeChange.

Hubungan Mae dan Annie mengalami masalah semenjak Mae tidak lagi mempunyai privasi akibat kamera yang dipakaikan kepadanya tersebut. Annie berasa tertekan kerana hanya disebabkan insiden yang berlaku, Mae diangkat menjadi ikon kepada The Circle, mengatasi dirinya yang lebih senior . Juga kerana Annie tidak lagi merasa selamat berkawan dengan Mae yang sudah semestinya akan mengemaskini apa sahaja perkara atau perkongsian bersama rakan baiknya itu setiap waktu.

Mae kemudiannya dijemput ke mesyuarat di The Circle walaupun dia masih junior serta digelar sebagai 'the guppy' (gelaran kepada mereka yang masih baru di The Circle). Annie tidak gembira dengan keadaan itu kerana mesyuarat tersebut sepatutnya hanya dihadiri oleh pegawai-pegawai atasan The Circle. Mesyuarat dimulakan apabila Eamon memberitahu bahawa 50 buah negeri di U.S telah bersetuju menggunakan aplikasi baru yang akan dibangunkan oleh The Circle bagi membolehkan proses pengundian dilakukan secara atas talian. Mae kemudian mencadangkan agar semua warganegara dimestikan membuka akaun dengan The Circle. Pendapat Mae mendapat reaksi positif serta pujian daripada Eamon dan Tom. Sementara itu, Annie tidak bersetuju dengan pendapat Mae, lalu dia beredar daripada mesyuarat tersebut. Annie kemudiannya pulang ke tempat asalnya di Scotland.

Semenjak itu, Mae akan mengemaskini setiap apa jua yang berlaku kepadanya setiap hari, dengan cara menghantar live video kepada semua pengikutnya di atas talian. Bermula dari awal pagi semasa bangun tidur sehinggalah ke malam hari sebelum tidur. Mae akan dibanjiri oleh komen-komen daripada para pengikutnya, seakan aplikasi instagram yang digunakan di dunia nyata pada masa kini.
Mae juga mengemaskini apa yang berlaku dirumahnya. Semasa Mae sedang tercari-cari akan ibu dan bapanya melalui kamera yang diletakkan di setiap ruang rumahnya, Mae dengan tidak sengaja telah membuka kamera yang berada di bilik utama ibu dan bapanya yang kebetulan pada masa tersebut sedang melakukan hubungan intim. Mae berasa malu yang teramat sangat lalu dia terus mematikan  live video tersebut serta memohon maaf kepada pengikutnya.  Mae berjanji bahawa kejadian seumpama itu tidak akan berlaku lagi, namun ia sudah terlewat kerana aib keluarganya telah terdedah.

Tidak lama selepas itu, Mae menghubungi ibu dan bapanya. Ibu dan bapa Mae memaafkan Mae dan memberitahunya bahawa sebahagian kamera SeeChange yang berada di dalam rumah tersebut telah dimatikan. Ibu dan bapa Mae tidak bersetuju dengan SeeChange tersebut yang terlalu mendedahkan privasi pengguna.

Suatu hari, Ty membawa Mae ke suatu tempat sulit di The Circle dan ia seperti sebuah terowong yang terletak di bahagian bawah tanah. Ty memberitahu rahsia kepada Mae bahawa tempat tersebut akan dijadikan tempat menyimpan segala data serta maklumat pengguna yang menggunakan aplikasi kepunyaan The Circle pada masa hadapan. Oleh kerana itu lah, Ty tidak bersetuju dengan tindakan The Circle tersebut yang menggunakan aplikasi the True You ciptaannya itu.

Beberapa hari kemudian, Mae dijemput untuk mengacara serta mempersembahkan teknologi terbaru The Circle iaitu SeeChange di atas pentas. Mae menerangkan bahawa teknologi SeeChange dapat mengesan sesiapa sahaja di seluruh dunia dalam masa yang singkat, dan tidak terlepas juga pesalah yang dikehendaki pihak berkuasa. Melalui sebuah skrin gergasi dihadapannya, Mae menunjukkan bagaimana seorang pesalah iaitu seorang ibu yang telah membunuh anaknya dan melarikan diri ke luar negara dapat dikesan melalui SeeChange. Sejurus selepas SeeChange diaktifkan, ramai pengguna teknologi SeeChange seluruh dunia dengan pantasnya mendapat maklumat tersebut dan dengan menggunakan sejenis software bagi mengesan wajah seseorang, ibu yang membunuh anaknya tersebut telah dirakam secara live melalui telefon bimbit seorang pengguna SeeChange sehingga dia tertangkap dalam masa kurang 20 minit selepas SeeChange diaktifkan.

Mae kemudiannya menanyakan kepada audiens akan siapakah yang mereka mahu untuk dikesan. Tanpa menunggu lama, hampir ke semua audiens dengan spontan meminta Mae untuk mengesan rakannya iaitu Mercer yang disyaki melakukan jenayah memburu tanduk rusa bagi membuat chandelier. Mae memberitahu agar rakannya itu dikecualikan daripada dikesan, namun audiens tetap juga mendesak. Akhirnya Eamon yang berada di sisi Mae sebagai moderator, meminta Mae menunaikan permintaan audiens tersebut. Dengan berat hati, Mae mengaktifkan SeeChange tersebut. Melalui skrin besar, Mercer pada waktu itu dikesan sedang mendiami sebuah kabin. Apabila menyedari dirinya diganggu oleh beberapa orang yang sedang merakam live video bagi memberitahu lokasi dirinya, Mercer berlari keluar dari kabin dan terus melarikan diri dengan kenderaan pickup nya. Setibanya di atas sebuah jambatan di atas sebuah jurang yang dalam, sebuah drone secara tiba-tiba memintas di hadapannya sehingga Mercer hilang kawalan. Mercer kemudian melanggar penghadang jambatan sehingga terjunam ke dalam jurang tersebut lalu terbunuh. Mae menjerit sekuat hati apabila melihat insiden yang menimpa sahabatnya itu.

Mae meninggalkan The Circle dan pulang ke rumahnya. Dia berkurung di bilik selama beberapa hari kerana mengalami kemurungan. Ibu Mae memberi dorongan kepada anak perempuannya itu serta menyatakan segala yang berlaku telah ditentukan dan bukan salahnya. Apabila semangat Mae telah pulih, dia keluar dari rumah untuk pergi semula ke The Circle. Ibu dan bapa Mae berasa terkejut dengan tindakannya itu kerana pada mereka, semua keburukan yang telah berlaku kepada Mae dan mereka adalah disebabkan The Circle. Namun Mae tetap meneruskan langkahnya sambil menyatakan bahawa perkara tersebut tidak akan berulang lagi di masa hadapan.

Semasa memandu, Mae mendapat panggilan telefon daripada Ty. Ty memberitahu bahawa dia mendapat suatu maklumat terbaru. Pada hari itu, Mae sekali lagi dijemput bagi mempersembahkan teknologi SeeChange di atas pentas. Pada kali ini, Mae secara spontan memberitahu bahawa semua dimestikan terlibat serta tidak terlepas atau melarikan diri dari SeeChange. Mae memanggil Tom yang seperti bersembunyi di belakang pentas lalu memasangkan kamera di kedua-dua bahu mereka iaitu Tom dan Eamon. Eamon terkejut dengan tindakan Mae tersebut lalu memberitahu rakannya itu bahawa mereka telah tertumpas oleh Mae. Tom tanpa membuang masa terus mematikan bekalan elektrik di auditorium tersebut. Namun segalanya telah terlewat apabila ke semua audiens mengangkat telefon bimbit masing-masing sehingga membentuk gabungan cahaya yang bersinar. Ke semua kegiatan serta kesalahan Eamon dan Tom ketika itu telah diketahui sambil diperhatikan Ty yang berasa tenteram di belakang pentas.

Semenjak kejadian itu, Mae telah melakukan aktiviti nya seperti biasa iaitu berkayak. Kali ini, dia ditemani drone-drone yang sentiasa membantunya mengemaskini setiap aktiviti hariannya. Dia sempat menghubungi Annie yang kini berada di Scotland dan hidupnya juga kini lebih aman dan juga tenteram.